tá tretia, prilákala v stredu do Šarišskej galérie v Prešove mnoho jej priaznivcov i zvedavcov. Výtvarníčka, ktorú sme doteraz vnímali ako autorku dekoratívnych textilných riešení, sa predstavila návštevníkom skôr svojou maľbou a kresbou. Kto je Anna Hausová, opýtali sme sa riaditeľky Šarišskej galérie a súčasne kurátorky výstavy Marty Hrebíčkovej.
- Anna Hausová je absolventka košickej "šupky" odboru grafiky a bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení odboru textil. Jej prvý vstup do výtvarného diania v rodnom meste Prešove, kam sa vrátila po absolvatóriu, bol zo súdka ilustrácie, pretože na výstave v roku 1983 sa predstavila ako autorka s ilustrátorskou tvorbou k Žeriavkovým dobrodružstvám. Vzápätí sa začala prezentovať na výstavách vo svojej pravej špecializácii, v oblasti textilnej tvorby. Stretávali sme sa s jej tkanými tapisériami, gobelínmi, batikou, až dospela do polohy voľnej plastiky, ktorú "modeluje" paličkovanou čipkou a dodáva jej podtext irónie. Prekročila obmedzenia tejto techniky, vytvorila svojský štýl, ktorý ju umiestnil na osobité miesto.
Ako prešla k maľbe a kresbe?
- Paličkovaná čipka má svoje zákonitosti, ktoré istým spôsobom zväzujú. Pocit, aby dielo bolo autentické a naozaj vyjadrovalo pnutie mysle, tieto remeselne náročné techniky nedovoľujú. Začala chodiť na krajinárske plenéry, vytvorila priamo v teréne množstvo štúdií, skíc, náčtrov, ktoré sa potom snažila doslovne "prevariť v hrnci" do batikovaných kompozícií krajinárskych a dekoratívnych. Táto krajinárska poloha ju drží dodnes a v posledných dvoch rokoch vytvorila dva cykly, jeden v suchom pasteli, ktorý má skôr lyrickú až baladickú polohu. Potom sú to krajiny kombinovanej techniky, v ktorých uplatňuje až dramatický a expresívny kontrast farebnej skladby. V druhej polovici 90. rokov sa začala vážnejšie venovať kresbovým cyklom, v ktorých dávala zaznieť melancholickej strune svojej duše. Vytvorila cykly Tajomstvo dreva, Tajomstvo kameňa. A táto voľná poloha, kresba a kombinovaná technika začala neustále prevažovať. Samozrejme, to súvisí aj s úbytkom verejných objednávok.
Akým tematickým okruhom sa venuje?
- Prvým je krajina. Druhý sa volá Inšpirované ľudovou maskou, kde osobitým spôsobom spodobovala pohanské mýty, ktoré sprevádzajú našu existenciu od prapočiatkov. Ďalší je cyklus krížov, v ponímaní rázcestia ciest. Snaží sa hľadať paralelu vnútorných križovatiek s krížmi aj ako symbolmi kresťanstva. V cykle Venuší akoby oživovala na konci 20. storočia mýtus o pramatke Zemi, z ktorej sme všetci vyšli. Z týchto okruhov sme zostavili aj túto výstavu. Diela boli vytvorené v drvivej väčšine tohto roku a vybrali sme vyše 40 prác najmä v kombinovanej technike. Výstava potrvá do 14. januára 2001.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.