hnevu z titulku článku patria manažérskym učňom, s ktorými vás dnes bližšie zoznámime. Jednu študentskú organizáciu s ekonomickým zameraním sme už v Ťaháku predstavovali. Tá, o ktorej bude reč tento týždeň, združuje študentov z rôznych škôl na základe jediného spoločného predmetu.
Nadáciu Baťa Junior Achievement (BJA) snáď netreba nikomu nejako špeciálne predstavovať. Jej projekty smerujúce k zvýšeniu podnikateľského vzdelania môžeme nájsť v mnohých krajinách sveta. Na Slovensku je najznámejším projektom BJA predmet aplikovaná ekonómia, ktorý umožňuje vyskúšať nástrahy podnikania študentom z rôznych typov stredných škôl. Jedinou nevýhodou tohoto, inak veľmi zaujímavého projektu, je dĺžka trvania: Jeden rok a dosť! Tak by sa dala stručne charakterizovať situácia okolo predmetu určeného výlučne tretiakom. Po roku "podnikania" teda študent nemôže v programe aplikovaná ekonómia ďalej pokračovať.
Pre tých, ktorí by chceli s BJA SR aj naďalej spolupracovať je určená AlumniJA Slovensko - dobrovoľnícka organizácia aktívnych absolventov Aplikovanej ekonómie. Jej názov pozostáva z latinského slova označujúceho absolventa a skratky Junior Achievement. Toto študentské združenie začalo písať svoju históriu 4. júla 1997 práve v Košiciach, pod názvom Študentský štáb. Ide o prvú organizovanú skupinu absolventov BJA na svete, ktorá je svojou existenciou príkladom pre absolventov aplikovanej ekonómie v okolitých krajinách. Na Slovensku sú v súčasnosti v AlumniJi aktívne asi dve desiatky študentov pri troch regionálnych kanceláriách BJA v Košiciach, Banskej Bystrici a Bratislave. Činnosť jednotlivých členov nie je direktívne určená. Každý má právo rozhodnúť sa, do akých projektov sa zapojí. AlumniJA Slovensko organizačne pomáha pri oficiálnych podujatiach BJA ako napríklad "Školenie manažmentu študentských spoločností" alebo "Veľtrh študentských spoločností". Na svojom konte má i rad vlastných činností. Základnou je koordinátorstvo, s veľkodušným heslom: "Aplikovaná ekonómia je pre nás niečím, čo nás posunulo vpred. My chceme byť tými, ktorí pomôžu posunúť vpred aplikovanú ekonómiu." Koordinátorstvo pozostáva z pomoci novým študentským spoločnostiam. Absolventi na základe vlastných skúseností radia nováčikom, akých chýb sa vyvarovať a ako zefektívniť svoju činnosť. Zároveň sú akýmsi spojivkom medzi kanceláriou BJA a jednotlivými študentskými spoločnosťami - v duchu myšlienky, že študent si lepšie rozumie so študentom. Na túto činnosť nadväzuje aj organizovanie "Stretnutí prezidentov študentských spoločností". Ich snahou je zblížiť jednotlivé študentské spoločnosti v rámci regiónu. V minulom školskom roku sa konali stretnutia štyri. Podľa rozprávania a spomienok účastníkov je najzaujímavejší projekt "Pred - Meseácky víkend". Má rozšíriť vedomosti a zručnosti študentov v počítačovej simulácii MESE, ešte pred oficiálnou súťažou Team SAP. Keďže takéto stretnutie trvá dva až tri dni a prebieha "mimo civilizácie" nie je núdza ani o zábavu. Jedinca, s negatívnymi spomienkami na túto zaujímavú akciu anály histórie neevidujú. A hoci v prípade Alujmnijakov ide v prvom rade o ekonómov, nechýba im ani ľudskosť. Príkladom je výzva: "Humanitný čin roka", nasmerovaná na všetky študentské spoločnosti s cieľom dať im možnosť pomôcť tým, ktorí túto pomoc skutočne potrebujú. Zatiaľ sme vám predstavili projekty Alumnije pre stredné školy. Študent, ktorý má po absolvovaní programu aplikovaná ekonómia záujem v niečom podobnom pokračovať má dvere od Alumnije otvorené. Na zblíženie sa s novými členmi je určený náborový víkend "JASNO", organizovaný počas letných prázdnin. Motívom pre nerozhodných študentov môže byť i fakt, že databázy aktívnych absolventov aplikovanej ekonómie môžu byť poskytnuté podnikateľskej sfére pri jej záujme o nových zamestnancov.
Činnosť Alumnije je zameraná i na základné školy. Dôležitú úlohu zohráva projekt BJA "Výchova k podnikaniu". Zaškolený absolvent vysvetľuje približne v mesačnom kurze deviatakom zo základných škôl ekonomické vzťahy a pojmy. Žiaci prejdú cez ekonomické oblasti ako: organizácia, marketing, výroba a manažment.
Čo robí AlumniJA Slovensko? "Vzorkovo" sme sa opýtali priamo u zdroja, jednej z členiek, Zuzany Sabóovej: "V každom prípade zameriavame sa na stredoškolákov, lebo je to kategória nám bližšia. Decká, ktoré práve vtedy rozvíjajú svoju osobnosť. Ten, kto by uvažoval o svojom manažérskom rozvoji, tak má možnosť začať už tu, získať skúsenosti. Je to dobré, keď sa tí starší stretnú s mladšími, vymenia si skúsenosti a majú možnosť rozhodnúť, či ekonomika je to čo ich baví..."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.