vedci z univerzity v Newcastle dokázali premeniť na vodík pre tisíc automobilov s pohonom na palivové články.
Spomínané množstvo šúp vyprodukuje ročne najväčší svetový výrobca lieskových orechov - Turecko. Zatiaľ sa však šupy bez ďalšieho využitia spaľujú.
V špeciálnom splyňovacom zariadení sa Muratovi Dogruovi podarilo dosiahnuť vysoký výťažok plynného vodíka. Jeho objem závisel od množstva kyslíka použitého pri spaľovaní šúp. Celý proces je podľa Dogrua efektívny, pretože si nevyžaduje veľa dodatočnej energie.
Z uniknutých plynov tvoril vodík asi 15 percent. Okrem toho vzniká zmes z oxidu uhoľnatého, oxidu uhličitého, metánu a dusíka.
Britskí vedci odhadujú, že z 250 000 ton šúp sa dá získať 6000 ton vodíka. S týmto množstvom by tisíc prototypov BMW s palivovým článkom z vodíka a kyslíka prešlo 32 500 kilometrov. Palivový článok by vyrábal elektrickú energiu, ktorá by poháňala elektromotor.
Vodíkový palivový článok má v budúcnosti v automobilovom priemysle nahradiť súčasné druhy motorov. Pri spaľovaní vodíka totiž vzniká iba čistá voda a nie škodlivý oxid uhličitý. Automobilka Daimler Benz zaklopala na dvere budúcnosti svojím prototypom Necar.
Autor: Newcastle (TASR)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.