priznanie na mestských a obecných úradoch. S otázkou, na koho sa táto daňová povinnosť vzťahuje, sme sa opýtali pracovníčky finančného oddelenia Mestského úradu v Sabinove Daniely Surmikovej.
- Podľa zákona o dani z nehnuteľnosti č. 317/1992 Z. z. túto daňovú povinnosť majú všetci daňovníci, teda každá právnická a fyzická osoba, ktorá zaznamenala vo vzťahu k nehnuteľnostiam v roku 2000 nejakú zmenu. Ak nezaznamenal daňovník v minulom roku žiadnu zmenu, ktorú klasifikuje spomínaný zákon, nie je povinný podávať daňové priznanie.
Akú zmenu má na mysli zákon?
- Napríklad kúpu nehnuteľnosti, výstavbu nejakej prístavby, respektíve zdedenie nehnuteľnosti, či kolaudácia nehnuteľnosti a podobne. Stále sa berie aktuálny stav k prvému januáru daného roku.
Menili sa povedzme sadzby, respektíve poskytujete nejaké daňové úľavy?
- Sadzby sa nemenili, tie z roku 2000 ostávajú v platnosti aj pre rok 2001. Samozrejme poskytujeme aj úľavy na dani, presne podľa podmienok definovaných v zákone. Ďalšie úľavy schválilo mestské zastupiteľstvo vo všeobecne záväznom nariadení (VZN). Každú žiadosť o úľavu na dani z nehnuteľnosti posudzujeme individuálne. Napríklad, keď občan dovŕši 70 rokov, má podľa zákona nárok na úľavu. U nás, podľa schváleného VZN, nie je občan, ktorý dovŕšil 70 rokov, povinný podávať žiadosť písomne. To znamená, ak v minulom roku dosiahol občan 70 rokov veku, v tomto roku si môže uplatniť úľavu na dani z nehnuteľností. Ale nemusí to robiť písomne. Stačí, keď príde k nám a požiada o úľavu ústne. Respektíve nemusí prísť vôbec, urobíme to za neho automaticky. Alebo iná možnosť, ak občan vlastní preukaz ťažko zdravotne postihnutého občana. Opätovne stačí prísť osobne a doniesť okopírovaný preukaz ZŤP. Na základe toho môže zdravotne postihnutý občan získať úľavy na dani z nehnuteľnosti až do výšky 50 percent.
Stanovuje zákon prípady úplného odpustenia dane z nehnuteľností?
- Áno. Ide napríklad o pamiatkovo chránené domy, respektíve štátne stavby.
Povinnosť informovať správcu daní o zmenách vo vlastníctve nehnuteľností platí do 31. januára nasledujúceho roku. Čo v tom prípade, ak to daňovník nestihol do termínu urobiť, respektíve na to zabudol?
- Môže tak urobiť i po tomto termíne, to znamená, že môže podať dodatočné daňové priznanie, ale v tom prípade musí zaplatiť 10-percentnú prirážku. Totiž daňovník je podľa zákona povinný do 30 dní oznámiť každú zmenu, najneskôr však do 31. januára nasledujúceho roku.
V prípade, že daňovník si kúpil nehnuteľnosť v roku 2000, ale ešte nemá urobený zápis do katastra nehnuteľností, musí podávať daňové priznanie?
- Nie, dátum z katastra nehnuteľností musí byť s dátumom do 31. decembra 2000. Ak bol prevod v katastri urobený s dátumom 3. januára, ostáva pre nás pôvodný vlastník, a ten nemusí podávať daňové priznanie. Ako si minulý a terajší vlastník dohodnú spôsob platby za nehnuteľnosť, ostáva len na ich vzájomnej dohode.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.