ako päťdesiatich rokoch v Dóme svätej Alžbety v Košiciach.
Sochy, ktoré pochádzajú z vybavenia gotického chrámu v 15. storočí, dotvoria originálnu kompozíciu Kalvárie pozostávajúcu z ukrižovaného Krista a dvoch postranných skulptúr vysokých zhruba dva a pol metra. Kalvarijná skupina, ktorú vytvorili neznámi majstri, je monumentálnosťou ako aj vekom jedinou svojho druhu na Slovensku.
Po zdĺhavom reštaurovaní plastík Štátnymi ateliérmi a ich nevhodnom uskladnení na rôznych miestach, sa vzácnych exemplárov ujala renomovaná reštaurátorka špecializovaná na gotickú maľbu a plastiku Mária Spoločníková. Ako povedala, po očistení plastík bolo potrebné upevniť a doplniť ich pôvodnú polychrómiu, ktorá bola značne uvoľnená a opadávala. Mnohofarebný povrch znovu zafixovala a ošetrila ochranným lakom a zakonzervovala pred klimatickými vplyvmi.
Trojsúsošie pôvodne koncipované do triumfálneho oblúka na rozhraní svätyne a hlavnej lode chrámu, bolo upevnené na priečnom tráme. Zreštaurované plastiky stojace na podstavcoch zafixujú adekvátnym spôsobom pod krížom. Pod ľavým ramenom korpusu zaujala miesto Bolestná Panna Mária, vľavo je situovaný Ján Evanjelista.
Stopy reštaurátorského umenia Košičanky Márie Spoločníkovej za uplynulých vyše štyridsať rokov jej pôsobenia nesie zhruba päťdesiat obrazov a stovka obnovených sôch. Medzi nimi je aj dielo Majstra Pavla z Levoče, diela v Banskej Bystrici a Bardejove, ako aj hlavný oltár košického Dómu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.