limuzína nebola kúpená z peňazí našich daňových poplatníkov. Ide totiž o novú reprezentačnú limuzínu pre nedávno zvoleného amerického prezidenta Georgea W.Busha. Limuzína bola do Bieleho domu dodaná len niekoľko dní pred Bushovou inauguráciou a vyrobila ju firma Cadillac, patriaca do koncernu General Motors. Firma Cadillac sa hrdí tým, že ide o vôbec prvé reprezentačné vozidlo pre najvyšších štátnych predstaviteľov, dodané v novom tisícročí. Je to súčasne prvý Cadillac, ktorý má na svojej kapote inovované firemné logo. Limuzína je postavená na báze sériového modelu DeVille 2001, je však v porovnaní s ním dlhšia, širšia i vyššia. Vo vozidle môže cestovať až sedem osôb (vrátane vodiča). V "salóniku" za vodičom sú oproti sebe otočené dve skupiny sedadiel. Zadné sedadlá majú nastaviteľné operadlá a môže sa pred ne vyklopiť malý pracovný stolík. Interiér je čalúnený modrou látkou a modrou kožou. Do výstroja vozidla patrí aj menič CD platní a systém nočného videnia, ktorý umožní vodičovi v noci včas vidieť prekážku na ceste (napríklad ležiaceho človeka). Na predných blatníkoch sú držiaky pre americkú vlajku a prezidentskú štandardu. Žiadne ďalšie informácie o novej reprezentačnej limuzíne pre amerických prezidentov neboli zverejnené.
Firma Cadillac sa môže chváliť tým, že jej vozidlá slúžia americkým prezidentom už desiatky rokov. Jedným z prvých amerických prezidentov, ktorý sa vozil v Cadillacu, bol Woodrow Wilson. Ten sa v Cadillacu viezol na slávnostnej prehliadke víťazstva, ktorá sa konala po skončení prvej svetovej vojny v Bostone. Prezident J.C.Coolidge používal Cadillac model 1928. V roku 1938 dodala firma Cadillac americkej exekutíve dva kabriolety, ktoré dostali prezývku Queen Mary a Queen Elizabeth. Tieto vozidlá, dlhé 655 cm a vážiace temer tri a pol tony, používali prezidenti F.D.Roosevelt, H.S.Truman a D.D.Eisenhower. V roku 1956 boli do Bieleho domu dodané nové kabriolety, prezývané Queen Mary II a Queen Elizabeth II. Tieto kabriolety boli dlhé 640 cm, vážili 3175 kg a boli už vystrojené špeciálnymi ráfikmi, ktoré umožňovali jazdu aj po prestrelení či inom poškodení pneumatiky. V týchto kabrioletoch, ktoré boli "penzionované" v roku 1968, sa vozili D.D.Eisenhower, J.F.Kennedy a L.B.Johnson. Prezidentovi Kennedymu sa jazda v jednom z týchto kabrioletov stala osudnou 22. novembra 1963 ho v tomto otvorenom vozidle zastrelili. Aj táto tragédia prispela k tomu, že americkí prezidenti začali používať bezpečnejšie uzavreté vozidlá. Dnes už bývalý prezident W.J.Clinton používal od roku 1993 špeciálne upravený Cadillac Fleetwood Brougham, ktorý nemal ani strešné okno ani dovtedy bežné stúpadlá pre agentov tajnej služby.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.