sú najhrubšie, na konci roka sme ochotní načrieť do nich hlbšie. Zaplatíme za kvalitný tovar? Rozprávali sme sa o tom s riaditeľom Krajského inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (KI SOI) v Košiciach Danielom Horváthom.
"Na budúci týždeň Slovenská obchodná inšpekcia ako orgán trhového dozoru začína s kontrolou predvianočného trhu. Zameriame sa na komodity, ktoré sú typické pre predvianočný trh, teda na pyrotechniku, hračky, vianočné ozdoby a ďalší tovar. Okrem nadobúdacích dokladov budeme sledovať aj kvalitu, či majú tovary platné certifikáty, vyhlásenia o zhode, či sú bezpečné z hľadiska používania, či dodržiavajú informačné povinnosti teda či majú návody na použitie v zrozumiteľnom jazyku, aby v každom momente bol výrobok pre konečného spotrebiteľa bezpečný."
V mestách i na vidieku pribúda množstvo obchodov s odevmi a obuvou od ázijských výrobcov. Veľmi často ide o tovar, ktorý sa po prvom praní znehodnotí. Aké sú vaše skúsenosti?
"Máme veľa sťažností od spotrebiteľov práve na tieto výrobky. Tovaru z tretích krajín je na slovenskom trhu veľa, až 80 percent je dovezených bez toho, aby mali certifikáty a platné vyhlásenia o zhode, aby mali označenia symbolov ošetrovania. A v 80 percentách sa potvrdí nekvalita. V tomto smere sa trochu zmenil systém kontroly. V minulosti inšpektori SOI, ako orgánu trhového dozoru, zisťovali predaj nekvalitného tovaru od ázijských dovozcov tak, že chodili po obchodoch a individuálne kontrolovali tento tovar. Dnešná situácia je trochu iná. Od 1. januára začal platiť tzv. zákon o zhode. Ak sa dokáže nekvalita, dovozcovi je nariadené, aby tento tovar stiahol z predaja. Nekvalitu dokazujeme vlastným posúdením výrobku pri previerke. Inšpektori sú natoľko spôsobilí, že to vedia odhaliť. Trochu pri tomto odbočím. Naši inšpektori sa zúčastňujú na pravidelných školeniach v jednotlivých štátnych skúšobniach, ktoré končia záverečnou skúškou. Máme aj tím ľudí, ktorí je vyškolený na textilné výrobky. V prípade, že sa nám niečo nepozdáva, resp. nie je technická možnosť, aby obchodný inšpektor do detailov posúdil tovar pri trhovej kontrole, odoberáme vzorku na základe dohody s autorizovanými osobami, akreditovanými laboratóriami. V nich dáme tento výrobok na rozbor. Skoro v každom jednom prípade sa potvrdí, že nie je kvalitný. Nejedná sa len o výrobky dovezené z ázijských krajín, ale často ide aj o značkové výrobky. Stalo sa aj to, že nekvalita sa potvrdila u svetových značiek. Predávajúci sa snaží spotrebiteľa pri reklamácii odbiť tým, že tovar nesprávne ošetroval, snaží sa vinu hodiť na neho, aby sa vyhol výmene tovar, alebo vybavovaniu reklamáciu. Pre spotrebiteľa je veľmi dobre, že spolupráca medzi obchodnou inšpekciou a skúšobňami existuje. Väčšinou sa totiž potvrdzuje pravda spotrebiteľa. Bohužiaľ, ale je to tak."
Osemdesiat percent sťažností je veľké číslo. Je predpoklad, že tento tovar sa k nám pašuje. Existuje z tohto pohľadu spolupráca s colnicami, úradmi, ktoré by nelegálny export tovaru mali mať pod dohľadom?
"Na úrovni kraja, ale aj z celoslovenského hľadiska existuje dohoda medzi SOI a Colnou správou SR. Aj z colného zákona vyplýva, že colníci kontrolujú tovar, ktorý sa dováža do republiky, hlavne nadobúdacie doklady k nemu. Žiaľ, stane sa aj to, že tovar je dovezený na základe falošných certifikátov. Colník to na mieste nevie posúdiť. Jednotlivé colné prechody nám dávajú hlásenia, že do republiky bol dovezený tovar s dokladmi a je podozrenie, že doklady nie sú originálne. My najneskôr do troch dní dokáže nájsť tovar, nadviazať kontakt s dovozcom. Ak nám nepredloží všetky nadobúdacie doklady, tovar nepustíme do obchodnej siete."
Druhý druh obchodov, ktoré kvôli nižším cenám vyhľadávajú kupujúci, sú second-handy. Spadajú tiež do vašej kompetencie?
"Samozrejme, áno. Kontrolujeme všetko, či sú to predajne značkového tovaru, alebo second-handy, alebo trhový predaj na blšákoch. SOI je orgánom trhového dozoru aj v týchto prevádzkach. Aj tu sú predávajúci povinní dodržiavať pravidlá predaja v SR. Musia mať nadobúdacie doklady, vyhlásenia o zhode, musia zabezpečiť záručnú dobu. Tovar, ktorý sa tu predáva, musí spĺňať všetky náležitosti, rovnako ako tovar, ktorý sa predáva napr. v značkových obchodoch. Musí mať symboly ošetrenia, návod na použitie."
Platí aj šesťmesačná záručná lehota?
"Podľa toho, o aký tovar sa jedná, ale platí aj v second-handoch. Ak si kúpite tovar, záruka je zo zákona. Takisto právo na reklamáciu, pokiaľ nie je spotrebiteľ informovaný, že je to tovar zníženej kvality, že má chybu. Potom je už na vás, ako sa rozhodnete."
Kto vychádza lepšie z hodnotenia, trhovníci s ázijským tovarom, alebo second-handy?
"Veľmi ťažko sa porovnáva. Ani ázijských predajcov by som všetkých nestaval do jednej polohy. Aj medzi nimi sú predajcovia, ktorí nepustia tovar do obchodu, kým nespĺňa všetky náležitosti. Stretávame sa ale s tým, že tovar kúpený na blšákoch je niekedy problém reklamovať, lebo stánok tam už nie je, alebo sa s predavačmi ťažko komunikuje. Second-handy sú väčšinou pevné obchody."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.