veľkoobchodoch typu "cash and carry" nakupovať. Tie sa totiž od siete klasických hyper a supermarketov líšia najmä tým, že tovar predávajú len tzv. registrovaným zákazníkom. Typickým príkladom je veľkoobchod Metro, ktorý má v súčasnosti svoje prevádzky v Bratislave, Nitre a Zvolene a jeho obrovský areál rastie aj na košickom Sídlisku Ťahanovce. Čulý stavebný ruch napovedá, že Košičania i návštevníci východoslovenskej metropoly zrejme už onedlho dostanú ďalšiu možnosť výhodne nakupovať... Spoločnosť Metro Cash and Carry Slovakia, s. r. o., však vo svojich propagačných materiáloch i na svojich www. stránkach na internete upozorňuje, že "ponúka svoje služby výhradne podnikateľom" a ďalej, že "veľkoobchodné centrá Metro nie sú určené pre širokú verejnosť", ich zákazníkom sa však "môže stať každý záujemca po registrácii, t. j. po predložení dokumentov dokladajúcich jeho podnikateľský status."
Ozaj, ako je to všetko? Kto a za akých zákonných podmienok môže u nás nakupovať vo veľkoobchodoch typu "cash and carry" A hlavne, za aké ceny? S daňou a či bez nej? Apropo, ktorá právna norma upravuje spomínané skutočnosti? Na túto tému sme sa bližšie pozhovárali s daňovým poradcom JUDr. Miroslavom Buriánkom z Košíc:
"Schéma je vo svojej podstate jednoduchá: kupujúci sa po predložení potrebných dokladov stáva obchodným partnerom veľkoobchodu a vo väčšine prípadov následne vystupuje ako predávajúci voči ďalším podnikateľom alebo voči konečným spotrebiteľom..."
Nože si trochu pomôžme slovníkom! Pre neznalých angličtiny načim pripomenúť, že slovo "cash" znamená hotové peniaze, hotovosť, ale aj platiť a celý výraz "cash and carry" možno preložiť ako "zaplať a odnes si". Aspoň ja si tak myslím, že veľkoobchody tohto typu fungujú na princípe: príde podnikateľ, obchodník, zaplatí, odoberie tovar, odvezie si ho a obchoduje s ním ďalej. Napríklad ho predáva vo svojej maloobchodnej predajni...
"Presne tak. Naozaj tu totiž ide o veľkoobchod a nie o maloobchodné predajne typu super a hypermarketov. Aby sme si rozumeli. Veľkobchody sa od nich líšia najmä tým, že tovar predávajú výhradne tzv. registrovaným zákazníkom. Ak by sme citovali napríklad z obchodných podmienok už spomínanej spoločnosti Metro Cash and Carry Slovakia, s. r. o., potom musíme upozorniť na formuláciu, že predaj tovaru sa vykonáva formou priameho predaja, a to fyzickým a právnickým osobám registrovaným touto spoločnosťou. Tá im zároveň vydá aj tzv. zákaznícku kartu, ktorá oprávňuje nakupovať tovar priamo v obchodných prevádzkach, pričom predaj tovaru sa spravuje Zákonom číslo 513/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, teda Obchodným zákonníkom."
Kto všetko sa môže stať obchodným partnerom veľkoobchodov typu "cash and carry"?
"Na chvíľu sa ešte pristavím pri obchodných podmienkach spoločnosti Metro Cash and Carry Slovakia, s. r. o., pričom súhlas s nimi potvrdený podpisom je jednou z podmienok pre vydanie zákazníckej karty. Ďalšou podmienkou je to, že musí ísť o fyzické alebo právnické osoby vykonávajúce podnikateľskú alebo inú činnosť na základe živnostenského alebo iného podobného oprávnenia."
A konkrétne?
"Toto oprávnenie sa dokladuje predložením živnostenského listu či koncesnej listiny alebo výpisom z obchodného registra na súde. Z uvedeného vyplýva, že v takomto type veľkoobchodov naozaj nemôže nakupovať široká verejnosť. Inou otázkou už je to, že takéto veľkoobchodné spoločnosti spravidla vydávajú každému registrovanému zákazníkovi (podnikateľovi) kartu pre najviac dve ním určené fyzické osoby. Nik ďalší s ňou nakupovať nemôže, karta je totiž neprenosná a spoločnosti si vyhradzujú právo pri porušení podmienok kartu zablokovať, prípadne odňať. Typickými porušeniami podmienok sú zneužitie karty treťou (t. j. neoprávnenou) osobou, nerešpektovanie bezpečnostných opatrení či ukončenie podnikateľskej činnosti... A ešte jedna zaujímavosť. Spoločnosti typu "cash and carry" nezriedka vyžadujú pri vstupe okrem zákazníckej karty aj predloženie iných identifikačných dokladov (platný občiansky preukaz, cestovný pas a podobne). Na druhej strane si našinec napríklad počas návštevy obchodného centra Metro v Miskolci nemôže nevšimnúť, že všetky podmienky sa tam až tak striktne neuplatňujú a zákaznícke karty si ľudia medzi sebou dokonca požičiavajú..."
Ako je to vlastne? Ten, kto nakupuje v spomínanom type veľkoobchodov, môže tak robiť len pre svoje ďalšie obchodné (podnikateľské) aktivity, napr. pre ďalší predaj koncovému spotrebiteľovi alebo si môže nakúpiť aj pre svoju osobnú potrebu? Napríklad televízor, mikrovlnku alebo trebárs aj rožky na raňajky pre seba a svoju rodinu...
"Samozrejme, že môže. Iná vec už je to, čo urobí s vystaveným daňovým dokladom, ktorý dostane po zaplatení, a či si takýto nákup zavedie do svojho účtovníctva."
Formulácia "veľkoobchodná cena" však určite neznamená, že tovar možno nakupovať bez dane, teda lacnejšie?
"To určite nie. Bez dane nakupovať nemožno, kupujúci tu riadne uhrádza daň z pridanej hodnoty ako súčasť celkovej ceny. Samozrejme, pokiaľ kupujúci je platcom DPH, pri splnení všetkých zákonných podmienok má nárok na odpočet dane z pridanej hodnoty. Pravda, daňový doklad, ktorý dostane v pokladni pri nákupe, musí obsahovať všetky náležitosti podľa paragrafu 15 Zákona o DPH. Veľmi zjednodušene povedané, uvedené náležitosti spĺňa klasická faktúra, v ktorej sú okrem iného uvedené obchodné mená (predávajúceho i kupujúceho) a ďalšie údaje o uskutočnenom zdaniteľnom plnení. Okrem daňového dokladu však zákazník dostane aj potvrdenie o zaplatení, vydané registračnou pokladnicou."
Slovom, potvrdenie o zaplatení a faktúra... Vráťme sa však k otázke.
"Hovorili sme o odpočte dane z pridanej hodnoty. Je len samozrejmé, že ak zákazník zakúpený tovar použije pre vlastnú potrebu, nemá nárok na vrátenie DPH. Celé to je však trochu zložitejšie. Daňová problematika naozaj nepatrí k tým najľahším... Na základe Zákona o účtovníctve musí byť každé účtovníctvo úplné, vedené preukazným spôsobom a správne tak, aby verne zobrazovalo skutočnosti, ktoré sú jeho predmetom. Toľko citát zo zákona. A teraz k veci. Zákazník (rozumej: podnikateľ) je zo zákona povinný zaúčtovať všetky účtovné prípady, ktoré sa týkajú nákupov jeho firmy. V súčasnosti môže u nás represívne kontrolovať účtovníctvo príslušný daňový úrad. Ten, čo je samozrejmé, však nebude daňovníka postihovať za to, že si nezaúčtoval všetky náklady, každý jednotlivý výdaj. Teda aj zakúpený televízor či mikrovlnku... Na druhej strane daňový úrad posudzuje stav vedenia účtovníctva zo strany toho-ktorého daňového subjektu. A to má byť úplné..."
Ozaj, a ako je to s tými najvýhodnejšími (rozumej: najnižšími) veľkoobchodnými cenami?
"Napríklad Metro deklaruje najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. Tu treba otvorene povedať, že Metro má dlhú tradíciu a z toho sa vyvíja jeho obchodná stratégia. Podľa mňa iba čas ukáže, či ceny deklarované touto spoločnosťou sú a budú ozaj najvýhodnejšie. Nechajme sa prekvapiť."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.