riadiacich systémov v doprave, ďalej o zabezpečenie bezpečnosti tunela a podobne. Celkový plánovaný objem investícií na tento rok má dosiahnuť objem 790 miliónov. Informoval o tom na piatkovej tlačovej besede predseda dozornej rady Křižík, a. s., Stanislav Čorej. V tejto súvislosti sme sa ho opýtali, či je spoločnosť ZPA Křižík pripravená hneď po ukončení stavebných prác začať s montážou technológie. "V stavebnej časti výstavby tunela došlo v roku 1999 k problémom s financovaním a následne k časovému posunu. Pôvodne sa malo začať s prevádzkou v tuneli už v minulom roku. Preto sme sa pripravovali. Na skladoch máme materiál v objeme asi 60 miliónov, takže môžeme nastúpiť a ťahať prvé káble," skonštatoval S. Čorej.
Zaujímalo nás tiež, či sa takáto veľká investičná akcia prejaví na zvýšení zamestnanosti. "ZPA Křižík tu pôsobí ako generálny kontrahor," odpovedal. Na vysvetlenie uviedol, že na montáže jednotlivých technologických celkov budú zadávať iným organizáciám. "Ide o sekundárnu zamestnanosť, takže dáme prácu niekoľkým desiatkam firiem z tohto regiónu. Veľké objednávky získali podniky z Prešova. Napríklad na napojenie osvetlenia získala firma objednávku v objeme približne 250 miliónov, iná zase na namontovanie riadiacich systémov z USA v objeme asi 100 miliónov korún," uviedol predseda dozornej rady Čorej.
Zároveň dodal, že po dokončení prác na tuneli, sa môže zamestnanosť znížiť. Rozhodne je však podnikateľským zámerom ZPA Křižík podieľať sa na zabezpečovaní technologických častí, v ďalších tuneloch na Slovensku. Na Slovensku sa má vybudovať celkom 23 tunelov, z toho najbližší obchvat Žiliny - Višňové. "Očakávame, že v tomto alebo budúcom roku bude vyhlásená verejná súťaž. Rozhodne do toho chceme ísť," skonštatoval.
Vzhľadom na značný objem finančných prostriedkov na zabezpečenie technologickej časti tunela Branisko, zaznela i ďalšia novinárska otázka týkajúca sa finančného krytia tejto akcie. Podľa Čoreja, keby firma nemala zabezpečené krytie, nemôže do takejto akcie ísť. "Finančné krytie je niekoľko zložkové. Prvá časť sú vlastné zdroje, potom banky a napokon pri splnení prísnych zmluvne stanovených podmienok, i platby Slovenskej správy ciest."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.