Korzár logo Korzár

Pošty v stredoveku a za feudalizmu (1)

Pádom Rímskej ríše zanikla pravidelná poštová doprava. Jej zvyšky sa zachovali len v niektorých germánskych krajinách. Činnosť poštových staníc a

pôšt začala ožívať za Karola Veľkého a potom počas vlády jeho syna Ľudovíta I. v 8. - 9. storočí v krajinách západnej Európy. Nezávisle na nich sa podobná činnosť začala rozvíjať aj v Ázii v ríši kalifov, keď na čele bagdadskej pošty stál poštmajster. Po krajine boli rozmiestnené poštové stanice, vzdialené od seba na 1 - 2 míle. Na staniciach sa zdržiavali, alebo cez ne prechádzali poslovia a roznášali správy. Na dopravu poštových zásielok sa už vtedy využívali kone, ťavy, mulice, ale najčastejšie túto právu vykonávali peší poslovia. Z uvedeného obdobia pochádza známy výrok kalifa Abu Djafara Monsuru: "Môj trón spočíva v troch pilieroch a moje panstvo na štyroch mužoch - na bezúhonnom sudcovi, energickom policajnom správcovi, poctivom ministrovi financií a na vernom poštmajstrovi, ktorý mi o všetkom podáva správy."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Európe až do 16. storočia sa o dopravu poštových zásielok staral každý sám. Postupne si skupiny obyvateľstva zakladali korporácie poslov. Takto vznikli pošty (poslovia) kupecké, kláštorné, univerzitné, mäsiarske, pekárske, mestské, župné, ale aj pošty rytierskych rádov a pod. Mäsiari chodili na vozoch do okolia od zemanov a sedliakov kupovať dobytok. Svoj príchod do dediny oznamovali trúbením na trúbke z kravského rohu. Tento zvyk sa postupne stal bežnou záležitosťou v poštovej službe a zachoval sa niekde do konca 17. a v niektorých krajinách až do konca 19. storočia.

V stredoveku bol veľmi pomalý rozvoj poštovej služby a pomaly sa rozvíjala aj doprava. Bolo to spôsobené nedostatkom dopravných prostriedkov. Doprava poštových zásielok a cenných predmetov bola nebezpečným povolaním. Všade na okolí a najmä v neprehľadnom teréne dopravcov prepadávali bandy zbojníkov. Cesty boli neschodné a dopravné prostriedky ťažko ovládateľné. Rozvoj poštovej dopravy nebol po vôli ani miestnym zemepánom, ktorí nemali záujem na jej fungovaní a uspokojovali sa so stavom, aký v krajine pretrvával.

SkryťVypnúť reklamu

Vznik poštovej dopravy a poštových staníc

Rozvoj konskej dopravy a poštovej služby v stredoveku vo veľkej miere ovplyvnila talianska šľachtická rodina Bergana Rogera Taxisa z Milána, ktorý už v roku 1450 zriadil v Tyrolsku pravidelné poštové spojenie. Jeho syn František Taxis žil na viedenskom cisárskom dvore. Ponúkol cisárovi Maximilianovi I., pre cisársky dvor zriadiť pravidelnú bezplatnú dopravu správ z Viedne do Holandska. Pri tejto ponuke si kládol podmienku, že jeho potomkom budú zaručené bezvýhradné práva na tieto služby a na všetky príjmy z navrhovaného spojenia. Dohoda bola podpísaná, aj keď cisárovi nebolo veľmi po vôli. Od 1. marca 1500 Filip I. menoval na čelo pošty Františka Taxisa. Po jeho smrti v tejto práci pokračovali jeho synovci. Aj oni dostali podobné výhody. Takto im poštové služby začali prinášať neuveriteľné príjmy a zisky. Ďalším z roku Taxisov sa stal dvorným poštmajstrom Leonard Taxis a po ňom Antonio Taxis.

SkryťVypnúť reklamu

Ferdinand I. - Habsburský rozhodol, že okrem Taxisov v krajine nesmie nikto zriaďovať pošty. Tieto práva z Leonarda prešli aj na Antónia Taxisa, ktorého v roku 1526 Ferdinand I. menoval za najvyššieho dvorného poštmajstra. Jeho úlohou bolo zriadiť pravidelné spojenie medzi Prahou a Viedňou. Za pomoci Pražského poštmajstra Ambroza Taxisa sa mu túto úlohu podarilo zrealizovať už v roku 1527. Na čele veľkých pôšt v monarchii boli členovia z rodu Taxisov.

Vplyv Taxisov na riadenie pôšt trval až do roku 1564. Pre dlhy a neporiadky v spojení bol z tejto funkcie najvyššieho dvorného poštmajstra odvolaný Krištof Taxis a na jeho miesto cisár menoval viedenského poštmajstra Pavla Wolzogena. Z Taxisov sa najvyšším dvorným poštmajstrom stal ešte v roku 1611 - 1612 Lamoral Taxis. V jeseni roku 1612 bol tejto funkcie zbavený. Cisár si vyhradil, že si bude pošty v dedičných krajinách monarchie zriaďovať sám. Takto sa najvyšším dvorným poštmajstrom vo Viedni stal Karol Magno a v roku 1620 tento úrad prevzal jeho syn Ján Jakub Magno.

V roku 1622 došlo v dejinách pošty k významnej udalosti. Ján Jakub Magno predal svoj úrad s príslušenstvom Jánovi Krištofovi Paarovi. Pri tejto príležitosti ho Ferdinand II. povýšil do grófskeho stavu a v roku 1628 prepožičal rodine dedičné léno - najvyššieho dvorného poštmajstra v Čechách, Uhorsku, Rakúsku a ostatných pridružených zemí a kniežatstiev. Tento rod Paarov spravoval pošty v monarchii a tým aj v Uhorsku až do roku 1722. V uvedenom roku cisár a uhorský kráľ Karol VI. urobil prvý rozhodujúci krok k zoštátneniu pôšt v celej monarchii. Oslabilo sa postavenie Paarov a týmto okamihom sa vyriešili aj dlhotrvajúce spory a dedičné práva na tieto služby medzi Taxisom a Paarom. Druhý rozhodujúci krok k zoštátneniu pôšt urobila Mária Terézia v roku 1743. Odvtedy sú poštové služby v Rakúsko - Uhorsku už len štátne, až do rozpadu monarchie v roku 1918.

(Pokračovanie na budúce: Poštová služba a doprava na východnom Slovensku)

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 223
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 068
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 096
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 785
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 211
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 550
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu