Korzár logo Korzár

Po Feidippových stopách z Marathonu do Atén

História najťažšej atletickej disciplíny maratónskeho behu má svoje korene pri mestečku Marathón, vzdialenom 40 km od gréckej metropoly Atény. V

roku 490 porazili mnohonásobnú presilu Peršanov v boji za svoju nezávislosť. Aténsky vojak Feidippides, ktorý bežal 40 km v plnej zbroji od Marathónu až na aténske námestie, kde zvestoval Aténčanom "Zvíťazili sme!" a padol mŕtvy od únavy na zem. Táto udalosť bola podnetom pre gréckych organizátorov na zaradenie maratónskeho behu do programu atletických súťaží v rámci 1. olympijských hier v Aténach v roku 1896. Na 40 km dlhej trati sa súťažilo v maratóne aj v ďalších dvoch olympiádach. Až v roku 1908 v Londýne bola maratónska trať predĺžená na vzdialenosť 42195 m, aby anglická kráľovná mohla sledovať dobeh maratóncov zo svojej kráľovskej lóže.

Zabehnúť maratón na klasickej trati po stopách aténskeho posla Feidippa bolo hlavným motívom aj pre 39 maratóncov zo Slovenska, ktorí sa prihlásili na 18. ročník Aténskeho maratónu v rámci autobusového zájazdu začiatkom novembra tohto roka organizovaného bežeckým klubom Jazerčan Košice pod vedením Jána Mušinského. Maratónci, prevažne veteráni z Košíc, ale i zo Sp. N. Vsi, Brezovej pod Bradlom i Bratislavy ešte pred samotným maratónom absolvovali 40 hodinovú strastiplnú cestu autobusom Karosa s krátkymi hygienickými prestávkami z Košíc až do Atén. Na trase cez Maďarskom, Rumunsko a Bulharsko boli najväčšou prekážkou vynútené prestávky na colniciach. Colnici najmä na rumunských a bulharských hraniciach nás nechávali čakať celé hodiny, pokiaľ sa "pasováci" i colníci neuspokojili množstvom prezentov, väčšinou celých rekesov piva. To, že uniformovaní zamestnanci so zbraňou sú v Rumunsku veľkí páni, nám okrem colníkov dokázali aj dvaja dopravní policajti v Timisoáre. Pri menšom priestupkom po poblúdení večer v meste nás zastavili a prikázali nasledovať do jednej z bočných ulíc. Tam od nášho šoféra vymáhali pokutu 100 DM, pričom jeden z nich s rukou vo vrecku, cigaretou v ústach, druhou rukou zastavoval ďalšie autá i kamión. Košický vytrvalec František Sinko trefne poznamenal: "Tu ešte zúri socializmu!" Ohromila nás bieda v Rumunsku, akoby krajina bola niekoľko rokov bez gazdu. V mestách a najmä na dedinách sú staré schátralé domy. Večer sa približne v každom treťom dome svieti aj maximálne 40 Wattovou žiarovkou. Na jednej z hygienických zastávok sme nechtiac vyrušili spiacich ľudí na vozoch a naďabili na zdochnutého koňa. Okolo ciest boli veľké územia neobrobenej úrodnej pôdy, množstvo skládok a smetí. Na kompu cez Dunaj sme sa dostali v poslednej chvíli vďaka "pozornosti" colníkom v podobe 20 pív. Na bulharskej colnici sme si na toalete pri vysokých pisoároch spomenuli na televíznu reláciu "Čo dokáže ulica". Pri pohľade z okna autobusu sa bulharská krajina od rumunskej príliš nelíšila. Nás najviac trápila kolísavá jazda a malá rýchlosť autobusu kvôli poplátaným a rozbitým cestám. Napriek uvedeným peripetiám nám dobrá nálada nechýbala. Vtipnými faktickými poznámkami vynikal najmä najrýchlejší maratónec nad 100 kg Ján Mičko.

