Korzár logo Korzár
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Predstavia ho v Ženeve

Stranu pripravil Rado Mlýnek Firma Jaguar už zverejnila niekoľko základných informácií i snímok svojho nového modelu, ktorý bude mať oficiálnu

Stranu pripravil Rado Mlýnek

Firma Jaguar už zverejnila niekoľko základných informácií i snímok svojho nového modelu, ktorý bude mať oficiálnu svetovú premiéru pravdepodobne na najbližšom ženevskom autosalóne v marci 2001. Ide o model s jednoduchým označením X, i keď v oficiálnej správe firmy Jaguar sa uvádza označenie X-TYPE, čiže typ X. Prečo práve písmeno X? Nuž preto, lebo marketingoví odborníci firmy Jaguar sa domnievajú, že písmeno X pripomína špičkové technológie (napr. americké experimentálne lietadlá sú zásadne označované týmto písmenom), pohon štyroch kolies i generáciu X.

Nový typ X je najmenším Jaguarom od dôb legendárneho modelu Mk.2, ktorý sa vyrábal v 60. rokoch. Priamym "terčom" Jaguara X sú úspešné modely BMW trojkového radu a Mercedesy triedy C. Vedenie firmy Jaguar vsadilo aj pri vývoji tohto nového modelu na tradičné firemné hodnoty, akými sú elegancia, štýl, kvalita, pohodlie i športové jazdné vlastnosti. Nový Jaguar prináša dve firemné prvenstvá. Model X je totiž prvým modelom v histórii firmy Jaguar, ktorý je poháňaný vpredu naprieč uloženým motorom, na prírube ktorého je upevnená prevodovka. Je to súčasne aj prvý Jaguar, ktorý sa bude štandardne dodávať s pohonom všetkých štyroch kolies. Pri vývoji nového modelu si konštruktéri firmy Jaguar takpovediac pomohli niektorými časťami z inovovaného modelu Ford Mondeo. Napokon, ostalo to v rodine, pretože Jaguar je súčasťou koncernu Ford. Jaguar X má v podstate rovnaký podvozok ako nové Mondeo, i keď rázvor "ikska" je o 4 cm menší. Aj niektoré vnútorné štruktúrne prvky karosérie sú u oboch modelov zhodné. Jaguar X má dĺžku 470 cm a je teda asi o 3 cm kratší ako Mondeo, ale o 18 cm dlhší ako Mercedes triedy C. Rázvor vozidla je 2710 mm, jeho šírka 1800 mm a výška 1400 mm. Na pohon nového Jaguara budú slúžiť dva vidlicové šesťvalce, ktoré sú odvodené od Fordovho modelu Duratec. Trojlitrový motor, poháňajúci aj väčší model Jaguar S, má najvyšší výkon 173 kW pri 6800 ot/min. Maximálny krútiaci moment je 290 Nm pri 4500 ot/min. S týmto motorom zrýchli Jaguar X z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 235 km/h. Dvaapollitrový motor je výkonnejšou verziou motora, poháňajúceho Mondeo. V Jaguari X má tento motor maximálny výkon 140 kW pri 6500 ot/min a jeho maximálny krútiaci moment je 245 Nm. Aj s týmto slabším motorom dosahuje Jaguar X veľmi dobré dynamické vlastnosti, keď na stovku zrýchli za 8,4 sekundy a dosiahne rýchlosť až 225 km/h. Obidve motorické varianty sa budú dodávať buď s päťstupňovou manuálnou alebo päťstupňovou automatickou prevodovkou. Hnací moment motora sa na zadné kolesá začne prenášať prostredníctvom viskóznej spojky až vtedy, keď predné kolesá začnú preklzovať. Jaguar X 2.5 bude priamym konkurentom modelu BMW 325i, zatiaľ čo trojlitrová verzia bude konkurovať modelom BMW 330i a Mercedesu C320.

Model X má do rodiny zákazníkov firmy Jaguar pritiahnuť novú generáciu mladších kupujúcich, ktorí chcú elegantné vozidlo na rôzne účely. Jaguar X je vhodný na dlhé cesty po diaľnici, na cesty za zábavou či športom i na víkendové nákupy (jeho batožinový priestor má objem 500 litrov). V sortimente firmy Jaguar je model X pod modelom S.

Firma Jaguar plánuje v budúcnosti rozšíriť typový rad X o ďalšie varianty. Smerom nadol by to mala byť verzia vystrojená 2,2-litrovým vidlicovým šesťvalcom, ktorý by poháňal len predné kolesá. Medzi pohonnými jednotkami sa má v budúcnosti objaviť aj dieselový šesťvalec, ktorý firma Jaguar vyvíja v spolupráci s firmou Peugeot. Korunou radu X by sa mal v roku 2003 stať športový model X-Type R, poháňaný trojlitrovým motorom, ktorý bude mať vďaka prepĺňaniu mechanickým kompresorom výkon až 220 kW. Už predtým, na jeseň roku 2002, by malo na trh prísť praktické kombi.

Nový model X sa bude vyrábať v závode v Halewoode, v ktorom teraz prebieha rozsiahla modernizácia. Firma Jaguar má ctižiadostivý plán vyrábať ročne až 100000 kusov modelu X, čo by prakticky znamenalo zdvojnásobenie terajšej celkovej produkcie firmy. Od polovice budúceho roka, keď sa nový model dostane na trh, budú teda sortiment Jaguarov tvoriť už štyri typové rady (X, S, XJ a XK).

