dopravy a jeho zavedenie do praxe prichádza do úvahy od 1. februára.
"Ide o zmenu cien v dotovanej osobnej doprave. Popri tom by malo dôjsť aj ku zmene rozsahu zliav. Žiacke nateraz približne 82-percentné zľavy by mali byť po uskutočnení zmien na úrovni 60 %. Ostatné kategórie zľavnených cien (dôchodcovia nad 70 rokov, atď) by sa mali upravovať taktiež. Ako to bude v skutočnosti vyzerať, budem vedieť konkretizovať až po tom, čo dostaneme výmer Ministerstva financií. Dvadsaťpercentné zvýšenie však určite nebude kopírovať terajšie ceny plus 20%, lebo môže dôjsť k tomu, že v určitom tarifnom pásme vyskočí pozmenená cena na nejaké haliere. Potom sa bude suma zaokrúhľovať. Čiže pôjde o priemerné zvýšenie cien o 20 %," povedal nám riaditeľ Slovenskej autobusovej dopravy - košickej dopravnej spoločnosti, š. p. Košice Ing. Ľubomír Gerši.
Hovoríte, že ešte nemáte výnos Ministerstva financií. Termín sa však neúprosne blíži.
"To je pravda. Pokiaľ nebudeme mať nový výnos, budeme rešpektovať ten starý. To znamená, že sa zvýšenie cien v praxi prejaví, až keď budeme mať v rukách výnos Ministerstva financií."
Čo sa týka zliav, budú si musieť prísť ľudia vybavovať nové preukážky?
"Nie. Na začiatku školského roka si každý oprávnený cestujúci vybaví tzv. nárokovosť na zľavu a obdrží preukážku. Na tomto doklade má uvedenú trasu, pre ktorú o zľavu žiadal a na základe toho si potom uplatňuje nárok na lacnejší lístok priamo v autobuse. Jednoducho povedané, ten, čo doteraz platil za cestu desať korún zaplatí po zvýšení cien o dve koruny viac."
Vytrhne zvýšenie cien tŕň z päty Slovenskej autobusovej doprave?
"Určite bude mať pozitívny dopad na ekonomiku podniku. Aj keď prax ukazuje, že nie vždy napríklad 20% zvýšenie cien navýši o túto istú hodnotu naše zisky. Niektorí cestujúci totiž po zvyšení cien volia alternatívnu dopravu. Dá sa povedať, že s každým zvýšením cien dochádza k úbytku cestujúcich."
Zrejme ste na zvýšenie cien čakali ako na božie zmilovanie...
"Samozrejme, zoberte si, že minulý rok sa miera inflácie pohybovala na úrovni 12 %. Minimálne o túto položku by mali byť ceny zvýšené. Aj keď pri doprave možno hovoriť o väčšom náraste vstupov. Veď v roku 2000 neúmerne narástla cena nafty. V podstate je to naša základná surovina. Tento podnik spotrebuje ročne skoro sedem miliónov litrov nafty. Každý si vie ľahko prerátať, čo sa stane, keď stúpne cena nafty o korunu. Zákonné poistenie išlo v tomto roku hore, preto musíme len na túto položku vynaložiť o 1,8 milióna korún naviac. Navyše bola podpísaná vyššia kolektívna zmluva s odborármi, ktorí požadujú desaťpercentné navýšenie miezd. Bez zvýšenia cien by sme jednoducho tento rok nezvádli. Podniky SAD sú poddimenzované už niekoľko rokov, jednoznačne by sme potrebovali razantnejšiu obnovu vozového parku. Na to potrebujeme peniaze zo zisku, aby sme mohli investovať. V neposlednom rade zohráva v tejto sfére významnú úlohu aj štát, ktorý vyčlenil 200-miliónovú dotáciu na podporu nákupu nových dopravných prostriedkov."
Kedy sa cestujúci dočkajú nových autobusov?
"V priebehu minulého roka sme kúpili pätnásť nových vozidiel a s týmto počtom rátame aj v budúcom roku. Keďže sme - ako štátna firma - napojení na dotačnú politiku štátu, sme povinní rešpektovať zákon o verejnom obstáravaní. Náš podnik má momentálne 345 autobusov. Ich priemerný vek je desať rokov. Popritom, že sa snažíme nakupovať nové, tie staršie kompletne rekonštruujeme. Potom sú schopné bezproblémovej jazdy aspoň na päť rokov."
Plánujete zmenu časového harmonogramu odchodov autobusov?
"Základ dopravy máme stanovený už dlhšie roky a viacmenej reagujeme na veci, ktoré sa dejú okolo nás. V závislosti od toho sa buď niektoré linky zrušia, respektíve niekde pridáme autobusy. Náš región je rozsiahly, zahrňuje i Rožňavu, či Spišskú Novú Ves. Tam je z hľadiska zamestnanosti oveľa horšia situácia ako v košickom regióne. To znamená i menšia požiadavka po preprave. Takže čo sa týka časových posunov, tam zmeny sú, ale rapídnejšie neočakávame. Rozširovanie dopravy bude závislé od rastu zamestnanosti. Štát nám jednoducho vyššie dotácie nedá."
Premaľovali ste nástupištia, dostane autobusová stanica v Košiciach nový šat?
"Časť prostriedkov vyhradíme na tieto veci, gro investícii pôjde však do zlepšenia vozového parku."
Boľavým miestom sú už dlhé roky podchody z čakárne k nástupištiam...
"Je to tak. Už tretí rok riešime tento problém prostredníctvom strážnej služby. Mali sme veľké problémy s cestujúcimi z Ukrajiny, respektíve s ľuďmi, ktorí boli na nich napojení. Momentálne sa situácia v súvislosti so zavedením víz upokojila. Strážna služba sa teraz orientuje na udržanie poriadku. Všade oči mať nemôžeme, to by sme si museli najať tridsať pracovníkov strážnej služby. Ľudia, ktorí chcú devastovať okolie, si spôsob vždy nájdu. Možno už v priebehu tohto roka ohradíme celý priestor stanice tak, aby tam v nočných hodinách nemali prístup tí, ktorí tam nemajú čo robiť, prípadne, aby sme vylúčili presun chodcov po areáli."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.