Novou hviezdou je SLK 32 AMG
Firma Mercedes-AMG GmbH, ktorá sa ako súčasť spoločnosti Mercedes-Benz venuje športovému "zušľachťovaniu" sériových Mercedesov, predstavila svoj nový roadster SLK 32 AMG. Tento roadster, ktorý príde na trh na jar budúceho roka, sa svojimi výkonovými a dynamickými parametrami stáva špičkovým modelom v kategórii kompaktných roadsterov.
Na pohon roadstera slúži 3,2-litrový vidlicový šesťvalec s tromi ventilmi na valec, prepĺňaný mechanickým kompresorom. Neprepĺňaná verzia tohto motora slúži na pohon roadstera mercedes-Benz SLK 320. Prepĺňaním sa zvýšil výkon motora o 100 kW a krútiaci moment o 140 Nm. Kompresorová verzia má najvyšší výkon 260 kW a jej najvyšší krútiaci moment je 450 Nm. Motor je pritom veľmi pružný a už od 2300 ot/min disponuje krútiacim momentom 400 Nm. Na chladenie kompresorom stlačeného vzduchu slúži inovatívny vodný chladič. Krútiaci moment motora sa na zadné kolesá prenáša prostredníctvom športovo vyladenej päťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá umožňuje aj manuálne sekvenčné radenie. Výkonný motor dokáže vozidlo doslova katapultovať z nuly na rýchlosť 100 km/h za 5,2 sekundy. Zrýchlenie z 0 na 200 km/h trvá 18,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Aj napriek vysokému výkonu má spomenutý motor prijateľnú spotrebu paliva, a to v priemere 11,2 l/100 km. Motor produkuje veľmi málo škodlivín, pretože splňuje normu EU-4, ktorá začne platiť až v roku 2005.
Inžinieri firmy AMG upravili podvozok východzieho modelu tak, aby zodpovedal vyššiemu výkonu motora. Torzný stabilizátor prednej nápravy má väčší priemer a kvôli zvýšeniu stability bol zväčšený rozchod zadných kolies. Modifikovala sa aj tuhosť tlmiacopružiacich jednotiek. Výkoná brzdová sústava umožňuje dosiahnuť hodnoty spomalenia až 10,5 m/s2. Na všetkých kolesách sú ventilované kotúčové brzdy, vpredu s priemerom 334 mm , vzadu 300 mm. Roadster je postavený na podvozku s rázvorom 2400 mm a jeho predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Celková dĺžka vozidla je 4010 mm, šírka je 1712 mm a výška 1269 mm. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím a protipreklzovým systémom, stabilizačným programom ESP a brzdovým asistentom, ktorý urýchli nárast brzdového tlaku pri tzv. panickom brzdení. Vozidlo jazdí na nových 17-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin a od bežného modelu SLK sa navonok odlišuje novým predným a zadným nárazníkom, krytmi bočných prahov a malým spojlerom na zadnej hrane veka batožinového priestoru, ktorý zvyšuje prítlak zadnej nápravy. V interiéri sú špeciálne pre toto vyvinuté športové sedadlá, potiahnuté kožou.
Firma AMG plánuje ročne vyrobiť okolo 2000 športových roadsterov SLK 32 AMG. Približne polovica produkcie sa má vyvážať do USA, kde sú Mercedesy v úprave AMG už dlhšiu dobu veľmi boľúbené. Druhá časť produkcie je určená najmä pre nemecký, taliansky, švajčiarsky, britský a japonský trh.
2x dig.obr.
Steinmetz upravil Corsu
Na nedávnej automobilovej výstave Motor Show 2000 v Essene vystavovala niekoľko noviniek aj firma Steinmetz, ktorá sa špecializuje na úpravy vozidiel značky Opel.
Niekoľko nových modelov Opel, upravených firmou Steinmetz, malo v essene svetovú premiéru. Bol medzi nimi aj model Corsa, uvedený na trh len prednedávnom. Nová Corsa v úprave Steinmetz sa od bežnej Corsy odlišuje typickou prednou maskou a predným spojlerom. Nový je aj zadný nárazník, bočné prahy a malý spojler na zadnej hrane strechy. Štandardné vonkajšie zrkadlá boli nahradené športovo tvarovanými zrkadlami. Typický dizajn má aj dvojitá koncovka výfuku, zhotovená z nehrdzavejúcej ocele. Interiér Corsy môže byť upravený podľa individuálnych požiadaviek kupujúceho, a to napríklad montážou športového volantu s airbagom a rôznych hliníkových prvkov (pedály, hlavica radiacej páky a rukoväť ručnej brzdy). Interiér vozidla môže byť potiahnutý kožou. Pre Corsu sú k dispozícii aj ráfiky z ľahkých zliatin priemeru 15 až 17 palcov. Inžinieri firmy Steinmetz vyvíjajú aj súpravu na zvýšenie výkonu motora Corsy, ktorej hlanvou časťou sú špeciálne vačkové hriadele. Na okruhu Nürburgring i na verejných cestách sa skúšajú aj úpravy podvozku, ktoré povedú k zlepšeniu športových jazdných vlastností i k zníženiu svetlej výšky vozidla o 30 mm.
1x dia
Compact príde v lete
Mníchovská automobilka BMW zverejnila už základné informácie a niekoľko snímok ďalšej verzie svojho trojkového radu. Ide o trojdverový compact, ktorý sa po verziách limuzína, kupé, kabriolet a touring (kombi) stáva už piatou modelovou variantou najmenšieho radu bavorákov.
Ako ukazujú snímky, dizajnéri firmy BMW konečne našli odvahu trochu experimentovať s dizajnom prednej časti, ktorá sa štvoricou reflektorov odlišuje od dizajnu ostatných trojkových modelov. Inakší tvar majú aj zadné svetlá. Compact je postavený na rovnakom podvozku ako limuzína, je však o 28 cm kratší. Podvozok je vyladený športovejšie ako u limuzíny.
Pre compact budú spočiatku k dispozícii dva motory. Pôjde o štvorvalec výkonu 85 kW a šesťvalec výkonu 141 kW. Obidva motory majú priaznivú spotrebu paliva. Štvorvalec spotrebuje v priemere 6,9 l/100 km, spotreba šesťvalca je 8,9 l/100 km. Do bezpečnostného výstroja compactu bude patriť až osem airbagov. Konštruktéri vozidla dbali aj o to, aby aj na zadné sedadlá (pre tri osoby) bol dobrý prístup. Veľké zaqdné dvere uľahčujú nakladanie batožín do batožinového priestoru.
Podrobnejšie údaje o trojkovom modeli compact budú známe až pred jeho uvedením na trh, ktoré je plánované na leto 2001.
2x obr.
Automobilom roka je Alfa 147
Medzinárodná porota, zložená z 56 motoristických novinárov z 21 európskych krajín, zvolila za automobil roka 2001 novinku talianskej firmy Alfa Romeo, model Alfa 147. Nová Alfa získala najprestížnejšie európske motoristické ocenenie pred takými ďalšími novinkami, akými sú Ford Mondeo, Toyota Prius, Audi A2, Mercedes triedy C, Opel Corsa, Volvo S60/V70, Chrysler PT/C, Peugeot 607 a Citroen Picasso. Kritériami hodnotenia boli dizajn, pohodlie, bezpečnosť, hospodárnosť, jazdné vlastnosti a výkony, praktickosť, environmentálne spekty a dobrý pomer ceny k úžitkovej hodnote.
Alfa 147 bola motoristickým novinárom predstavená 13. októbra tohto roka a už v prvý týždeň predaja zaregistrovali predajcovia Alfa Romeo v celej Európe vyše 20000 objednávok na toto vozidlo. Nová Alfa 147 s klasickými prvkami dizajnu predstavuje návrat firmy Alfa Romeo ku kompaktným športovým limuzínam a na jej pohon sú určené tri 16-ventilové motory, ktoré majú výkon 77 kW, 88 kW a 110 kW. Na jar budúceho roka bude sortiment motorov doplnený o 1,9-litrový turbodieselový motor výkonu 81 kW. Do výstroja vozidla patrí aj antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, protipreklzový systém a systém dynamickej stability. O bezpečnosť cestujúcich sa okrem iného stará šesť sériovo montovaných airbagov. Po úplnom nábehu výroby sa denne bude vyrábať 250 vozidiel Alfa 147.
Súťaž o automobil roka sa organizuje od roku 1964, pričom koncern Fiat získal v doterajších ročníkoch už desať víťazstiev (7 Fiat, 2 Alfa Romeo, 1 Lancia), čo je viac ako ktorýkoľvek iný koncern. Prvým Fiatom, ktorý získal toto ocenenie, bol v roku 1967 aj u nás dobre známy model 124.
Zlatý volant pre Mondeo
Len mesiac po svojej svetovej premiére na parížskom autosalóne získal nový Ford Mondeo ocenenie Zlatý volant. Súťaž o prestížnu cenu Zlatý volant organizuje nemecký týždenník Bild am Sonntag už 25 rokov. Po modeloch Focus, Ka, Fiesta, Escort a Scorpio je Mondeo už šiestym Fordovým modelom, ktorý uvedené ocenenie získal.
Autor: Stranu pripravil Rado Mlýnek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.