Na gréckej hranici sme mali veľké zdržanie iného charakteru. Colníci nás totiž odhadli na zberačov ovocia, lebo ako maratónska skupina sme boli priekopníkmi. Colné pečiatky nám dali až po overení našich prihlášok na maratón a zabezpečeného ubytovania. Po prechode do krajiny európskej únie už bolo čo obdivovať. Kvalitné diaľnice, pekná architektúra, rozsiahle bavlníkové plantáže, množstvo olivových hájov a upravené pozemky boli pastvou pre oči. V trojmiliónovom hlavnom meste Atény sú ulice zaplnené prehustenou dopravou, pričom motocyklisti využívajú každú medzeru medzi v niekoľkých pruhoch idúcich alebo parkujúcich áut. Jazdí sa tam agresívne, ale pritom bezpečne. Po 40 hodinovej ceste dobre padla sprcha v hoteli a nocľah v normálnej posteli. Deň pred maratónom sme na prezentácii v budove gréckeho atletického zväzu po zaplatení štartovného 50 USD dostali štartové číslo, tričko, kľúčenku a odznak. Potom sme si boli pozrieť miesto cieľa maratónu na Panathejskom štadióne celom z mramoru o kapacite 70 tisíc divákov, na ktorom finišovali účastníci maratónu na 1. OH ešte v roku 1896 a taktiež maratónci v rámci ME v roku 1969. Štadión má ovál dlhý 397 m, pričom má dlhé rovinky a ostré krátke oblúky. Za krásneho teplého počasia sme obdivovali dominantu Atén Akropolu vrátane predbránia Propylaje, panenský chrám Parthenón i najzložitejší chrám Erechtheion. V nedeľu ráno o siedmej nás autobusy organizátorov odviezli z cieľa na štart maratónu pri mestečku Marathón a zároveň si prezreli maratónsku trasu. O pol deviatej sme odštartovali na 42 195 m dlhú trať vyše tisíc maratóncami z rôznych krajín sveta. Teplota sa postupne vyšplhala až na 28 stupňov za vysokej vlhkosti vzduchu. Pri trati bolo dostatočné množstvo občerstvovacích staníc s karbohydrátom džúsom a vodou. Bežali sme pri obmedzenej premávke áut. V cieli, každý, kto dobehol v limite 5 hodín, obdržal účastnícku medailu. Žiaľ, podľa informácií organizátorov, jeden z domácich vytrvalcov po dobehnutí do cieľa skolaboval a zomrel. Pre mnohých našich bežcov bol tento maratón výnimočný. Veteránka Jarmila Šuniarová bežala túto trať už druhý raz, keď premiéru mala v rámci ME veteránov s bronzovou medailou za 3. miesto. Päťdesiatosem ročný veterán Eugen Pastor zasa bežal svoj jubilejný 50. maratón v živote.

Po maratóne sme sa regenerovali v slanej vode Egejského mora. Zaujal nás prístav Pyreos s množstvom rôznych lodí a trajektov, ako aj jediný mrakodrap, vybudovaný na výnimku počas vládnutia vojenskej junty. Išli sme aj okolo jedného z najväčších letísk na svete, kde štartuje každú minútu lietadlo. Letisko predal magnát Onassis štátu. V meste Korithos sme obdivovali Korintský prieplav prekopaný ručne ešte v rokoch 1882 1893, má dĺžku 6,3 km, hĺbku 80 m, hĺbku vody 8 m, šírku kanála v úrovni hladiny 23 m a môžu v ňom plávať lode o výtlaku 10 000 ton. Takto sa z poloostrova Peloponés stal ostrov. Tento prieplav podstatne skrátil plavebné cesty z Jónskeho do Egejského mora a naplnil obchodné záujmy Korinťanov. Na spiatočnej ceste sa opäť na hraniciach opakovali problémy s colníkmi. Zdržala nás aj poškodená hadička k palivovej nádrži jedného kamióna K-For NATO pri vjazde na kompu, ktorú pomáhali vymeniť naši šoféri.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 240
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 555
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 013
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 268
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 669
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 275
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 203
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 388
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 172
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 399
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 669
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 275
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 203
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 388
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 172
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 399
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

VÝSLEDKY VOLIEB 2024
SkryťZatvoriť reklamu