a následnej výroby obrovského dopravného lietadla, ktoré bolo doteraz známe pod označením A3XX. Tým, že na lietadlo A3XX získala firma Airbus už 50 objednávok a 42 opcií, boli splnené podmienky akcionárov (sú nimi firmy EADS a BAE Systems) na definitívne odštartovanie vývoja a výroby nového lietadla, ktoré dostalo firemné označenie A380.
Dvojpodlažné lietadlo A380 bude novou vlajkovou "loďou" firmy Airbus a súčasne bude dôkazom schopností európskeho leteckého priemyslu vyvinúť a vyrábať aj tie najväčšie a najmodernejšie dopravné lietadlá. Rozhodnutie o výrobe lietadla A380 spôsobilo najviac vrások na čele šéfom konkurenčnej americkej firmy Boeing, ktorá zatiaľ nemá pripravený žiaden projket úplne nového lietadla, a preto zvažuje len možnosť ďalšieho zväčšenia svojho existujúceho typu 747-400 (táto "zväčšenina" má pracovné označenie 747X Stretch). Firma Airbus pritom deklaruje to, že jedným z ej cieľov je zabezpečiť, aby lietadlo A380 malo o 15 až 20% nižšie priame prevádzkové náklady ako konkurenčný Boeing 747-400. Zaujímavé je, že ešte na začiatku 90. rokov študovali firmy Airbus a Boeing možnosti spoločného vývoja jedného obrovského dopravného lietadla. V roku 1994 však bola táto spolupráca ukončená a obe spoločnosti sa stali v tejto oblasti priamymi a tvrdými konkurentmi. Samotná firma Airbus pritom už niekoľko ráz posunula termín uvedenia svojho plánovaného poschodového lietadla na pravidelné linky. Pôvodne sa tak malo stať už koncom roka 2003, v roku 1998 bol však tento termín presunutý na tretí štvrťrok 2004, neskôr až na rok 2005. V súčasnosti predpokladá Airbus, že montáž prvej tristoosemdesiatky začne v roku 2003 a prvý let lietadla sa uskutoční začiatkom roka 2005. Dodávka leteckým spoločnostiam by sa potom mali začať koncom prvého štvrťroka 2006.
Nový Airbus bude mať rozpätie krídiel 79,8 metra, bude dlhý 73 metrov a vysoký 24,1 metra (približne ako osemposchodový dom). Maximálna vzletová hmotnosť je neuveriteľných 560 ton, maximálne užitočné (platiace) zaťaženie môže byť až 83 ton. V štandardnom usporiadaní kabíny v troch triedach uvezie lietadlo až 555 cestujúcich, pri najtesnejšom turistickom usporiadaní sedadiel sa do lietadla pomestí až 822 cestujúcich. Do palivových nádrží lietadla možno natankovať až 325000 litrov paliva. Mimochodom, ak by ste mali k dispozícii uvedené množstvo benzínu, mohli by ste so svojím autom (za predpokladu priemernej spotreby 7 l/100 km) prejsť približne 4,6 milióna kilometrov. Firma Airbus podpísala dohody o vývoji motorov s firmami Rolls-Royce a The Engine Alliance. Každý zo štyroch motorov bude mať ťah 311 kN. Lietadlo sa zvnesie do vzduchu po rozjazde dlhom len 2050 metrov (za tzv. štandardných atmosférických podmienok a na úrovni hladiny mora), takže bude môcť operovať z väčšiny medzinárodných letísk. Maximálny dolet lietadla, ktoré bude môcť lietať vo výške až 13000 metrov, je 15100 kilometrov. Jedným z dôležitých faktorov obchodnej úspešnosti lietadla je, pochopiteľne, ekonomickosť jeho prevádzky. Firma Airbus tvrdí, že lietadlo A380 začne takpovediac zarábať na seba už pri vyťažení len na 58% (čiže už pri obsadení 323 cestujúcimi). Aj keď ide o úplne nový typ, pilotný priestor bude natoľko podobný kokpitu terajších typov A330/340, že preškolenie pilotov z uvedených typov na typ A380 bude trvať len osem až dvanásť dní.
