Korzár logo Korzár

Čiernohorská lesná železnica "nezapadá prachom"

Čiernohorská lesná železnica leží vo Veporských vrchoch neďaleko Brezna a spája dve hlavné strediskové obce na Čiernom Hrone Čierny Balog a

Hronec.

Výstavba železnice začala v roku 1908 a dĺžka koľajovej siete, rozprestierajúcej sa v okolitých dolinách nakoniec dosiahla dĺžku 132,97 km. Zaradila sa tak medzi najvýznamnejšie lesné železnice, ktorých bolo na Slovensku asi 40, na Ukrajine okolo 50 a v Rumunsku dokonca asi 90.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlaky lesnej železnice zvážali vyťažené drevo na píly do Štiavničky a Balogu, rezivo potom dopravovali na prekladisko v Hronci, kde končí normálne rozchodná vlečka, napájajúca sa v Chvatimechu na trať Banská Bystrica - Brezno - Margecany. Železnička tiež zaisťovala pravidelnú osobnú dopravu, ktorá skončila v roku 1962. S nástupom automobilov a v tom čase lacnej nafty, začalo pribúdať asfaltových lesných ciest a tak dochádzalo k postupnému vytlačovaniu železničky z jej územia. To viedlo k tomu, že bola k 31. 12. 1982 ukončená prevádzka aj na ostávajúcich 36 km trati.

SkryťVypnúť reklamu

V čase svojho najväčšieho rozmachu prepravovala železnička ročne 250 000 330 000 metrov kubických dreva, denne prepravila okolo 200 osôb. Prevádzku zaisťovalo 115 zamestnancov a na trať vyrážalo sedem parných lokomotív, ku ktorým neskôr pribudli aj tri dieselhydraulické lokomotívy Rába z Maďarska.

Z nariadenia vlády SSR mala byť železnica do konca roku 1985 úplne zlikvidovaná, všetko zariadenie - koľajnice, lokomotívy, vozy - malo byť odvezené do šrotu. Vďaka nadšeniu zástancov železničky sa ju ešte v roku 1982 podarilo zapísať do zoznamu štátnych kultúrnych pamiatok a v lete 1983 vznikol bezplatný pracovní tábor "Strom života". Sídlo tábora je vo Vydrovskej doline a brigádnici pomáhajú pri obnove a prevádzke železničky.

K slávnostnému novému zahájeniu prevádzky došlo 1. 5. 1992 jazdou parného vlaku do Vydrovskej doliny. O rok neskôr bol sprevádzkovaný aj hlavní úsek z Čierneho Balogu do Hronca. Od roku 1995 sa stáva majiteľom železničky združení obcí Mikroregion Čierny Hron.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti je železnička prevádzkovaná v sezóne od 1. mája do 30. septembra alebo na zvláštnu objednávku aj kedykoľvek mimo sezónu. Dopravu zaisťujú dieselelektrické lokomotívy BNE 50, dieselhydraulické BN 60 H, DH 120 a dve parné lokomotívy (ČKD C760/90d č. 5 - vyrobená 1948 a Smoschewer - r. v. 1921), jazdiace s historickými súpravami v úseku Čierny Balog - Hronec (10,7 km). Pri zvláštnych príležitostiach sa na trati objavia i oplenové vozy.

Do budúcnosti sa uvažuje o pravidelnej osobnej aj nákladnej doprave počas celého roka. Ráta sa s obnovením úsekov Hronec - Chvatimech (2 km), Čierny Balog - Dobroč (4 km), Hronec - Osrblie (7 km) a Čierny Balog - Vydrovo (5 km), čo by sa prejavilo ako v preprave miestnej, tak aj v rozvoji turistiky.

SkryťVypnúť reklamu

S postupom času sa tiež začal meniť od polovice deväťdesiatych rokov účel železničky. Z lesnej železnice sa stala železnica so sezónnou prepravou turistov. Preto sa začal meniť aj ráz stanice v Čiernom Balogu, kde v lete 1998 pribudol pri druhej koľaji zvýšený perón pre ľahší nástup do vlakových súprav.

Tiež vozový park sa dočkal zmien. Na lokomotívy BNE 50 bola dosadená elektrodynamická brzda, z Jindřichovho Hradce prišli dva vozy Balm, zrušené po nehode pri Chválkove a z Maďarska 11 nákladných a jeden osobný voz. V decembri 1998 ich doplnilo ďalších osem osobných vozov rovnakého typu. Pokazená parná lokomotíva ČKD č. 1 bola prenajatá do Trenčianskej Teplej.

Autor: vmč

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 346
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 041
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 171
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 195
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 187
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 241
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 535
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 543
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 58 618
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 689
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 318
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 935
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 556
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 535
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 543
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 58 618
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 689
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 318
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 935
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 556
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu