odmietol so slovami, že od vlastnej maturity ho delí viac ako 30 rokov. "Nemá zmysel sa bez prípravy pokúšať splniť maturitné nároky. Výsledok by nemusel byť dobrý," povedal.
Slovenský minister školstva Milan Ftáčnik si trúfa viac. Na otázku, či by sa odhodlal napísať pripravovaný štandardizovaný test zo slovenčiny, povedal, že by to skúsil. "Nie je to celkom určené pre mňa, ale ak by to bolo potrebné, a ak by to pomohlo zavedeniu novej maturitnej skúšky, som ochotný sa posadiť do lavice," povedal.
Na Slovensku sa podobne ako v Českej republike v súčasnosti diskutuje o radikálnej reforme maturitnej skúšky. Tradičná maturita, zložená z písomky z jazyka a ústneho skúšania zo štyroch predmetov, nie je dnes dostatočne objektívna a málo vypovedá o tom, čo vlastne absolvent školy vie. Maturitné vysvedčenia z rozličných škôl sú prakticky neporovnateľné, obsah skúšky si určuje každý učiteľ takmer sám. Výsledok maturity vysoké školy či zamestnávatelia preto len v malej miere akceptujú ako dôkaz vedomostí absolventa. Prijímacie skúšky na VŠ sa skladajú vlastne z opätovného preskúšania žiaka zo stredoškolských vedomostí.
Reforma by mala priniesť zmenu. "Maturita by mala potvrdiť stupeň získaného stredného vzdelania, potvrdiť schopnosť pokračovať vo vyššom štúdiu alebo schopnosť kvalifikovaného výkonu odbornej činnosti. Výsledky z jedného predmetu by mali byť porovnateľné v rámci celej republiky a zároveň akceptované ako súčasť prijímacích pohovorov na vysokú školu či do zamestnania," uviedol riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Vladimír Repáš.
Najväčšou zmenou bude zavedenie dvoch častí skúšky - štandardizovaného testu, ktorý bude rovnaký pre všetkých maturantov, a z ústnej časti. Študent by mal zároveň mať možnosť vybrať si z dvoch úrovní obtiažnosti podľa toho, či v danom predmete chce pokračovať v štúdiu, alebo nie. Testy by boli opravované centrálne, aby sa zaručila anonymita a objektívnosť.
Návrh Štátneho pedagogického ústavu zatiaľ predpokladá, že test by sa povinne písal zo slovenčiny a cudzieho jazyka. Diskusie sa vedú o povinnej maturite z matematiky. "Skúška zo slovenčiny by sa potom skladala z klasickej písomky, testu a ústnej skúšky. Výsledkom by boli tri známky, respektíve tri hodnotenia," uviedol Pavol Černek, zodpovedný za projekt Monitor, ktorým už po tretí raz bude ŠPÚ experimentálne overovať fungovanie nového modelu.
Do termínu spustenia reformy, ktorým by mal byť školský rok 2003/2004, zostáva tiež vyriešiť otázku zabezpečenia utajenia testov. Minulý rok sa totiž pri pokusných testoch vyskytli prípady ich prezradenia. "Budeme to ďalej overovať a zlepšovať," tvrdia kompetentní.
Do plánovaného termínu spustenia novej maturity ešte zostáva veľa nezodpovedaného. Ako by mala napríklad vyzerať maturita na odbornej škole či na škole s vyučovacím jazykom národnostej menšiny. "Výsledky dvoch rokov Monitoru ukázali, že nie je signifikantný rozdiel medzi výsledkami testu zo slovenčiny medzi školami s vyučovacím jazykom slovenským a napríklad maďarským. Zastávame teda názor, aby maturita zo štátneho jazyka bola rovnaká pre všetky školy - žiaci sa s tým dokážu vyrovnať," povedal riaditeľ ŠPÚ Vladimír Repáš. Maturita by zároveň slúžila ako akási "štátnica" zo slovenčiny a bola by akceptovateľná pri prijímaní do zamestnania alebo na vysokú školu.
Navrhovanú koncepciu maturity ŠPÚ sprístupnilo na svojej internetovej stránke www.spu.sanet.sk.
Autor: Barbora MAROSZOVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.