"Po zhodnotení dopadu nového linkového vedenia sme pristúpili k viacerým zmenám. Na základe pripomienok boli vypracované úpravy, ktoré odsúhlasila komisia dopravy mesta, ako aj zástupcovia mestských častí," informoval nás dopravný námestník Dopravného podniku mesta Košíc (DPMK) Arpád Schwartz.
Ako sme sa dozvedeli, o spôsobe riešenia budú všetci sťažovatelia písomne zo strany DPMK vyrozumení. Pripomienky k novému linkovému vedeniu nesmerovali k rozsahu ponúkaných kapacít, ale k smerovému vedeniu liniek, či vynechaniu priamych spojení. Tie by mali byť po viacerých rokovaniach kompetentných zapracované do zmien.
"Všetky pripomienky sme úspešne doriešili, pričom Magistrát vydal licenciu, ktorá by mala byť zrealizovaná v priebehu januára. Možnosť realizácie vylepšujúcich opatrení je ale závislá na doriešení financovania dopravného podniku. Vzhľadom na skutočnosť, že financovanie zo strany mesta nie je doriešené, v súčasnej situácii nevznikajú predpoklady, že by sme tieto pozmeňujúce opatrenia mohli skutočne v januári zrealizovať. V najbližších dňoch bude zasadať mestské zastupiteľstvo, kde by mali byť prerokované možnosti DPMK v rozsahu poskytovaných služieb na budúci rok. Oproti minulému roku zdraželi všetky vstupy, mesto má voči nám dlžobu 50 miliónov korún a my nemáme ako tieto prostriedky nahradiť," hovorí dopravný námestník.
Poskytnutá dotácia na rok 2001 umožní realizáciu navrhnutých vylepšení. To znamená, pokiaľ budú peniaze, v januári zmeny jednotlivých trás dopravný podnik zrealizuje, v opačnom prípade môže dôjsť k situácii, že pristúpi k ďaľším úsporným opatreniam. To by však pri súčasnom náraste počtu cestujúcich znamenalo kolaps v mestskej hromadnej doprave. Veď len vďaka zvýšeniu prepravnej kapacity na každom sídlisku o desať percent sa DPMK podarilo nával cestujúcich prežiť.
Nakoľko nespokojencov bude zrejme vždy nadostač, Arpád Schwartz nepripúšťa možnosť, že by v prípade nespokojnosti cestujúcich po zrealizovaní obmien nového linkového vedenia prichádzala do úvahy ďaľšia zmena.
"Mestská doprava je živý mechanizmus, ten sa neustále vyvíja. Všetky pripomienky cestujúcich je samozrejme možné riešiť. Chcem verejnosť ubezpečiť, že všetky navrhnuté zmeny vystihujú súčasné potreby MHD. Za všetkým však stoja peniaze."
A práve finančná situácia pravdepodobne doženie dopravný podnik k nepopulárnemu kroku. Zvýšenie cestovného bude, zdá sa, jediným východiskom z horúcej kaše.
"Snahou dopravného podniku určite nie je zvyšovať cestovné. Radi by sme kvalitnou mestskou hromadnou dopravou nahradili iné nevhodné konkurenčné dopravy v meste. Vyzerá to ale tak, že rozpočet v navrhovanej polohe nevystihne všetky potreby DPMK. Veľmi neradi by sme v tejto súvislosti ešte viac obmedzovali mestskú hromadnú dopravu, pretože si myslíme, že v tomto smere sú už všetky možnosti vyčerpané. Keď už obmedzovať dopravu nemožno a prevádzka nebude krytá, ďaľšou možnosťou riešenia problémov DPMK bude tarifa. Zrejme sa tomu nevyhneme, ale o tom by som nerád bližšie hovoril. Radšej by som bol, keby sa dojednala problematika financovania MHD, aby bol jej rozsah aspoň na tej úrovni ako tento rok. Iná možnosť ako zvyšenie cestovného, obávam sa, neexistuje," dozvedeli sme sa od A. Schwartza.
Predvčerom bol schválený štátny rozpočet. Podľa dopravného námestníka zo strany štátu pravdepodobne nehrozí, že by bola obmedzená dotácia na budúci rok.
"Žiadalo by sa, aby aj mesto v rámci svojho rozpočtu vytvorilo podmienky, ktoré by pravidelne plnilo, aby MHD mohla v skvalitnenom rozsahu fungovať. Melieme z posledného, v hre je zastavenie dodávky pohonných hmôt, ohrozené sú výplaty v rámci podniku, my už ďaľšie rezervy nemáme," ťažká si dopravný námestník.
V súvislosti s finančnými suchotami pristúpil dopravný podnik aj k tvrdším opatreniam v boji s čiernymi cestujúcimi. Zvýšením počtu revízorov a dôslednejším vymáhaním pohľadávok prostredníctvom exekútorov. Represívne opatrenia na zníženie úniku financií u cestujúcich tohto typu prinášajú prvé ovocie. Príjmy sa v tejto oblasti zvyšujú.
Pred blížiacimi vianocami pripravil DPMK vzhľadom na nelichotivú finančnú situáciu viacero obmedzení. Prvá etapa prázdninového obmedzenia, ktorá vojde do platnosti od pondelka 18.12.2000, znamená zrušenie linky č. 35, 51 a obmedzený interval na linke č. 55 z 15 na 30 minút v čase špičkových prepráv. Aj tieto opatrenia pomôžu preklenúť súčasnú nepriaznivú situáciu vo financovaní. Spomínané opatrenia poskytnú cestujúcim tú istú kapacitu, ako poskytovalo linkové vedenie pred prázdninovým obdobím v roku 2000.
"Vieme, že došlo k nárastu počtu cestujúcich, ale inú možnosť nemáme. Od 23.12.2000 pripravujeme ďaľšie obmedzenia. Dôjde k zrušeniu trolejbusovej linky č. 70 a spojov 54 a 54A, plus linky W. Včítane zavedenia niekoľkých sólo električiek na linkách 6,7 a 9 v čase dopravnej špičky. Platnosť obmedzení je zatiaľ stanovená do 8. januára 2001, závisí však od riešení finančnej situácie spoločnosti, či nebudú mať dlhšiu platnosť. Počas štedrého večera dôjde k obmedzeniu dopravy po 15.00 hodine, pričom DPMK zabezpečí zvoz a odvoz pasažierov z polnočných omší."
Skúsenosti dopravného podniku s nočnou dopravou ukazujú, že je často mimoriadne preťažená. Preto bola zavedená trolejbusová linka č. 71, ktorá by mala premávať počas plesovej sezóny do marca, apríla a pokiaľ sa osvedčí, bude jej prevádzka predĺžená.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.