verejného obstarávania, súťažných podkladov a výsledkov verejného obstarávania, ktorým sa v zmysle už skôr prijatého Zákona o verejnom obstarávaní upravujú "podrobnosti o zverejňovaní oznámení o verejných obstarávaniach". Ide o právnu normu, ktorá konkretizuje zverejňovanie informácií, aké ktoréhokoľvek podnikateľa zaujímajú priam existenčne, a to konkrétne ich zverejňovanie vo Vestníku verejného obstarávania a taktiež prostredníctvom telekomunikačných zariadení, najmä internetu.
Slovom, chvályhodný počin, lebo ak sa Slovensko chce dostať do Európy, pravidlá sú jasné. Ak napríklad niektoré ministerstvo potrebuje nové autá alebo počítače alebo aspoň nainštalovať plastové okná do obrovskej budovy, nemôže to urobiť firma, ktorej majiteľom je brat pána ministra alebo švagor štátneho tajomníka, ale musí sa vypísať verejná súťaž. A do tej sa môže prihlásiť ktokoľvek! Vyhrať by však mal ten, kto ponúka služby či výrobky v najlepších cenách a pri splnení ostatných kritérií, medzi ktoré patrí podľa zákona lehota dodania, kvalita, technické a funkčné charakteristiky, zabezpečenie záručného a pozáručného servisu a technickej pomoci...
Načim ešte uviesť, že spomínaný Zákon o verejnom obstarávaní ukladá povinnosť vypisovať verejnú súťaž alebo inú formu verejného obstarávania všetkým štátnym rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, obciam a mestám, zdravotným poisťovniam, verejnoprávnym inštitúciám a všetkým právnickým osobám, v ktorých má štát alebo obec rozhodujúci vplyv a ktoré podnikajú v energetike, plynárenstve, vodnom hospodárstve, v doprave a telekomunikáciách atakďalej, atakďalej. V zozname tovarov, na dodávku ktorých musí byť vypísané verejné obstarávanie, nájdeme napríklad chemikálie, výbušniny, farmaceutické výrobky, hnojivá, plasty a výrobky z nich, ale aj jadrové reaktory, lode, hudobné nástroje, sklo, keramické výrobky, príbory...
V tejto súvislosti je však zaujímavé čosi iné. Zákon o verejnom obstarávaní, ktorý mal vniesť poriadok do vzťahov, o akých je reč, s veľkou "slávou" prijal slovenský parlament v septembri lanského roka, koncom októbra bol zverejnený v oficiálnej Zbierke zákonov a účinnosť nadobudol prvého januára tohoto roka. Odvtedy prešiel takmer rok... Typické pre slovenské pomery je totiž práve to, že až rok po "zrodení" zákona vydala vláda Slovenskej republiky svoje nariadenie, teda de facto i de iure akýsi vykonávací predpis upravujúci podrobnosti... Ten vyšiel v Zbierke zákonov až v týchto dňoch a účinnosť nadobudne prvého januára 2001. Inak povedané, rok trvalo, kým to, čo malo spasiť morálny kredit tejto vládnej garnitúry, aspoň naoko vyčistiť vzťahy a presvedčiť tých dole, že oni nie sú hore pre to, aby z toho niečo získali, ale sú tam nezištne, napokon uzrelo svetlo sveta. Dá sa to celé chápať však aj tak, že celý rok ešte bolo treba na to, aby pozadie niektorých "verejných" súťaží zostalo zahalené tajomstvom a nebolo zverejnené. Veď už oddávna platí, že v kalných vodách sa najlepšie loví... A kalné vody sú vždy vtedy, keď podklady pre verejnú súťaž nie sú nikde zverejnené alebo sú zverejnené tam a takým spôsobom, kde ich málokto hľadá a málokto nájde...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.