Lenže už pri porovnaní so susedným Rakúskom by sme nad jej stavom museli horko zaplakať. Ako-tak si na kvalitu ciest nemôžu stažovať obyvatelia Bratislavského a Trnavského kraja, avšak s rastúcou vzdialenosťou na východ spokojnosť dramaticky klesá... Zrejme najhoršia situácia v tejto oblasti je v Košickom kraji, kde sa nachádza len 1,8% z celkovej diaľničnej siete na Slovensku. Ako sa však pri svojej nedávnej návšteve Košíc vyjadril minister dopravy Jozef Macejko, v blízkej budúcnosti tento percentuálny podiel neporastie. Momentálnou prioritou vlády je totiž dobudovanie diaľničného koridoru medzi Bratislavou, Trenčínom, Žilinou, Čadcou až po štátnu hranicu s Poľskom v Skalitom, ktorý musí byť hotový najneskôr do konca roka 2005. Východu Slovenska tak opäť zostane čierny Peter, hoci minister Macejko je taktiež východniar...
Krajský prednosta Š. Vranovský, ako aj primátor Z. Trebuľa sa neustále sťažujú na to, že Košiciam sa z rozpočtu vždy ujde menej peňazí, než koľko by si zaslúžili. A trpí tým najmä doprava v metropole východu...
- Nehovoria celkom pravdu. V Košiciach sa teraz buduje kompletný obchvat Červený rak Južné nábrežie a prvá časť križovatky Prešovská - Sečovská. Podľa mojich informácii by to celé malo byť hotové už v budúcom roku. Po ukončení tejto prvej fázy sa začne obrovská stavba už spomínanej križovatky Prešovská Sečovská s rozpočtovým nákladom vyše 2,5 miliardy korún, ktorú plánujeme sprevádzkovať v roku 2004-2005. Finančne to máme kryté z úverových zdrojov väčšinou zahraničného charakteru.
Lenže napríklad prednosta Š. Vranovský spolu so Z. Trebuľom tvrdia, že ak sa budúci rok dokončia všetky tri stavby a celá automobilová doprava pôjde cez Južné nábrežie, nastane na nedostavenej križovatke Prešovská-Sečovská dopravný kolaps...
- Je jasné, že dva a pol miliardová investícia sa jednoducho nedá postaviť za pol roka ani za rok. Nultá časť tejto stavby, teda most cez Hornád, je teraz vo výstavbe. Bez tohto mosta by sa výstavba križovatky v budúcnosti nemohla ani len začať. Obavy oboch pánov sú však podľa môjho názoru neopodstatnené. V Košiciach je totiž dostatok dopravných inžinierov, ktorý to celé vedia naprojektovať tak, aby dopravný chaos, ktorý po výstavbe vznikne nebol väčší než je v súčasnosti počas dopravnej špičky...
Je ministerstvo dopravy naklonené predĺženiu diaľnice od Košíc cez Dargovský priesmyk až na hranice s Ukrajinou?
- Cesta 1. triedy od Budimíra až po Vyšné Nemecké úplne kapacitne postačuje, čo pre nás znamená, že tento diaľničný úsek vybudujeme až úplne nakoniec. Zatiaľ budujeme diaľnicu zo západu na východ, pretože drvivá väčšina tovarových tokov prúdi na Slovensku práve týmto smerom. Ak však pôjdu z Ukrajiny, prosím, môžeme ju začať stavať vo Vyšnom Nemeckom a viesť ju smerom na západ. Lenže zatiaľ to tak nie je a nepredpokladám, že sa to vo veľmi blízkej budúcnosti otočí.
V návrhu štátneho rozpočtu sa na výstavbu diaľnic pre budúci rok počíta so sumou 9 miliárd korún. Kvapne z tejto sumy niečo aj pre Košický kraj?
- Rozvoj diaľničnej siete je determinovaný obmedzenými možnosťami štátu, ako aj splácaním starých úverov. Počúvame veľkú kritiku za to, že tento rok ide až 3,5 miliardy korún do Trenčianskeho kraja. Lenže keď sa tam kompletne sprejazdí dvojprúdová diaľnica v oboch smeroch, budúci rok tam už nepôjde ani koruna. Otvorene poviem v roku 2001 poputuje najviac peňazí do Bratislavy, kde sa dokončuje jej komplexný diaľničný obchvat. Ak sa nám to podarí uzavrieť, presunieme svoju pozornosť na Žilinský kraj, kde musíme dokončiť prepojenie až na štátnu hranicu s Poľskom.
Nezdá sa vám, že vláda vo svojej koncepcii akosi zabúda na dobudovanie tzv. južného ťahu medzi Bratislavou, Nitrou, Zvolenom, Rožňavou a Košicami?
- Nie, južnou oblasťou povedie tzv. rýchlostná dvojprúdová komunikácia. Nateraz je hotová po Nitru, a určité úseky sú sprevádzkované aj smerom na Zvolen. Naša vláda schválila tzv. variant B výstavby diaľnic, a podľa neho postupujeme. Na južnej ceste budeme počas výstavby severného diaľničného koridora odstraňovať len tzv. bodové závady v úsekoch, kde je bezpodmienečne potrebné opraviť povrch vozovky. Okrem toho budujeme obchvat Novej Bane, a na východe to je predovšetkým obchvat Brzotína pri Rožňave. Po ňom bude nasledovať obchvat Figy a Ožďan, teda najkritickejšie úseky na tejto južnej ceste. Lenže nemôžeme súbežne investovať všade a zároveň nerobiť nikde...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.