3x dig.obr.

Kombinuje kupé a kabriolet

Na ženevskom autosalóne v roku 1998 vystavovala francúzska firma Peugeot nádherný koncepčný automobil 20coeur, čiže 20srdiečko. Toto vozidlo bolo akousi predzvesťou inovovaného modelového radu 206, ktorý bol potom uvedený na trh o šesť mesiacov neskôr. Dvaapol roka po svojej ženevskej premiére sa "srdiečkový" koncepčný Peugeot premenil na sériový model 206 CC. Písmená CC znamenajú Coupé Cabriolet, čo naznačuje, že nový model je súčasne kupé aj kabriolet. Peugeot 206 CC má totiž dvojdielnu tuhú strechu, ktorú však možno zložiť do batožinového priestoru Vozidlo so zavretou strechou vyzerá na nerozoznanie od pravého kupé, pri otvorenej streche sa z vozidla stáva nefalšovaný kabriolet. Strecha sa otvára a zatvára pomocou elektrohydraulického mechanizmu, pričom proces otvárania resp. zatvárania trvá približne 20 sekúnd. Bočné okná vozidla nemajú rámy. Celková hmotnosť strechy je len 45 kg. Aby sa zachovala dostatočná tuhosť celej karosérie, museli byť jej spodné časti i celý podvozok zosilnené. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2442 mm, je dlhé 3835 mm, široké 1673 mm a vysoké 1373 mm. Predné kolesá sú vedené vzperami McPherson, zadné sú vedené vlečenými ramenami a odpružené torznými tyčami. Pre Peugeot 206 CC sú k dispozícii dve pohonné jednotky. Slabšou z nich je 1,6-litrový 16-ventilový štvorvalec, ktorého maximálny výkon je 80 kW pri 5750 ot/min a maximálny krútiaci moment je 147 Nm. Dvojlitrový 16-ventilový motor s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov má výkon rovných 100 kW, krútiaci moment dosahuje najvyššiu hodnotu 190 Nm. S výkonnejším motorom, ktorého priemerná spotreba je 8 l/100 km, zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 204 km/h. Vozidlo je vystrojené päťstupňovou prevodovkou, neskôr sa bude montovať aj adaptívna automatická prevodovka. Do sériovej výbavy vozidla patrí antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdiacej sily, dva čelné a dva bočné airbagy a rádio s CD prehrávačom. Vozidlo má usporiadanie sedadiel 2+2, čo preložené do normálnej reči znamená, že vzadu sú len dve núdzové (a teda nepohodlné) sedadlá. Pokiaľ je strecha na vozidle, má batožinový priestor objem 410 litrov, ale po zložení strechy do tohto priestoru sa tam vojdú batožiny objemu už len 175 litrov.

Firma Peugeot plánuje denne vyrábať 400 kusov tohto kupé-kabrioleta, ktorý by sa mal dobre predávať najmä na francúzskom, britskom, nemeckom a talianskom trhu.

3x dig.obr.

Predĺžia áčko

V lete budúceho roka by mal prísť na trh predĺžená verzia najmenšieho Mercedesa triedy A, ktorú firma Mercedes-Benz vyvíja pod interným označením S168. Predĺžením strednej časti vzrastie rázvor i celková dĺžka áčka o 17 cm. Predĺžený model bude stáť približne o 2000 mariek viac ako bežný model A, ktorý samozrejme ostane vo výrobe.

V predĺženej verzii už budú zakomponované tie inovácie, s ktorými sa model A objaví na trhu už na jar 2001. Navonok sa nové modely budú od doterajších odlišovať pozmenenou prednou maskou, ktorá bude mať štyri lamely namiesto doterajších troch. Svetlomety budú prekryté hladkým sklom. Nový tvar bude mať aj stredná konzola s ovládacími prvkami. Obidva turbodieselové motory budú mať asi o 4 kW vyšší výkon. Do výbavy, dodávanej za príplatok, pribudne navigačný systém Comand.

Seriál F1 v roku 2001

Svetová automobilová federácia FIA už oznámila termíny konania pretekov seriálu F1 v budúcom roku. Veľké ceny (VC) jednotlivých krajín sa uskutočnia na nasledovných okruhoch a v nasledovných termínoch:

VC Austrálie, Melbourne 4. marec

VC Malajzie, Sepang 18. marec

VC Brazílie, Sao Paulo 1. apríl

VC San Marina, Imola 15. apríl

VC Španielska, Barcelona 29. apríl

VC Rakúska, Spielberg 13. máj

VC Monaka, Monte Carlo 27. máj

VC Kanady, Montreal 10. jún

VC Európy, Nürburgring 24. jún

VC Francúzska, Magny-Cours 1. júl

VC V.Británie, Silverstone 15. júl

VC Nemecka, Hockenheim 29. júl

VC Maďarska, Budapešť 19. august

VC Belgicka, Spa-Francorchamps 2. september

VC Talianska, Monza 16. september

VC USA, Indianapolis 30. september

VC Japonska, Suzuka 14. október

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 523
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 831
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 131
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 891
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 364
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 002
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 707
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 577
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop