tomu, že sú vo vývine trochu oneskorené a psychológ (psychologička) ani riaditeľka materskej školy to neodporúčajú. Navrhujú, aby dieťa ešte jeden rok zostalo v materskej škole.
Ako pedagóg s mnohoročnou učiteľskou praxou by som sa chcel prihovoriť tým rodičom, ktorých sa to týka. Deti po dovŕšení šiesteho roku sú u nás zvyčajne pripravené do základnej školy. Musia však spĺňať určité kritériá. Jedno z nich je somatické, čiže dieťa má byť telesne dostatočne vyspelé. Ďalšie je psychické, to znamená, že dieťa musí byť v najširšom zmysle slova z psychologického hľadiska pripravené na požiadavky školy.
Kritériá školskej pripravenosti nespĺňa dieťa ani vtedy, keď úroveň jeho rozumových schopností zodpovedá veku, ale citovo a sociálne nie je zrelé. Malo by sa vedieť sústrediť na výchovno-vyučovací proces, byť schopné adaptovať sa, vedieť sa prispôsobiť podmienkam školy, vpraviť sa do nich.
Nesúhlas niektorých rodičov spočíva predovšetkým v tom, že ak budú rešpektovať radu psychológa a riaditeľky materskej školy, ich syn či dcéra pôjdu do 1. ročníka takmer osemroční, pretože im zle vychádzajú roky. Odklad školskej dochádzky sa však robí bez ohľadu na dátum narodenia dieťaťa. Ak odborník uzná za vhodné, aby dieťa bolo zaškolené o rok neskoršie, má na to objektívne dôvody. Príčiny a prejavy oneskoreného vývinu môžu byť rozličné.
Keby rodičia i napriek odporúčaniu odborníkov dieťa zaškolili, mohli by ohroziť vývin jeho osobnosti. Ak dieťa bude ešte jeden rok navštevovať predškolské zariadenie, bude mať pravdepodobne všetky predpoklady na zvládnutie školských povinností, ktoré ho čakajú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.