a to od 1. do 11. marca. Medzi novinkami, ktoré budú mať na tomto autosalóne svetovú premiéru, bude aj Opel Astra vo verzii kabriolet. Ide o elegantné dvojdverové štvormiestne vozidlo s elektricky ovládanou sťahovacou strechou.
Dynamické, športové línie nového modelu Astra Cabrio vytvorili dizajnéri firmy Opel v spolupráci so štylistami renomovanej talianskej firmy Bertone. Novinkou v tejto triede kabrioletov je sériovo montovaný elektrický mechanizmus na otváranie a zatváranie strechy. Zložená strecha je zakrytá pevným krytom. Otváranie resp. zatváranie strechy trvá približne 30 sekúnd. Na želanie možno dodať aj diaľkovo ovládaný systém otvárania a zatvárania strechy, vyvinutý pracovníkmi Medzinárodného technického vývojového centra firmy Opel. Strecha má tri vrstvy a dobre chráni cestujúcich pred nepriaznivým počasím v lete i v zime. Kabriolet je postavený na podvozku s rázvorom 2606 mm a jeho celková dĺžka je 4267 mm. Zadné okno je zhotovené z nepoškriabateľného skla a môže byť elektricky vyhrievané. Napriek tomu, že zložená strecha zaberá časť batožinového priestoru, je jeho objem 330 litrov. Odklopením krytu medzi operadlami zadných sedadiel vznikne otvor, cez ktorý možno vložiť lyže alebo snowboard. Do sériového výstroja vozidla patrí elektrické ovládanie predných a zadných bočných okien, centrálny zamykací systém, výškovo a pozdĺžne prestaviteľný volant a športové predné sedadlá s pamäťovou funkciou. Do rozsiahleho bezpečnostného výstroja patria aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, predné a bočné airbagy a patentovaný systém uvoľnenia pedálov pri čelnej zrážke. Predné stĺpiky sú zosilnené vloženými rúrkami z vysokopevnej ocele. Rámy zadných opierok hlavy slúžia aj ako ochranné oblúky pri prípadnom prevrhnutí sa vozidla.
Na pohon nového kabrioletu sú určené tri štvorventilové štvorvalce ECOTEC. Motor zdvihového objemu 1,6 litra má najvyšší výkon 74 kW, 1,8-litrový motor vyvíja výkon 92 kW. Špičkovou pohonnou jednotkou je 2,2-litrový motor, zhotovený z hliníkových zliatin a vyvíjajúci najvyšší výkon 108 kW. S týmto najvýkonnejším motorom dosiahne kabriolet maximálnu rýchlosť vyše 200 km/h. Do sériového výstroja všetkých verzií patrí antiblokovací systém. Modely s obomi výkonnejšími motormi sú sériovo vystrojené aj elektronickým stabilizačným programom a systémom trakčnej kontroly.
Opel Astra Cabrio, ktorého karoséria by mala korózii odolávať najmenej 12 rokov, sa bude vyrábať v závode firmy Bertone v Grugliascu pri Turíne. Firma Opel má vo výrobe kabrioletov už relatívne dlhú a úspešnú tradíciu. Vyše 100000 motoristov si už kúpilo kabriolety na báze modelu Kadett, vyrábané v rokoch 1987 až 1993, i kabriolety na báze predchádzajúcej Astry, ktoré sa v Bertoneho závode vyrábali od roku 1993 do roku 1999.
BMW vsádza na nesymetriu
Odborníci na estetiku tvrdia, že vlastne všetko, čo pôsobí pekne a harmonicky, sa vyznačuje určitou decentnou mierou nesymetrie. Napríklad klasický pánsky oblek pôsobí na pohľad veľmi harmonicky, i keď je nesymetrický jedna časť saka sa zapína cez druhú časť a malé náprsné vrecko je len na jednej strane. A ani tá najkrajšia ženská tvár nie je úplne symetrická. Obrazy tváre, ktoré sa vytvoria zrkadlovým preklopením z jednej plovice tváre a sú teda úplne symetrické, pôsobia na väčšinu ľudí neprirodzene a neharmonicky. A práve túto potrebu drobnej asymetrie na dosiahnutie estetického vnemu u človeka využila mníchovská automobilka BMW pri návrhu svojho nového koncepčného vozidla, označeného X coupé.
Štúdia BMW X coupé je jedným z bonbónikov práve sa končiaceho medzinárodného autosalónu v americkom Detroite. Táto štúdia, ktorá by mala podľa jej tvorcov pôsobiť na ľudí akousi zmesou perfektnosti a emocionality, rúca niektoré zaužívané tabu, ktorými sa doteraz konštrukcia automobilov vyznačovala. Je to kupé, ktoré je vhodné aj do terénu, je to kupé, poháňané dieselovým motorom a napokon je to vozidlo, ktorého dizajn sa vyznačuje niektorými nesymetrickými prvkami. Dizajnéri firmy BMW mali skutočne dostatok odvahy, keď sa rozhodli zrúcať mýtus o tom, že vonkajší dizajn vozidla sa má vyznačovať symetriou voči zvislej pozdĺžnej osovej rovine. Na prvý pohľad však pôsobí štúdia úplne symetricky. Až druhý, pozornejší pohľad odhalí nesymetrie v jeho tvarovaní to len nasvedčuje tomu, že nenápadné nesymetrie skutočne nenarúšajú harmonický vzhľad vozidla. Asymetria vozidla je ale zistiteľná len pri pohľade zboku a zozadu. Zadné svetlá nie sú symetrické, pretože vnútorné ohraničujúce línie oboch svetiel smerujú na tú istú stranu, doľava. Kupé si treba pozorne prezrieť z oboch strán, aby sme zistili, že pravá strana vozidla vyzerá inak ako ľavá. Na pravej strane totiž vôbec nie je zadný stĺpik a bočné okno plynule prechádza do zadného okna. Najväčšie prekvapenie ale neznalému záujemcovi o toto vozidlo prinesie zrejme otváranie zadného "kufra". Ako vidno na jednej zo snímok, odklápa sa prakticky celá zadná časť vozidla, a to spolu s pravým zadným blatníkom a zadným oknom. Odklopením sa naraz sprístupní batožinový priestor i zadné sedadlá. Ďalším novým dizajnérskym prvkom, ktorý vytvára určité napätie medzi emóciami a funkciou, je striedanie vypuklo a vyduto tvarovaných vonkajších plôch. Tento nový prvok tvarovania automobilov, ktorý vytvára zaujímavé optické reflexy, nazvala firma BMW anglickým výrazom flame surfacing. Tento výraz by sme mohli preložiť ako "povrch v tvare plameňa", pretože tvar týchto plôch vraj pripomína plameň vysokotlakového plynového horáka. Prednej časti vozidla dominujú relatívne veľké reflektory a typické firemné "obličky", tentoraz vytvorené z dierkovaného hliníka. Aj rôzne ovládacie prvky v interiéri sú tvarované v štýle "flame surfacing". Pákou na strdnej konzole môže vodič vysunúť z prístrojovej dosky monitor, na ktorom možno prezentovať rôzne údaje. Voľba prezentovaných údajov sa vykonáva otáčaním a stláčaním inovatívneho ovládacieho prvku (tzv. controller), ktorý už firma BMW predstavila na štúdiách Z9 gran turismo a Z9 cabrio. Stredná konzola i prístrojový panel sú potiahnuté neoprénom, takže pôsobia dojmom akéhosi športového náradia. Zaujímavosťou je, že medzerou medzi prístrojovým panelom a motorovým priestorom preniká do priestoru pre nohy prirodzené svetlo. Klubovkové sedadlá majú rámy z hliníka a sú potiahnuté neoprénom a jemnou kožou.
Nová štúdia BMW je plne funkčná a je postavená na pdovozku športovo-úžitkového vozidla typu X. Karoséria kupé je zhotovená výlučne z hliníka. Vozidlo má rázvor kolies 282 cm, je dlhé 458 cm, široké 187 cm a vysoké 148 cm (táto relatívne veľká výška je dôsledkom použitia vysokého podvozku, vhodného aj do terénu). Pod dlhou prednou kapotou pracuje osvedčený trojlitrový šesťvalcový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail.Motor má najvyšší výkon 135 kW a jeho maximálny krútiaci moment je 450 Nm. S týmto motorom by kupé mohlo teoreticky dosiahnuť rýchlosť vyše 200 km/h. Hnací moment motora sa na všetky kolesá prenáša prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky, umožňujúcej aj sekvenčné radenie. Ako člen rodiny s typovým označením X je aj štúdia kupé vystrojená rôznymi elektronickými systémami na optimalizáciu jazdných vlastností. Ide napríklad o automatickú uzávierku diferenciálu ADB-X, stabilizačný systém DSC a inovatívny systém HDC (hill descent control), ktorý pri pomalej jazde dolu kopcom v teréne samočinne udržuje konštantnú rýchlosť vozidla bez toho, aby vodič musel brzdiť. Vozidlo má veľké, 20-palcové kolesá, na ktorých sú pneumatiky, umožňujúce núdzový dojazd aj po úniku vzduchu. Vozidlo preto so sebou nevezie žiadne rezervné koleso. Pod zadnou časťou vozidla je spojler, ktorý sa automaticky vysúva pri rýchlosti jazdy nad 100 km/h a ktorý znižuje nadnášanie vozidla. Svetlomety vozidla sa môžu vychyľovať v horizontálnej rovine, takže pri jazde v zatáčkach optimálne osvetľujú vozovku. Vychyľovanie svetlometov je riadené otáčaním volantu, pri jazde v meste poskytuje dodatočné informácie satelitný navigačný systém, ktorý "vie", kedy bude nasledovať zatáčka či križovatka, na ktorej má vozidlo odbočiť. Ďalšou inováciou sú brzdové svetlá, ktoré vzadu idúcemu vodičovi indikujú intenzitu brzdenia. Snímač meria intenzitu spomaľovania vozidla a na základe toho rozsvecuje príslušný počet sústredných krúžkov, z ktorých je brzdové svetlo vytvorené.
V Detroite predstavená štúdia X Coupé naznačuje, že vývojoví pracovníci a dizajnéri firmy BMW majú dostatok invencie na hľadanie a nachádzanie nových tvarových a konštrukčných riešení a na vytváranie vozidiel, ktoré stierajú rozdiely medzi klasickými kategóriami automobilov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.