o obavách malých a stredných podnikateľov prevádzkujúcich menšie predajne zo straty možnosti podnikať v tejto oblasti, ale teoretizuje sa aj o možnosti, že po vytlačení malých obchodíkov budú veľké obchodné domy na rozdiel od súčasnosti tlačiť ceny smerom hore. Využili sme včerajšiu prítomnosť troch zástupcov takýchto obchodných centier v Košiciach, aby sme im položili niekoľko otázok...
Mohli by ste v skratke priblížiť aktivity vašej firmy na Slovensku a najbližšie investičné zámery?
Jana Havlíčková, tlačová hovorkyňa Carrefour Slovensko: "Francúzska distribučná spoločnosť Carrefour pôsobí na Slovensku od vlaňajška. V júni sme otvorili prvý hypermarket v bratislavskej Petržalke, v novembri nasledovalo Obchodné centrum Polus v Bratislave-Nové mesto. V Košiciach plánujeme otvorenie obchodného centra v lete tohto roku. Predpokladáme, že pôvodne plánovaný termín, teda august, stihneme ešte skôr. Ďalšie aktivity plánujeme v Žiline. Podobné projekty, ako košický, predpokladajú investičné náklady vo výške asi jednej miliardy korún.
Miroslav Kajňák, manažér public relations Metro Cash & Carry: "Na slovenský trh sme vstúpili takisto vlani, máme zriadené tri veľkoobchodné centrá v Ivánke, Nitre a vo Zvolene. Obrat skupiny za minulý rok predstavoval vrátane DPH 999 miliónov korún. Tento rok by mali pribudnúť dve ďalšie centrá a tak pre tento rok predpokladáme obrat už na úrovni 11 miliárd korún, čo by pre nás v TOP rebríčku malo znamenať druhé až tretie miesto. Centrum v Ťahanovciach plánujeme otvoriť v máji na ploche sedem a pol tisíc metrov štvorcových so zhruba 15 tisíc tovarovými položkami. V súčasnosti už máme zabezpečených asi 40 tisíc zákazníkov, potrebovať ich budeme zhruba 50 tisíc, ale očakávame ešte ich prílev po otvorení centra. Sieť veľkoobchodných centier Metra slúži len pre vymedzený okruh klientely z radov podnikateľov, ktorí po dohode získavajú zákaznícke karty. V súčasnosti v celom Košickom kraji pôsobia naši zástupcovia ponúkajúci živnostníkom a drobným podnikateľom podnikajúcim najmä v maloobchodnej sfére členstvo a registráciu."
Peter Libiak, riaditeľ hypermarketu Jednota Košice: "Po veľkých investičných aktivitách z minulého roku Jednota Považská Bystrica nemá v tomto roku v pláne väčšie investície. Na rozdiel od Metra alebo spoločnosti Carrefour my už na košickom trhu sme, po supermarketoch na Ťahanovciach a KVP sme otvorili aj hypermarket. Očakávania sa naplnili, aspoň podľa reakcie mojich nadriadených."
Začali ste už s náborom na voľné pracovné miesta?
J. Havlíčková, Carrefour: "Najskôr sme rozbehli nábor na pozície manažérov, ktorí budú musieť v prvom rade absolvovať školenie a prax v našich už otvorených hypermarketoch. Na ostatné miesta budeme robiť nábory prostredníctvom tlače, predpokladám, že s nimi začneme vo februári, príp. v marci. Sme v kontakte aj s úradmi práce a školami. V rámci hypermaketu chceme zamestnať 450 ľudí a ďalších 200 v rámci obchodného centra."
Miroslav Kajňák, Metro: "Náborová kampaň už odštartovala, takisto obsadzujeme najskôr vyššie posty. Nábor pre všetky miesta riešime prostredníctvom médií, najmä tlače, ale osvedčili sa nám aj personálne agentúry a naša webová stránka. Uvítali sme tiež spoluprácu s mestskou časťou v tomto smere. Je to možno neštandartný postup, ale zároveň prínosný. "
Kým na jednej strane malí obchodníci majú veľké obavy z prieniku veľkých obchodných centier, zákazníci pre zmenu tŕpnu, že po ich vytlačení z trhu začnete zvyšovať ceny svojich tovarov....
P. Libiak, Jednota: "Tieto obavy malých podnikateľov tu už mali byť dávno. Takýto vývoj je zákonitý a dal sa predpokladať. Nemusíme chodiť po príklady ďaleko, stačí do Čiech, kde sú v tomto smere pred nami už o tri či štyri roky. Každý malý obchodník s týmto trendom mal počítať a pripraviť sa naň po všetkých stránkach. A ak s ním nepočítal, potom je zlým obchodníkom. Už po 90. roku, keď sme začali chodiť do zahraničia, si mali všímať, že veľké obchodné domy sú prirodzeným javom. V každom meste na západe však máte celé štvrte s malými obchodíkmi, ktorí si v pohode žijú napriek tomu, že hypermakety stoja už dlhé roky. Nie je to o tom, že po nás potopa. Ťažko síce povedať, koľkí prežijú, ale je to iba na nich. Konkurenčné prostredie sa vyprofiluje skôr či neskôr."
M. Kajňák, Metro: "Súhlasím s tým, že ide o zákonitý proces. Pozícia Metra však stojí trochu v inej polohe, pretože my budeme slúžiť práve týmto drobným podnikateľom, ktorí nákupom tovaru u nás ušetria nielen čas ale aj náklady na obstaranie tovaru. To, že sme najlacnejší, je dané účelnosťou vybavení predajní, veľkými množstvami tovaru, nižšou sortimentnou škálou ako v hypermarketoch, veľmi úspornou prevádzkou a dobrým lobingom. My sa snažíme vytvoriť malým podnikateľom podmienky pre to, aby nieže prežili, ale mohli prosperovať aj po tom, čo sem veľké obchodné domy preniknú. Veľkú úlohu zohrá aj úroveň poskytovaných služieb pre zákazníka. Pravdou ale je, že kým na západe majú malí obchodníci zhruba 20 až 30-percentný podiel na trhu, u nás je to stále viac ako 60 percent. Pre zmenu pravdou nie je, že potom pôjdu ceny hore. Oni si predsa budú konkurovať, pôjdu si po krku, to bude nielen cenová vojna, ale aj preteky v servise a službách."
J. Havlíčková, Carrefour: "Plne sa stotožňujem s tým, čo hovorili páni predo mnou. Ako praktická žena však chcem dodať, že neexistujú malí a veľkí obchodníci, existujú v prvom rade dobrí a zlí obchodníci. Ak je niekto dobrý, nemá sa čoho báť. Každý zákazník hľadá niečo iné. Kto si zvykol na večierky, lebo je celý deň v práci, bude do nich chodiť ďalej. Veľké obchodné domy slúžia najmä pre rodinné nákupy, nikto tam však nepôjde kvôli piatim rohlíkom."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.