Korzár logo Korzár
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Proti zimnej depresii pomáha fototerapia

(Spracované podľa W. Varšava)V roku 1959 pracovala na výskumnej polárnej stanici 15-členná americká posádka. Jeden člen spáchal samovraždu, troch

(Spracované podľa W. Varšava)

V roku 1959 pracovala na výskumnej polárnej stanici 15-členná americká posádka. Jeden člen spáchal samovraždu, troch vrátane lekára prepadla depresia, piati začali piť, ďalší sa hádali a iba šéf expedície bol normálny, ale len určitú dobu, kým nenapadol nožom kolegu. Príčinou tohto zlyhania bola polárna noc a šišinka, t. j. mozgová žľaza. Preukázali to výskumy.

Šišinka je záhadou pre odborníkov. Je známe iba to, že vylučuje melatonín, hormón, ktorý reguluje denný biologický rytmus organizmu. Od nej teda závisí, o ktorej hodine je náš mozog v najlepšej forme, kedy chceme spať, kedy jesť a podobne. Vďaka nej cez noc klesá naša telesná teplota a hladina cukru v krvi, mizne pocit hladu, nechce sa nám ísť na toaletu a pod. Veľmi zjednodušene môžeme povedať, že informácie o tom, či je ráno, či noc, vlastne získavame vďaka šišinke. Chronobiológovia, ktorí sa zaoberajú touto oblasťou vedy, vystríhajú, že ten, kto koná proti svojmu biorytmu, bude častejšie chorý, bude častejšie podliehať stresom a depresiám. O tom, ako nás v danej chvíli šišinka programuje, rozhoduje množstvo svetla, ktoré získava prostredníctvom zrakových nervov. Keď je svetlo slabé "hovorí" organizmu: "Máme noc, spi sladko!" Pri jasnom svetle zasa: "Vstávaj, choď do práce!" Každý človek má však inak citlivú šišinku, jedných povzbudí aj svetlo sviečky, iných len silné slnečné lúče. Čo sa teda stalo nešťastným polárnikom? Najpravdepodobnejšie je, že tí ktorí sa "zbláznili", mali "leniné" šišinky, celkom ohlúpnuté dlhé mesiace trvajúcou polárnou mocou. To narušilo ich denné biorytmy, spôsobilo poruchy spánku, depresiu, či agresiu. Situáciu ešte zhoršila skutočnosť, že polárnici, aby ušetrili, strávili väčšinou času v prítmí. Od tých čias ľudia, ktorí pracujú za polárnym kruhom, dostávajú mimoriadne dovolenky, aby aspoň na pár dní vypadli z tmy do krajín plných svetla.

Zimné depresie z nedostatku svetla, vyvolané kratším dňom a nedostatkom slnečných lúčov, postihujú mnohých. Cez deň bývajú ospalí, apatickí, v noci trpia nespavosťou. Majú ťažkosti so sústredením sa, horšie pracujú. Sú presvedčení, že ich nik nemá rád, všetko ide opačne a život nemá zmysel. U ľudí mimoriadne citlivých voči depresii sa to môže prejaviť a ako úplná neschopnosť konať. Aj na to však existuje rada: stačí dodať šišinke veľa intenzívneho svetla a ona zreguluje náš biorytmus a umožní nášmu organizmu normálne fungovať.

Liečbu svetlom, čiže fototerapiu, používajú na Západe mnohé psychiatrické kliniky pri poruchách spánku, pri depresiách, ale aj ako liečebný prvom u osôb, ktoré prechádzajú odvykacou kúrou. Ako takáto liečba väčšinou vyzerá? Dve hodiny denne trávi pacient v neveľkej miestnosti osvetlenej špeciálnymi žiarovkami, ktoré dávajú intenzívne svetlo 2000 luxov (bežne máme v miestnosti lampy 300 - 500 luxov). Prvých 10 až 14 dní je liečba denne, neskôr len 2 - 3 razy v týždni, kým prejavy depresie nezmiznú. Keď nastanú ponuré dni a vy máte problém so vstávaním či zaspávaním, prepadáva vás strach a agresia, postarajte sa o to, aby ste mali vôkol seba viac svetla. Na elektrickej energii by ste vtedy nemali šetriť.

Pomôžme si sami

Stačí, ak na jedno miesto nainštalujeme 3 - 4 silné žiarovky, ktoré budú mať farbu čo najpodobnejšiu slnečnému svetlu. Posaďte sa do ich blízkosti (nie ďalej ako meter, lebo inak sa k vám dostane len rozptýlené svetlo). Nepozerajte sa však do žiaroviek bezprostredne. Najlepšie je, ak zrak nasmerujete nad ne alebo vedľa nich. Robte to denne 10 - 15 minút o šiestej hodine ráno, aby ste takýmto spôsobom povedali šišinke "dobrý deň" a ona to zopakuje celému organizmu. Takto zregulujete svoj biorytmus na celých 24 hodín. Nedávajte si okuliare a nezatvárajte oči! Snažte sa o to, aby vás v každej chvíli vášho činného života obklopovalo svetlo. Cez deň nezacláňajte okná. Namaľujte byt, v ktorom žijete, na bielo - najlepšie odráža svetlo. Zaveste na steny dostatok zrkadiel, posilňujú a "rozmnožujú" svetlo. Keď nastáva súmrak alebo ráno je ešte tma, vysvieťte celý dom. Viac zaplatíme za elektrinu, ale budete sa lepšie cítiť fyzicky i psychicky. V zime používajte silnejšie žiarovky ako v lete a náladové lampy si nechajte na špeciálne príležitosti. Čo najčastejšie chodievajte cez deň von, a to aj pri najhoršom počasí, lebo vonku je jasnejšie ako v byte a prirodzené svetlo je najzdravšie.

Cvičiť treba dôsledne

Svetlo môže človek vytvoriť aj v sebe, pri meditácii. Prinesie vám vynikajúce uvoľnenie sa, odpočinok a pomôže vám dištancovať sa od každodenných problémov, optimistickejšie hľadieť do budúcnosti, ale aj nabrať energiu. Pohodlne si ľahnite alebo sadnite a snažte sa na chvíľu nechať slobodne plynúť myšlienky. Hlboko sa nadýchnite, predstavte si, že spolu so vzduchom vdychujete lúče svetla. Sledujte ako napĺňajú vašu hlavu, a keď prehĺbite dýchanie, nasmerujte ich dole, cez ramená, brucho, nohy, až po prsty na nohách. Cítite sa ľahko, až blažene. Svetelná energia vami preniká, odstraňuje všetko napätie, rozjasňuje všetky tmavé kúty - zdroje chorôb, strachu a hnevu. Odstraňuje ich a spolu s nimi vychádza (pri výdychu) von z tela. Potom znova vdýchnite vzduch so svetlom, nech jas znova ovládne celý váš vnútrajšok, prenikne ním a vyjde von cez pokožku. Pokúste sa uvidieť tento jas, pocítiť jeho teplo. Sformujte z neho lúč energie, ktorú nasmerujete do svojho ľavého oka, prikážte mu obklopiť ním celú ľavú a pravú mozgovú pologuľu. Lúč svetla sa zväčší a roztiahne do stredu mozgu. Odtiaľ pulzujúca energia prejde do celej hlavy. Sústreďte sa na miesto medzi obočím, tzv. tretie oko. Skoncentrujte tam mohutný zväzok lúčov, spojte ich v jeden, dajte mu vírivý pohyb a znovu ho nechajte preniknúť do tela, nech vás celkom naplní, nech vibruje v každej bunke vášho tela. Umožnite, aby sila svetla narastala počas nádychu a padala, keď vzduch vydychujete. Teraz ste svetlo, ktoré pulzuje a žiari, plynie z vás. Stojíte alebo ležíte v mori svetla, kúpete sa v ňom. Ste ľahkí, máte chuť letieť. Ste plní energie, silní, sebaistí. Pomaly otvorte oči, pretiahnite sa a rozhliadnite vôkol seba. Nebude svet vôkol vás jasnejší? Toto cvičenie si môžete nahrať na magnetofón. Keď ho budete robiť denne, nielenže sa zbavíte depresie a zlepšíte svoje zdravie, ale aj čosi navyše - na to však prídu poctiví cvičitelia aj sami.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 201
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 201
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 613
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 757
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 7 334
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 783
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 170
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 4 755
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 238
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 575

Blogy SME

  1. Marek Strapko: Tak tomuto sa hovorí politicky vyzretý líder!
  2. Samuel Ivančák: Hommage à Miroslav Zikmund
  3. Ján Marton: Vízia ministerstva pôdohospodárstva 2035 - oslava víťazného februára 1948.
  4. Ivan Mlynár: ZUZANA ČAPUTOVÁ – JEDINÝ ŠTÁTNIK V KRÁĽOVSTVE PLEBEJSKOM.
  5. Martin Bohoš: Europol počas akcie zameranej na Money Muling identifikoval viac ako 18 000 „bielych koní“, zatkol takmer 2 000 z nich
  6. Věra Tepličková: Kto ešte nebol vinný, nech sa obráti na súdruha Žinčicu
  7. Monika Vojčíkova: Vládny hochštapler a jeho/našich/ 500 eur.
  8. Robert Škerko: Keď ešte žila naša mamka.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 986
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 251
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 039
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 073
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 705
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 697
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 676
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 548
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nerozumiem, prečo nemôžeme aspoň chvíľu fungovať ako normálna koalícia.


a 1 ďalší 4 h
Pohľad na komplex X-Bionic Sphere v Šamoríne.

Komplex bol roky spájaný s oligarchom Mariom Hoffmannom.


1. dec
Ilustračná fotografia.

Nová štúdia ukazuje, čo sa v tele deje.


5 h

Blogy SME

  1. Marek Strapko: Tak tomuto sa hovorí politicky vyzretý líder!
  2. Samuel Ivančák: Hommage à Miroslav Zikmund
  3. Ján Marton: Vízia ministerstva pôdohospodárstva 2035 - oslava víťazného februára 1948.
  4. Ivan Mlynár: ZUZANA ČAPUTOVÁ – JEDINÝ ŠTÁTNIK V KRÁĽOVSTVE PLEBEJSKOM.
  5. Martin Bohoš: Europol počas akcie zameranej na Money Muling identifikoval viac ako 18 000 „bielych koní“, zatkol takmer 2 000 z nich
  6. Věra Tepličková: Kto ešte nebol vinný, nech sa obráti na súdruha Žinčicu
  7. Monika Vojčíkova: Vládny hochštapler a jeho/našich/ 500 eur.
  8. Robert Škerko: Keď ešte žila naša mamka.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 986
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 251
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 039
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 073
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 705
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 697
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 676
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 548
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu