Korzár logo Korzár
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Maturita by mala byť vstupenkou na vysokú školu

"Najpodstatnejšou časťou reformy maturitných skúšok je pre nás vytvorenie štandardov pre všetky predmety, ktoré by boli rovnaké pre každého žiaka

na území Slovenska," povedala na tému nového modelu maturitnej skúšky riaditeľka Gymnázia na Šrobárovej ulici v Košiciach Jana Teššerová. "Keď dnes žiaci dostanú testy, môžu v nich byť aj otázky z učiva, ktoré nemusia vedieť, pretože existuje istá voľnosť. Škola si pri príprave maturitných skúšok sama určuje ich obsah. Preto je dôležité, aby najprv existovali štandardy. Niektoré už sú, napríklad pre triedy s rozšíreným vyučovaním nemčiny, ale mali by byť plošné, pre všetky predmety."

Iný názor má riaditeľ Súkromného osemročného gymnázia na Buzuluckej ulici Karol Gumán: "Jednotné maturity považujem opäť za štátny dirigizmus. Štandardy by mohli byť, ale len predmaturitné. Stále tvrdíme, že by sme chceli zistiť kreativitu, tvorivosť žiakov, čo všetko dokážu urobiť. Keďže neexistuje súlad s ďalšou nástupnou formou vzdelania po maturite, takýto doklad je vlastne pre ďalší systém vzdelávania neplatný. Platí len pre ukončenie stredoškolského vzdelania. Tak prečo ho treba unifikovať? Každý človek, každá škola, každá trieda je iná. Prečo by sme to mali zasa zjednocovať? Ak by sa dosiahol súlad s vysokými školami, ak by akceptovali záverečnú skúšku ako vstupenku k nim, potom by to bolo iné. Ale v tom prípade by požiadavky mali pripraviť vysoké školy a my podľa nich deti pripravíme. Naše školstvo je postavené na tom, že sa stále snažíme zistiť, čo deti nevedia. Nie čo vedia. To je prvý problém."

Z prieskumov a výsledkov diskusií už dlhší čas vyplýva, že súčasný model maturitnej skúšky treba inovovať, či nahradiť novým. Dôvodom na zmenu je všeobecne konštatovaná nízka náročnosť skúšky. Jej požiadavky nedostatočne zohľadňujú dnešné nároky. Súčasná maturita má malú výpovednú hodnotu a čo je zásadný problém - jej výsledky sa nedajú porovnávať. Maturitná skúška nie je považovaná za dostatočnú záruku pripravenosti žiakov na vysokoškolské štúdium.

Jedným z prvých krokov k novému modelu maturít bol vlani v apríli pilotný projekt testovania žiakov 4. ročníkov gymnázií, jeho cieľom bolo objektívne porovnať vedomosti v predmetoch slovenský jazyk a literatúra, matematika, anglický jazyk a overiť nový model objektívneho zisťovania úrovne ich vedomostí.

Prieskum okrem iného prekvapujúco ukázal nesúlad medzi skutočnými výsledkami žiakov a očakávaniami ich učiteľov. Mnohí učitelia v dôsledku absencie štandardných testov a maturitných porovnávacích testov nemajú reálnu predstavu o skutočnej výstupnej úrovni vedomosti svojich žiakov. V mnohých prípadoch ich nadhodnocujú . Očakávania učiteľov sú príliš optimistické a nerealistické.

Medzi zaujímavé zistenia prieskumu patrili aj otázky klasifikácie. V súčasnosti používané kritériá pre klasifikáciu žiakov sú medzi školami aj triedami diametrálne odlišné. Príkladom bola škola, ktorej žiaci sa v matematike umiestnili na 77. mieste a mali rovnakú známku, ako žiaci školy zo 4. miesta. Dôsledkom tejto situácie sú často až priepastné rozdiely v preukázanej úrovni vedomostí žiakov, ktorí sú hodnotení rovnakou známkou.

"Štandardy budú, keď sa preveria v praxi. Ráta sa s tým, že prvé centrálne maturity budú v roku 2004," poznamenala Jana Teššerová. "Naši žiaci sú spokojní s takým stavom, aký je. Pripravovanú zmenu treba dobre premyslieť. Pýtali sme sa na skúsenosť učiteľov z našej družobnej školy v Nemecku, kde tiež prešli na centrálne skúšky. Skonštatovali, že predošlý systém bol lepší, škola vedela, čo naučí. Ak by sme sa rozhodli pre centrálne maturity, podmienkou by muselo byť, že žiakov na základe maturitných skúšok prijmú na vysoké školy, že budú akceptovať maturitnú skúšku. Zvýšila by sa jej vážnosť, ale aj vážnosť samotného štúdia na strednej škole a určite by to bola aj vyššia motivácia."

Novou koncepciou maturitnej skúšky by sa mal utvoriť predpoklad pre vstup na vysoké školy spôsobom bežným pre stredoškolské systémy v iných krajinách, kde sa maturita akceptuje pri prijímacom pokračovaní. Pôsobila by tak ako nástroj, ktorým štát úspešnému absolventovi potvrdzuje nadobudnutie dosiahnutého stupňa vzdelania jeho spôsobilosť pokračovať v ďalšom štúdiu. Zjednotila by požiadavky na vstupné vedomosti, zručnosti a garantovala by, že uchádzači prijatí na vysoké školy disponujú vzdelaním, na ktoré sa môžu vysoké školy spoľahnúť.

"Jednotné maturity budú unifikované, pretože si to zase niekto vymyslel. Dozvedeli sme sa, že k návrhu došlo asi 1600 pripomienok, z toho len 12 percent k praktickému riešeniu systému, ostatné bolo proti. Ministerstvo hovorí, že my sme na vine, keď sme im poskytli len 12 percent podnetov. Ale mali by si uvedomiť, že 88 percent oslovených považuje tento systém za nesprávny," dodáva Karol Gumán.

Kľúčovým problémom pri zavedení reformy bude zrejme dohoda medzi strednými a vysokými školami o akceptovaní výsledku maturitnej skúšky. Obsah súčasných skúšok dospelosti a prijímacích testov je totiž často diametrálne odlišný. Núti uchádzačov tráviť dlhé hodiny pri doučovaní a vytvára priestor pre korupciu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Aj matematika sa dá skrotiť
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 720
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 391
  3. Aká je chémia vôní 12 399
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 11 215
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 383
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 893
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 640
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 278
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 782
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 304
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škola cez počítač: Žiaci sa zatajujú, učitelia nemajú kontrolu

Rodičov to stojí nemálo peňazí. Župa už ide dávať študentom notebooky.

Výročie výbuchu bytovky Mukačevská 7 v Prešove

Správca vybuchnutej bytovky v Prešove spomína na okamihy hrôzy

Chceme sa tam vrátiť, vraví.

Mojmír Květoň na Mukačevskej 7 v Prešove rok po výbuchu.
Vianočné trhy vytvárajú atmosféru vo väčšine slovenských miest.

Policajti zadržali Ukrajinca, stíhaného v Maďarsku za prevádzačstvo

Krajský súd vzal Volodymyra K. do predbežnej väzby.

Vpravo Volodymyr, vedľa neho jeho advokátka. Eskorta ho odvádza do väznice.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop