pracovisko sa postupne vyvinulo z Katedry osvety a pedagogiky dospelých, ktorá bola založená ešte v roku 1964, má za sebou nielen dlhú históriu, ale aj zložitý vývoj. Zaujímalo nás, akú vzdelávaciu funkciu plní katedra v súčasnosti v celoslovenskom rozsahu, ale aj v podmienkach Prešovského kraja. V tejto súvislosti sme položili niekoľko otázok vedúcej katedry Doc. Anne Tokárovej.
Aké je pedagogické zameranie pracoviska, ktoré vediete?
Už dlhší čas je základom pôsobnosti katedry odbor vzdelávania dospelých v päťročnom magisterskom štúdiu. Od tretieho ročníka sa tento predmet rozvetvoval na niekoľko špecializácií, ktoré si študenti mohli vybrať. Jednou z nich bola sociálna práca, ktorá sa neskôr zmenila na samostatný odbor. V súčasnosti katedra zabezpečuje dva nosné odbory a tými sú vzdelávanie dospelých, čiže andragogika a sociálna práca. Oba sú zabezpečované v dennom štúdiu, ale aj popri zamestnaní.
Vieme, že záujem o toto štúdium je z roka na rok väčší. Podľa našich informácií je teraz na dennom štúdiu okolo 200 študentov a rovnaký počet popri zamestnaní.
Skutočne je to tak. Na odbor andragogika sa každý rok hlási 6 až 8 krát viac uchádzačov, než môžeme prijať a na sociálnu prácu dokonca 8 až 15 krát viac.
Aké sú možnosti uplatnenia absolventov?
Pravidelne organizujeme aktívy absolventov. Aj teraz pripravujeme jeden z nich, aby sme získali poznatky z praxe. Naši absolventi sa už tradične uplatňujú v podnikovej sfére v personálnej činnosti a v sociálnom rozvoji, pri koncipovaní a riadení procesov prehlbovania kvalifikácie a rekvalifikácie v rôznych inštitúciách. V sociálnej oblasti zasa pri starostlivosti o rôzne skupiny obyvateľstva, na úrovni samospráv a štátnej správy až po ministerstvá, ďalej v oblasti miestnej kultúry, v záujmových združeniach, ale aj v masovokomunikačných prostriedkoch.
Môžete čitateľom priblížiť, ako sa staráte o kvalitu pedagogickej práce?
Katedra pravidelne organizuje vedecké konferencie, vrátane medzinárodných a ich obsah vydáva v zborníkoch, ktoré sú potom zdrojom štúdia pre študentov. Úzku spoluprácu sme nadviazali s katedrami v Lodži, Krakove, Olomouci, Prahe a samozrejme na Slovensku. Spolupracujeme tiež s Výskumným ústavom práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave, Spoločenským ústavom SAV v Košiciach a podobne. Takto si konfrontujeme úroveň výsledkov vedeckej a pedagogickej práce. Katedra je spojená s praxou výskumne, projekčne a koncepčne, nehovoriac o tom, že na katedre externe pôsobia odborníci z podnikovej a štátnej riadiacej sféry, ktorí prednášajú informácie priamo z praxe. Katedra pravidelne vydáva skriptá a zborníky, učebné texty a aj teraz je tesne pred vydaním ucelená učebnica sociálnej práce. V uplynulých rokoch viacerí študenti čerpali nové skúsenosti na zahraničných vysokých školách napr. v Amsterdame a v Prahe, každý rok chodia na výmenné pobyty do Poľska.
Podľa našich informácií má katedra len desať interných učiteľov. Nie je to pri takom rozsahu činností málo?
Máte pravdu. V dôsledku finančnej situácie na fakulte sme museli upustiť od pôvodného počtu externistov a zvýšiť úväzky interným pracovníkom. Tam, kde by bez externistov z praxe utrpela kvalita výučby, museli sme dokonca zabezpečiť ich pôsobenie prostredníctvom nadácií. Verím, že ide len o prechodný stav a krátenie rozpočtov jedného dňa prestane platiť. Veď k normálnemu fungovaniu by sme v skutočnosti potrebovali ešte minimálne päť interných učiteľov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.