svojej pôvodnej podobe. Na základe v tom čase vypracovaného Návrhu na rozšírenie CMD - sa mal zaviesť pult centralizovanej ochrany. Na ten by sa mohlo pripojiť 3584 koncových zabezpečovacích a prenosných zariadení, ktoré sú schopné prenášať poplachové a požiarne signály so spätnou kontrolou.
Napríklad v oveľa menších mestách - vo Zvolene a Poprade - už niekoľko rokov takéto pulty existujú. Po troch rokoch prevádzky sa peniaze za nákup pultov vrátili a potom už na seba začali zarábať. Samozrejme preto, lebo za služby "pultu" fyzické a právnicke osoby na základe zmluvy platia mesačné poplatky.
Všetko - čo sa týka CMD - však už patrí minulosti, lebo po dva a pol roku činnosti túto vraj "nadštandardnú" službu obyvateľom magistrát značne oklieštil, odôvodňujúc to vraj nedostatkom financií. Udialo sa to Uznesením Mestského zastupiteľstva v Košiciach č. 317 z 24. 4. 2000, ktoré schválilo zmenu organizačného poriadku Magistrátu mesta Košice a útvarov mesta bez právnej subjektivity, čím došlo k zníženiu organizačných zložiek. Už tri mesiace dispečeri pracujú iba od pondelka do piatku a časovo sa služba obmedzila od 6. do 22 hodiny. Cez víkendy a sviatky, ako i v nočných hodinách, sa občan bez ich služieb musí zaobísť. Platí síce, že po 22. hodine v prípade havárií preberá ich činnosť mestská polícia (linka 159).
Počas vyše dvojročnej činnosti si dispečeri vytvorili slušnú databázu. "Zaevidovali sme si havarijné služby bytových družstiev, bytového podniku i súkromníkov. Všetko šlo postupne, denne sme sledovali inzeráty a pracne vypisovali adresy a telefónne čísla firiem i súkromníkov poskytujúch služby. Občania, ktorí sa na nás obrátili o pomoc sme potrebnú službu zabepečili buď priamo, alebo poskytli telefónne čísla. Týždenne vybavujeme 60-70 nahlásení, úzko spolupracujeme s mestskou políciou i požiarnikmi. Hovoríme si, že tu, na centrálnom dispečingu, sme pre obyčajných ľudí v meste, lebo im nemá kto pomôcť. A teraz štyria z nás dostali výpoveď ku koncu roka a nevieme, ako bude s dispečingom ďalej," takto zhodnotil prednedávnom súčasnú situáciu jeden z dispečerov Štefan Stulančák.
Od 1. decembra bolo CMD presťahované z Hlavnej 68 na magistrát a došlo aj k zmene telefónneho čísla na 64 19 131. "Ľudia sú slabo informovaní o našom presťahovaní sa i o novom telefónnom čísle. Navyše máme k dispozícii iba jeden telefón, počítač s databázou sme museli vrátiť, takže sa teraz spoliehame iba na naše poznámkové bloky, kde nejaké čísla máme zaznamenané. Navyše, ledva sme sa presťahovali z Hlavnej na Triedu SNP 48, máme sa z 3. poschodia presťahovať na prvé. Ako to všetko bude vyzerať od nového roku, neviem povedať," skonštatoval jeden zo službukonajúcich dispečerov.
Autor: mku
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.