Korzár logo Korzár

Čiernohorská lesná železnica "nezapadá prachom"

Čiernohorská lesná železnica leží vo Veporských vrchoch neďaleko Brezna a spája dve hlavné strediskové obce na Čiernom Hrone Čierny Balog a

Hronec.

Výstavba železnice začala v roku 1908 a dĺžka koľajovej siete, rozprestierajúcej sa v okolitých dolinách nakoniec dosiahla dĺžku 132,97 km. Zaradila sa tak medzi najvýznamnejšie lesné železnice, ktorých bolo na Slovensku asi 40, na Ukrajine okolo 50 a v Rumunsku dokonca asi 90.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlaky lesnej železnice zvážali vyťažené drevo na píly do Štiavničky a Balogu, rezivo potom dopravovali na prekladisko v Hronci, kde končí normálne rozchodná vlečka, napájajúca sa v Chvatimechu na trať Banská Bystrica - Brezno - Margecany. Železnička tiež zaisťovala pravidelnú osobnú dopravu, ktorá skončila v roku 1962. S nástupom automobilov a v tom čase lacnej nafty, začalo pribúdať asfaltových lesných ciest a tak dochádzalo k postupnému vytlačovaniu železničky z jej územia. To viedlo k tomu, že bola k 31. 12. 1982 ukončená prevádzka aj na ostávajúcich 36 km trati.

SkryťVypnúť reklamu

V čase svojho najväčšieho rozmachu prepravovala železnička ročne 250 000 330 000 metrov kubických dreva, denne prepravila okolo 200 osôb. Prevádzku zaisťovalo 115 zamestnancov a na trať vyrážalo sedem parných lokomotív, ku ktorým neskôr pribudli aj tri dieselhydraulické lokomotívy Rába z Maďarska.

Z nariadenia vlády SSR mala byť železnica do konca roku 1985 úplne zlikvidovaná, všetko zariadenie - koľajnice, lokomotívy, vozy - malo byť odvezené do šrotu. Vďaka nadšeniu zástancov železničky sa ju ešte v roku 1982 podarilo zapísať do zoznamu štátnych kultúrnych pamiatok a v lete 1983 vznikol bezplatný pracovní tábor "Strom života". Sídlo tábora je vo Vydrovskej doline a brigádnici pomáhajú pri obnove a prevádzke železničky.

K slávnostnému novému zahájeniu prevádzky došlo 1. 5. 1992 jazdou parného vlaku do Vydrovskej doliny. O rok neskôr bol sprevádzkovaný aj hlavní úsek z Čierneho Balogu do Hronca. Od roku 1995 sa stáva majiteľom železničky združení obcí Mikroregion Čierny Hron.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti je železnička prevádzkovaná v sezóne od 1. mája do 30. septembra alebo na zvláštnu objednávku aj kedykoľvek mimo sezónu. Dopravu zaisťujú dieselelektrické lokomotívy BNE 50, dieselhydraulické BN 60 H, DH 120 a dve parné lokomotívy (ČKD C760/90d č. 5 - vyrobená 1948 a Smoschewer - r. v. 1921), jazdiace s historickými súpravami v úseku Čierny Balog - Hronec (10,7 km). Pri zvláštnych príležitostiach sa na trati objavia i oplenové vozy.

Do budúcnosti sa uvažuje o pravidelnej osobnej aj nákladnej doprave počas celého roka. Ráta sa s obnovením úsekov Hronec - Chvatimech (2 km), Čierny Balog - Dobroč (4 km), Hronec - Osrblie (7 km) a Čierny Balog - Vydrovo (5 km), čo by sa prejavilo ako v preprave miestnej, tak aj v rozvoji turistiky.

SkryťVypnúť reklamu

S postupom času sa tiež začal meniť od polovice deväťdesiatych rokov účel železničky. Z lesnej železnice sa stala železnica so sezónnou prepravou turistov. Preto sa začal meniť aj ráz stanice v Čiernom Balogu, kde v lete 1998 pribudol pri druhej koľaji zvýšený perón pre ľahší nástup do vlakových súprav.

Tiež vozový park sa dočkal zmien. Na lokomotívy BNE 50 bola dosadená elektrodynamická brzda, z Jindřichovho Hradce prišli dva vozy Balm, zrušené po nehode pri Chválkove a z Maďarska 11 nákladných a jeden osobný voz. V decembri 1998 ich doplnilo ďalších osem osobných vozov rovnakého typu. Pokazená parná lokomotíva ČKD č. 1 bola prenajatá do Trenčianskej Teplej.

Autor: vmč

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 995
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 406
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 650
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 533
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 909
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 909
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 512
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 412
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 460
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 253
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 434
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 697
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 786
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 586
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 552
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 460
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 253
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 434
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 697
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 786
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 586
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 552
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu