občanom všetky informácie, ktoré nie sú zaradené medzi tajné. Podľa platného infozákona sa osobami povinnými sprístupňovať informácie stávajú štátne orgány, obce, ako aj tie právnické a fyzické osoby, ktorým štát zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických, ale i právnických osôb v oblasti verejnej správy, v rozsahu ich rozhodovacej činnosti. Tieto, ale i niektoré ďalšie subjekty, ktoré bližšie špecifikuje zákon, nie sú povinné poskytnúť informácie týkajúce sa osobnosti a osobných údajov, obchodného tajomstva, informácie v súlade s právnymi predpismi označené za štátne, služobné, bankové alebo daňové tajomstvo.
V médiách sa objavili správy, že úrady mali málo času na prípravu krokov potrebných k realizácii tohto zákona v praxi. Preto sme si na úradníkov v súvislosti s pripravenosťou na dodržiavanie infozákona trochu "posvietili".
Krajský úrad
"Máme určeného človeka, ktorý bude za poskytovanie informácií zodpovedný. Myslím, že krajský úrad je pripravený na tento zákon, aj keď neviem aká záťaž to bude pre jednotlivých úradníkov, čo ukáže až čas a prax," uviedol zástupca prednostu úradu Miloslav Murajda, ktorý tento zákon vníma ako významný krok hlavne v boji proti korupcii a úplatkárstvu. Podľa Murajdu je v zákone nedoriešené platenie za informácie, nakoľko občan, ktorý sa nejakej dožaduje platí len za papier, nie za prácu. "Neviem, či spracovávanie informácií, na ktoré je potrebné veľa času, neochromí činnosť niektorých odborov," uviedol. Ako ďalej povedal, v súčasnosti sa špecifikuje, ktoré informácie môžu byť občanovi poskytnuté, aby nedošlo pri uplatňovaní jedného zákona k porušeniu iného.
"To sa týka hlavne informácií osobného charakteru, o ktorých hovorí zákon o ochrane osobnosti, či zákon o obchodnom tajomstve," povedal Murajda. Úrad vlády SR zaviedol na poskytovanie informácií zvláštnu telefónnu linku. Krajský úrad v Prešove zatiaľ o podobnom kroku neuvažuje. Ako zástupca Murajda povedal, "všetky telefónne čísla, ale i internetové adresy na úrad sú dostatočne známe."
Zaujímalo nás, či sa neobávajú prílivu občanov dožadujúcich sa svojho zákonného práva na poskytnutie informácií. "Nemyslím si, že k takejto situácii dôjde. V Čechách je tento zákon v platnosti rok a nič podobného sa neudialo. Problém nebol ani v iných krajinách. Obávam sa však, že sa nájde niekto, kto príde s otázkou koľko je hodín a nebude stačiť, že mu to úradník povie, odpoveď bude chcieť so všetkými oficialitami a výlučne odo mňa," zavtipkoval Murajda s tým, že čas potrebný na odovzdanie tejto informácie žiadateľovi, by s najväčšou pravdepodobnosťou priamo úmerne ukrajoval z jej pradivostnej hodnoty. Spýtali sme sa preto, ako by odpovedal, keby si niekto informáciu tohto typu vážne požadoval. "Zrejme by som vysvetlil, že takúto otázku nevieme zodpovedať úplne presne a odkázal by som ho na greenwichskú hvezdáreň, ktorá čas na tejto planéte dokáže zmerať presne."
Okresný úrad
V súvislosti so zákonom o informáciách absolvujú v týchto dňoch školenie nielen vedúci jednotlivých odborov na Okresnom úrade v Prešove, ale aj pracovníci organizačného odboru. Podľa slov prednostu OÚ Milana Benča, doteraz neboli pravidlá také prísne, ale znenie zákona považuje za správne a zjednodušujúce vzťahy s verejnosťou. Na našu otázku, ako si v budúcnosti predstavuje spoluprácu s novinármi odpovedal: "Predovšetkým budeme dodržiavať pravidlá zákona so všetkými stanovenými obmedzeniami. Nevydáme informáciu skôr, ako rozhodnutia nadobudnú právoplatnosť, alebo skôr ako skončia súdne spory, aby sa nestalo, že ovplyvníme verejnú mienku či súdne konanie," povedal prednosta a dodal, že verí v spoluprácu na vyššej úrovni. Pripomenul tiež, že keď redaktorom doteraz pripravili niektoré informácie písomne, po uplatnení nového zákona môžu za ne žiadať poplatok, prípadne úhradu za vynaložené náklady. "Nebudeme sa vyhýbať odpovediam, ani riskovať pokuty ako povinné osoby, ale ak budete chcieť odpovede na konkrétne fakty, požiadajte ma o ne a ja vám odpoviem písomne. V zákonnej lehote desať dní. Aspoň sa tak vyhneme nesprávnej interpretácii faktov," dodal M. Benč.
Mestský úrad
Zodpovedným za dodržiavanie infozákona na Mestskom úrade v Prešove je odborný pracovník pre styk s verejnosťou Mario Papp. "Mesto ako prvé zverejnilo v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám spôsob zriadenia mesta, povinnosti a kompetencie mesta, popis organizačnej štruktúry a ďalšie náležitosti, ako aj miesto, čas a spôsob ako možno o informácie žiadať," povedal Mario Papp, pričom upresnil, že tieto informácie sú uverejnené na úradnej tabuli v starej i novej budove mestského úradu, na pracoviskách mestskej polície a dostupné by mali byť aj na internetovej adrese www.presov.sk. Možnosti požadovania informácií upresní smernica primátora mesta, ktorú prerokovávala včerajšia porada vedenia. Podľa Maria Pappa budú môcť občania podávať sťažnosti, žiadosti, návrhy a podnety ústne, písomne, faxom i elektronickou poštou. Presné miesta a kontaktné údaje budú známe po prijatí smernice, občania sa však už od včerajšieho dňa mohli s požiadavkami na informácie obrátiť priamo na M. Pappa, na čísle dverí 35, na prvom poschodí prešovskej radnice. Na našu otázku, či sa neobáva počiatočného náporu, odvetil: "Myslím si, že veľkého náporu sa nemusíme obávať, lebo skúsenosti z okolitých krajín, ktoré takýto zákon prijali hovoria o tom, že nápor ľudí požadujúcich informácie dramaticky nestúpol. Na prípadný nápor sme však pripravení a vieme ho operatívne riešiť. Spolupráca medzi odbormi mestského úradu je dobrá, takže nemali by nastať prieťahy, že by sme zákonnú desaťdňovú lehotu nedodržali," uviedol Mario Papp a dodal, že všetky žiadosti o informácie sa budú evidovať a štatisticky sa spracujú, aby sa vykryštalizovalo o aké informácie je zo strany verejnosti najväčší záujem.
Vláda
Okrem prešovských úradníkov sme oslovili aj Úrad vlády SR. Ten má pre informovanie občanov vyčlenený novovzniknutý odbor Informačný servis verejnosti. Podľa slov jeho riaditeľa Martina Urmaniča prijíma tento odbor žiadosti občanov osobne, počas pracovných dní medzi ôsmou a desiatou hodinou, telefonicky (07 / 572 95 547), faxom (07 / 572 95 565) a e-mailom (uradvlada.gov.sk). "Úrad vlády sa pripravil na to, aby bol schopný zvládnuť realizáciu platného zákona, preto vytvoril odbor, na ktorom pôsobia štyria pracovníci," povedala nám hovorkyňa premiéra Dzurindu Miriam Fiťmová a dodala, že vzniknutý úrad bude aj akýmsi zberným pracoviskom žiadostí určených pre jednotlivé ministerstvá. "Obávame sa a dosť sme kontrolovali našich nových kolegov," povedala M. Fiťmová na margo počiatočného náporu žiadostí. "Urobíme však všetko preto, aby sme nápor zvládli," dodala. Z dôveryhodného zdroja blízkeho vláde sa nám podarilo zistiť, aká bola úplne prvá žiadosť občana o informáciu. Išlo o telefonickú otázku: "Kedy Dzurinda a Schmögnerová dostanú rozum?" Nespokojný občan sa však odpovede nedočkal, lebo prv, než sa ho dotyčný pracovník stihol opýtať na meno, zložil.
Autor: div/ak/frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.