Podobne ako u ostatných Airbusov, aj výroba jednotlivých častí typu A380 bude rozložená do viacerých krajín. Španielska firma CASA bude vyrábať chvostové plochy, britská firma BAE Systems krídla, francúzska pobočka EADS bude zodpovedná za výrobu kokpitu a strednej časti trupu a nemecká EADS za prednú a zadnú časť trupu. O miesto konečnej montáže súperilo päť lokalít, z ktorých vedenie firmy nakoniec vybralo franúzsky Toulouse.. Po ukončení konečnej montáže preletí lietadlo do Hamburgu, kde sa vykoná montáž sedadiel a ďalšieho vybavenia kabíny. Veľký problém predstavuje preprava rozmerných dielov (krídiel, častí trupu) z jednotlivých výrobných závodov do Toulouse. Airbus napríklad zvažuje možnosť prepravy krídiel tak, že sa uložia zvonku nad trup lietadla A340. Ďalšou možnosťou je preprava vznášadlami, ale za najpravdepodobnejšiu sa predsalen považuje klasická preprava loďou a potom po ceste. Predpokladá sa, že v počiatočnej fáze výroby opustia montážnu linku v Toulouse každý mesiac štyri lietadlá. Okrem spomenutej základnej verzie plánuje Airbus vyrábať aj ďalšie verzie lietadla A380. Jednou z nich bude verzia 100R s predĺženým doletom, ďalšie budú mať zase skrátený dolet, aby sa mohli ekonomicky používať na veľmi vyťažených, ale kratších linkách. Projektuje sa aj predĺžená verzia pre 656 cestujúcich a skrátená verzia pre 480 cestujúcich. Približne v roku 2007 by mali mať letecké spoločnosti k dispozícii už aj čisto nákladnú verziu lietadla A380. Táto verzia bude mať zosilnenú konštrukciu a jej maximálna vzletová hmotnosť bude až 583 ton. Tento lietajúci "náklaďák" bude mať veľké dvere na oboch palubách a uvezie až 150 ton nákladu. Dolet tohto lietadla bude 10400 kilometrov. A práve tú skutočnosť, že nákladná verzia A380 bude k dispozícii až o sedem rokov, chce využiť americký Boeing. Ten totiž zvažuje možnosť vyvinúť najprv nákladnú verziu svojho plánovaného modelu 747X Stretch, a až potom verziu osobnú. Veľkokapacitný Boeing s rovnakou nosnosťou ako A380 (teda 150 ton) by sa tak na trhu mohol objaviť až 18 mesiacov pred konkurenčným Airbusom. Navyše by bol Boeing schopný prepravovať nákladné palety výšky až tri metre, zatiaľ čo dverami Airbusu prejdú palety výšky len 2,4 metra.
Dvojpodlažný lietajúci gigant A380 ponúkne cestujúcim dosiaľ nevídané pohodlie. Pri ultradlhých letoch, trvajúcich 13 i viac hodín, budú môcť cestujúci prvej triedy odpočívať v kreslách, ktoré si hádam už aj zaslúžia názov posteľ. Pre cestujúcich bude k dispozícii aj bar, obchod a skutočná kúpeľňa. Odborníci ale už teraz upozorňujú na problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť v lietadle, v ktorom bude musieť až 17 hodín spolunažívať vyše 500 ľudí. Stres z dlhého letu, popíjanie alkoholu a napokon i fóbia z uzavretého priestoru môžu viesť k menším či väčším nedorozumeniam ba i konfliktom, a to medzi cestujúcimi navzájom i medzi cestujúcimi a palubným personálom. Ten bude musieť byť psychologicky i psychicky dobre pripravený na zvládnutie prípadných krízových situácií. Medzi spoločnosti, ktoré ako prvé uvedú na svoje diaľkové linky nový dvojpodlažný Airbus A380, patrí Air France, Singapore Airlines, austrálsky Qantas a Emirates zo Spojených arabských emirátov.
Internet z družice
Firmy France Telecom a Europe Star plánujú vytvoriť novú spoločnosť, ktorej cieľom je vypustenie a obchodné využívanie novej komunikačnej družice, nazvanej Stellat. Prostredníctvom tejto družice sa majú poskytovať rôzne interaktívne služby užívateľom internetu. Družicu, ktorú skonštruuje firma Alcatel Space, vypustia na obežnú dráhu okolo Zeme v roku 2002.
