výslovnosti "m".
Na úvod treba povedať, že spoluhláska "m" je pernoperná, záver sa vytvára zovretím obidvoch perí podobne, ako pri pernoperných spoluhláskach p, b, o ktorých bude reč v budúcich príspevkoch.
Najvýraznejším rozlišujúcim znakom spoluhlásky "m" je nosovosť. Pri jej artikulácii sa zúčastňuje aj znenie hlasu. Má charakteristické zafarbenie. Na správne vytvorenie spomínanej spoluhlásky väčšinou stačí zraková cesta. Dieťa sleduje artikuláciu zrakom a zároveň ho upozorňujeme na nosovú rezonanciu.
Slová na cvičenie fonematického sluchu: muška puška, mlyn plyn, mrak prak, myje pije, mucha búcha, múka lúka a podobne.
Prípravné artikulačné cvičenie spúšťanie a dvíhanie sánky. Cvičenie plynulo a rytmicky niekoľkokrát opakujeme. Jazyk leží na dne ústnej dutiny.
Spoluhlásku "m" vyvodíme aj tak, keď dáme dieťaťu pri zatvorených perách vysloviť samohlásku "a". Namiesto "a" sa ozýva zvuk podobný spoluhláske "m". Z neho vyvodíme "m", alebo ju vyvodzujeme hmatom tak, že dieťa položí jednu ruku na matkine alebo otcove líce a druhú na svoje líce. Pri ozvučení "m" rodičom pociťuje dieťa na ruke vibrácie, ktoré sa usiluje napodobniť. Hlásku "m" spája dieťa so samohláskami do slabík, a potom precvičuje v slovách a vo vetách.
Zvuky: Kozliatka mečia mé, mé, mé. Kravy bučia mú, mú, mú. Mačky mňaukajú miau, miau, miau.
Slová: mama, máme, málo, malá, mapa, mak, malina, Milan, múka atď.
Vety: Máme mame. Moja mama má med. Milka má maliny. Mama melie mak v mlynku. Meliem, meliem, meliem mak a podobne.
Riekanka: Objímaj ma moja mama! Moja mama objímaj ma! alebo Mydlí Máša myšku mydlom, mydlo Máša vymydlila. Vymydlila Máša mydlo, myšku mydlom neumyla.
Na záver môžu si deti školáci vyhľadávať slová na "m" v Čítanke pre ten-ktorý ročník.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.