zoštíhlenie počtu zamestnancov. Správna rada ŽSR v týchto dňoch schválila stratégiu riadenia a rozvoja ľudských zdrojov na obdobie transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorá pozostáva z troch základných procesov - optimalizácie zamestnanosti ŽSR v roku 2001, starostlivosť o nadbytočných a uvoľňovaných pracovníkov a dlhodobý rozvoj ľudských zdrojov. Práve o týchto skutočnostiach nás informoval hovorca železníc Miloš Čikovský.
"V roku 2001 predpokladáme úsporu 3338 zamestnancov. Z toho 815 modernizáciou technických a technologických zariadení, 607 racionalizáciou činností, 225 odčleňovaním servisných činností, 1505 odčleňovaním obslužných činností a 186 po dokončení analýzy využitia pracovnej sily ŽSR. Predpokladáme však, že prepustených zamestnancov bude o čosi viac, konečné číslo stanoví plánovaná analýza," dozvedeli sme sa od M. Čikovského.
Ďalšie úspory zamestnancov dosiahnu železnice realizáciou reinžinieringu dopravno-prepravného procesu a pokračovaním racionalizácie personálnej oblasti. Koľko ľudí však príde o prácu, zatiaľ nie je úplne jasné.
"Možnosti zníženia počtu zamestnancov touto metódou nie je možné vopred určiť. Znižovanie počtu pracovníkov prostredníctvom modernizácie je podmienené investičnými prostriedkami vo výške 868 miliónov Sk. Ide o modernizáciu obsluhy meniarní, rekonštrukciu Strediska internátnej prípravy Strečno, modernizáciu vykurovania v Čiernej nad Tisou, zavádzanie jednočlennej obsluhy hnacích vozidiel, modernizáciu a automatizáciu zabezpečovacích zariadení dopravnej cesty," informoval nás M. Čikovský.
Analýza využitia pracovnej sily bola vykonaná len na niektorých výkonných pracoviskách a to len v niektorých činnostiach.
"V budúcom roku bude projekt analýzy pokračovať na pracoviskách dispečerských aparátov, v rušňových depách, v opravovniach vozňov, v staniciach technickej prehliadky, na traťových obvodoch a v ďaľších prevádzkach. Aj keď v súčasnosti nie je možné kvantifikovať celkovú úsporu zamestnancov, organizačné jednotky navrhujú vlastnou racionalizáciou znížiť stav pracovníkov predbežne o 607. Udeje sa tak úsporou technicko - hospodárskych pracovníkov, zmenou grafikonu vlakovej dopravy a racionalizáciou činností železničných staníc. Do úvahy prichádza taktiež zmena grafikonu."
Súčasťou stratégie riadenia rozvoja ľudských zdrojov je projekt starostlivosti o nadbytočných a uvoľňovaných zamestnancov.
"Prepusteným zamestnancom vyplatíme odstupné, avšak nárok im vznikne i na sociálne kompenzácie. To znamená cestovné výhody, vytvoríme interný trh práce, budeme sa zapodiavať rekvalifikáciou zamestnancov, ich jazykovou prípravou, psychologickým poradenstvom, či komunikačným tréningom pre manažérov. Zamestnanci, ktorí skončia pracovný pomer dohodou pre nadbytočnosť, môžu získať odstupné troj až päťnásobok priemerného mesačného zárobku zamestnanca," dozvedáme sa od hovorcu železníc.
Kolektívna zmluva ŽSR však obsahuje aj kompenzačné opatrenia na zmiernenie nepriaznivých dôsledkov znižovania počtu pracovníkov. Toto finančné zvýhodnenie poskytne železnica zamestnancom v produktívnom veku, ktorí nespĺňajú podmienky nároku na starobný dôchodok. Sociálne kompenzácie sú odstupňované podľa dĺžky pracovného pomeru s tým, že zamestnanec môže pri odchode dostať jeden až desaťnásobok mesačnej priemernej mzdy v ŽSR, najviac však 250 000 Sk.
Železnice Slovenskej republiky rátajú aj so sociálnymi kompenzáciami. Patrí medzi ne možnosť odpustenia zostatkov pôžičiek, či ponechania železničnej rovnošaty.
V súvislosti so znižovaním počtu zamestnancov zriadia interný trh práce.
"Ide predovšetkým o možnosť umiestnenia nadbytočných zamestnancov na inom vhodnom poste v rámci ŽSR. Centrálny databázový program bude slúžiť pre operatívne vyhľadávanie voľných pracovných miest a vyhľadávanie nadbytočných zamestnancov na uvoľnené funkčné miesta. Rekvalifikáciu bude financovať zamestnávateľ, pričom počas nej zamestnanec dostane náhradu mzdy vo výške priemerného zárobku."
Zdá sa, že v ŽSR sa v tejto súvislosti chystá projektov naozaj požehnane. Budúci rok okrem spomínaných aktivít sa bude realizovať projekt Železníc SR a Výskumného ústavu práce, sociálnych vecí a rodiny. Ten bude orientovaný na aktívnu politiku práce so zámerom zmierniť sociálne dopady uvoľňovaných zamestnancov.
Na jej základe ponuky poľských železníc sa ŽSR zapojili do riešenia projektu Leonardo da Vinci - RESTART 2001. Práve pomocou neho sa železnice pokúsia vyškoliť uvoľňovaných zamestnancov...
"Jeho cieľom je podpora inovačných procesov rôznymi formami profesného vzdelávania. Projekt bude založený na výbere skupiny asi dvadsiatich zamestnancov, ktorých sa týka prepúšťanie a majú záujem začať vlastnú hospodársku činnosť a skupiny desať manažérov, ktorí budú vyškolení vo vecnej príprave reštrukturalizácie zamestnania a poskytovania služieb v trhových podmienkach. V druhej časti projektu vybraná skupina zamestnancov bude zapojená do špeciálneho školenia v oblasti podnikania a vedenia vlastnej firmy s prvkami financií, či právnych otázok."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.