Najrušnejšia je Atlanta
Zo štatistík svetovej leteckej dopravy za rok 1999 vyplýva, že najrušnejším letiskom na svete je medzinárodné letisko Hartsfield v americkej Atlante. Toto letisko má svetový prím pokiaľ ide o počet odbavených cestujúcich i o počet pohybov lietadiel. Bránami atlantského letiska prešlo v roku 1999 neuveriteľných 77933536 cestujúcich, čo znamená, že každý deň sa cez toto letisko "prepasírovalo" v priemere 213500 cestujúcich. Všetci obyvatelia Košíc by teda týmto letiskom prešli približne za jeden a štvrť dňa. Na druhom mieste svetovej štatistiky je chicagské letisko O´Hare, ktorým predvlani prešlo 72,6 mil. cestujúcich. Toto letisko bolo dlhé roky najfrekventovanejším na svete, ale v roku 1998 ho rýchle sa rozvíjajúca Atlanta predbehla. Svetovou trojkou je s 63,9 mil. cestujúcimi letisko v Los Angeles a na štvrtom mieste je najfrekventovanejšie európske letisko, londýnsky Heathrow (62,3 mil. cestujúcich). Na ďalších miestach sú letiská Dallas/Forth Worth, Tokio, Frankfurt, Paríž (Charles de Gaulle), San Francisco, Denver a Amsterdam.
Atlantské letisko Hartsfield je svetovou jednotkou aj pokiaľ ide o počet pohybov lietadiel (to je súčet štartov a pristátí). Na tomto letisku zaregistrovali predvlani 909910 pohybov lietadiel, čo je v priemere 2493 pohybov za deň. Povedané inak, na letisku Hartsfield pristane každú hodinu v priemere 52 lietadiel a rovnaký počet z neho odletí. V svetovej štatistike pohybov lietadiel obsadzujú prvých 16 miest americké letiská, na 17 .mieste je parížske letisko Charles de Gaulle, ktoré patrí k najdynamickejšie sa rozvíjajúcim letiskám na svete.
Na Marse budú premávať dve vozidlá
Ak všetko pôjde dobre, budú koncom januára 2004 jazdiť na povrchu planéty Mars až dve prieskumné vozidlá. Po úspechu sondy Sojourner, ktorá v roku 1997 vyslala na Zem množstvo unikátnych záberov červenej planéty, plánuje totiž americká NASA vyslať na Mars dve robotizované prieskumné vozidlá, pre ktoré sa vžilo označenie rover. Rovery budú identickej konštrukcie a ich hlavným cieľom bude hľadanie prípadných dôkazov o tom, že na Marse sa kedysi vyskytovala voda. Každý z oboch roverov bude mať hmotnosť temer 150 kg a bude vystrojený rôznymi vedeckými aparatúrami, ktoré budú skúmať štruktúru a zloženie marťanských minerálov. Pohyb roverov bude riadiť pozemné riadiace stredisko, a to podľa záberov panoramatických kamier, snímajúcich okolie robotizovaných prieskumníkov. Rovery budú na Mars dopravené raketami Delta II, vypustenými zo základne amerického letectva na Cap Canaveral Prvá raketa by mala odštartovať 22. mája 2003, druhá 4. júna toho istého roka. Let na Mars bude trvať sedemapol mesiaca, takže prvý rover pristane na Marse 2. januára 2004 (od včera za tri roky), druhý o 18 dní neskôr. Rovery budú pristávať pomocou padákov, pričom vo finálnej fáze sa nafúknu "airbagy", ktoré stlmia náraz na marťanský povrch. Počas jedného marťanského dňa, ktorý sa nazýva sol a ktorý trvá 24 hodín a 37 minút, prejde každý z roverov až 100 metrov. NASA predpokladá, že rovery budú skúmať povrch Marsu najmenej 90 solov, teda do apríla 2004.
Spacifikuje nespratných pasažierov
Mnohé letecké spoločnosti zaznamenávajú v ostatnom období nárast kofliktných situácií v dopravných lietadlách, a to najmä počas dlhých letov. Agresívni, často opití cestujúci znepríjemňujú pobyt v lietadle ostatným cestujúcim i palubnému personálu, pričom často ohrozujú aj samotnú bezpečnosť letu.
Aj keď palubný personál mnohých spoločností má k dispozícii putá, ich použitie sa považuje za dosť problematické, pretože vyžaduje tesný fyzický kontakt s násilníkom a jeho premoženie. S "elegantnejším" a humánnejším spôsobom spacifikovania nespratných cestujúcich prišla britská firma TME. Tá na nedávnej výstave Innovation 2000 vystavovala jednoduché a účinné zariadenie na imobilizáciu príliš agresívnych cestujúcich. Zariadenie pozostáva z akejsi rukoväte tvaru T, zhotovenej z pevného kompozitného materiálu. Cez túto rukoväť je prevlečená slučka z nylonového lana, ktorá sa prehodí cez telo vyvádzajúceho cestujúceho a pomocou západkového mechanizmu sa utiahne. Zariadenie, o ktoré prejavila záujem aj polícia, má vcelku vtipný názov Hugger. Toto slovo je odvodené od slovesa "to hug" (objímať) a mohli by sme ho preto preložiť ako"objímač".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.