zúčastnili slávnostného prijatia u primátora Bardejova Borisa Hanuščaka. Na následnej tlačovej besede sme oslovili štátneho tajomníka ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií Michala Baloga. "Mali sme výmenu informácií, lebo českí kolegovia sú v procese transformácie železníc ďalej," skonštatoval. "Tiež bola podpísaná dohoda o spolupráci. Ide o vzájomné uznávanie režijných zliav pre pracovníkov slovenských železníc a českých dráh, ako aj o výmenných rekondičných pobytoch." O procese transformácie železníc M. Balog povedal, že na Slovensku je iný pohľad na vec. "My robíme rozdelenie na infraštruktúru a dopravnú činnosť, preto chceme urobiť aj rozdelenie na dve spoločnosti. Jedna bude železničná akciová spoločnosť, ktorá bude prevádzkovať dopravnú činnosť a infraštruktúra bude oddelene a tá zostane štátnym podnikom."
Následne sme sa štátneho tajomníka opýtali na budúcnosť bardejovskej železnice. "V prvom rade treba povedať, že lokálne železničné siete by mali prejsť pod správu regiónov. Uvažujeme však aj o tom, že aj vyššie územné celky by mali čo povedať do regionálnych železničných tratí. Pre všetky tieto trate počítame s ľahkými motorovými jednotkami. Lebo súčasný stav na týchto lokálnych tratiach je veľmi zastaralý a strácame na tom." Na otázku, kedy by mohla byť hotová modernizácia bardejovskej železničnej trate, M. Balog povedal, že výroba ľahkých motorových jednotiek je už rozbehnutá, tak v priebehu dvoch rokov by mohli strihať pásku. V tejto súvislosti sme sa štátneho tajomníka opýtali, či nepôjde vlak z Bardejova ďalej do Svidníka. "V priebehu dvoch rokov určite nie, ale snaha je oživiť aj tento severný región."
Na tému zvyšovania cestovného v železničnej doprave Michal Balog uviedol, že je to viac-menej kompenzácia zvyšujúcich sa cien energie a palív. "Myslím, že následkom toho bude od januára aj čiastočný pokles cestujúcich, ale je to nevyhnutné. Tiež si však myslím, že cestujúcu verejnosť by sme mali lákať zvyšujúcou sa kvalitou cestovania, poskytovanými službami a servisom."
M. Balog zároveň uviedol, že pre skvalitnenie vozových jednotiek majú na budúci rok naplánované financie. Tiež na rekonštrukciu tratí je podľa jeho slov z transférov pripravených 770 miliónov korún, hoci 70 percent z týchto by malo prísť z Európskej únie. Na otázku, či potom sa už nestane, že v rýchliku kategórie Inter City, ktorým cestuje prezident Schuster nefunguje kúrenie, uviedol štátny tajomník: "to bola skôr náhoda, alebo generálsky efekt." Nevyužívate teda na cesty domov do Prešova služobný automobil? - znela ďalšia otázka na štátneho tajomníka Michala Baloga. "Nie nevyužívam, vlakom je to celkom pohodlné." A či netúži po audi, ktoré kúpil prednosta Krajského úradu v Prešove, a ktorá na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov čaká na užívateľa? "Na Slovenku sú miesta, ktoré sa vlakom dosiahnúť nedajú, preto auto je pre operatívnosť dobré. Audi osmička je kvalitný voz, to tiež nemôžem poprieť, a že ako chlap by som sa rád vodil na nej je druhá vec, ale stačí mi A6, ktorú mám služobne pridelenú."
Generálny riaditeľ Českých dráh Dalibor Zelený následne skonštatoval, že rehabilitácia ich pracovníkov v Bardejovských Kúpeľoch je už realitou. Ročne z tohto najväčšieho podniku v Čechách na základe dohody príde do Bardejovských kúpeľov na rekondičné pobyty 600-700 pracovníkov. "Ja sám tiež rád prídem, ale za svoje peniaze, pretože rekondičné pobyty sa nevzťahujú na generálneho riaditeľa. Prídem aj preto, že v Bardejove som na jeseň roku 1982 v kasárňach skladal vojenskú prísahu." Na otázku, čo podľa neho slovenskí železničiari majú a čo by potrebovali železničiari v Čechách, D. Zelený odpovedal: "Určite je to organizácia bezpečnosti, myslím tým železničnú políciu. U nás bola pred siedmimi rokmi zrušená. Čo bolo veľmi negatívne pre cestujúcich aj pre našich pracovníkov. Ja by som ani nedoporučoval pričlenenie železničnej polície pod policajný zbor. Ak sme sa tu zišli preto, aby sme si odovzdali skúsenosti a poučili sa zo svojich chýb, tak musím zdôrazniť, že zrušenie železničnej polície v Čechách bolo veľkou chybou a ja by som slovenským cestujúcim a slovenským železničiarom prial, aby im Pán Boh železničnú políciu zachovať ráčil. Tiež by som však prial slovenským kolegom aby mali väčšiu priazeň štátu, lebo v Českej republike sa ročne preinvestuje štátnym príspevkom, alebo priamo zo štátneho rozpočtu na železniciach 10 miliárd korún."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.