Psychologické štúdie a profily podnikateľov sú zaujímavé a prinášajú rad užitočných informácií.
Rozhodnutie vziať na seba riziko podnikania je príznačné pre ľudí určitého druhu. Značná časť motivácie riskovať v podnikaní vyplýva z motívu úspechu. Aby dosiahli stanovené ciele, sú úspešní ľudia ochotní brať na seba rozumné riziká, spojené so spätnou väzbou o úrovni dosiahnutých výsledkov.
Niektorí odborníci sa domnievajú, že motívu úspechu možno ľudí naučiť alebo im ho vštiepiť. Iní zase zdôrazňujú vnútorné riadenie u niektorých ľudí ako protiklad k riadeniu vonkajšiemu. Podnikatelia sú akoby "vnútorne" riadení, čo znamená, že majú pocit, že ich osobný osud je výsledkom ich vlastného úsilia. Sú nezávislí, autonómni a spoliehajú sa sami na seba, čo sú charakteristické znaky podnikateľských osobností. Zistilo sa, že podnikatelia dosahujú podstatne vyššie hodnotenie, pokiaľ ide o riadiace schopnosti, nezávislosť a potrebu ocenenia, ale nižšie, ak ide o potrebu podpory a benevolencie.
Psychologický výskum podnikateľov ukázal, že ďalším charakteristickým rysom podnikateľov je schopnosť rozhodovať sa za podmienok neistoty. Zvlášť dôležité je vnímanie spätnej väzby o výkone (ziskoch), príležitostiach osobného úspechu i o riešení riskantných situácií. Uvádza sa tiež, že podnikatelia sú skôr než peniazmi, stimulovaní úspechom samotným. Peniaze sú potom merítkom dosahovania cieľov a úspechov. Zdôrazňujeme, že hovoríme o skutočných podnikateľoch a nie o podnikavcoch.
Len psychologická dimenzia však doposiaľ nie je schopná spoľahlivo predpovedať úspech podnikania a to už aj preto, že k optimálnej podpore podnikateľského úsilia je nutné zapojiť do hry okrem správneho typu človeka aj zodpovedajúce podnikateľské prostredie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.