Správna voľba farieb môže priemerný interiér pozdvihnúť na umelecké dielo, alebo naopak vynikajúcu kompozíciu zničiť.
Pre správne použitie a kombinovanie farieb je potrebné ozrejmiť si niektoré pojmy. Pre určovanie farebných kombinácií je užitočnou pomôckou tzv. kruhové usporiadanie farieb. Základné farby - modrá, zelená a červená - sú doplnené azúrovou, žltou a purpurovou, pričom farby ležiace v kruhu oproti sebe sú vzájomne doplnkové a tvoria pri rovnakej sýtosti maximálny kontrast. Zmiešaním vzájomne doplnkových farieb získame farbu neutrálnu, napr. bielu, čiernu alebo šedú. Zvoliť vyhrotený kontrast doplnkových farieb pre základné farebné riešenie v byte je vhodné len výnimočne, pretože dodáva priestoru veľkú dynamiku. Cítili by sme tu napätie, nepokoj, podvedomú túžbu miestnosť opustiť. Ak ale kombinujeme v rozumnom pomere doplnkové farby opačnej sýtosti, môžeme dosiahnuť zaujímavé efekty.
Mierou zastúpenia farieb rozumieme percentuálny podiel farieb v bytovom interiéri. Väčšinou je vhodné použiť jednu farbu ako hlavnú (vyplní 40 60 % plôch), ďalej jednu alebo dve farby ako vedľajšie (každá sa objaví na 15 25 % plôch) a jednu, maximálne dve ako doplnkové (prejavia sa len na doplnkoch a drobnostiach, napr. na úchytkách). Ak potrebujeme časť priestoru či zariadenia potlačiť, alebo naopak zvýrazniť, docielime to pomocou kontrastu. Práve kontrast mieru uplatnenia jednotlivých farieb značne ovplyvňuje. Ak sú farby vo veľmi ostrom kontraste, musíme voliť vzájomný pomer veľmi uvážlivo. Napr. tmavo modrá sedačka bude pôsobiť na veľkom agresívne žltom koberci síce v kontraste, ale nevýrazne, viac bude vnímaná žltá farba. Obrátením pomeru farieb (t. j. agresívne žltá sedačka na veľkej tmavo modrej ploche) sedačka vynikne v najvyššej možnej miere.
Ak však budeme chcieť vytvoriť dve rôzne farebné plochy (napr. zavesiť dekoračné koberce na steny) a zaručiť ich vyvážené pôsobenie, musíme rešpektovať tzv. kvantitatívny kontrast. Tento výraz znamená, Že farbám sa priraďujú smerové čísla, ktorých pomer musíme kombinovať, aby vo výsledku pôsobili rovnako výrazne. Napr. pre fialovú a žltú je ideálny pomer 8 : 3. Inak povedané, ak chceme, aby fialová pôsobila v interiéri rovnako výrazne ako žltá, musí mať fialová trikrát väčšiu plochu ako žltá. Alebo ak chceme, aby tri rôzne farebné plochy (napr. tri rovnako veľké obrazy s odlišnými farebnými rámami a paspartami) vyzerali naozaj rovnako veľké. V takomto prípade je vhodné mať na pamäti tzv. iradiaciu, t. j. skutočnosť, že svetlá plocha na tmavej vyzerá väčšia ako rovnako veľká tmavá plocha na svetlej.
Autor: ji
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.