viacúčelové lietadlo. Toto lietadlo vykonalo svoj prvý let v júli minulého roku a v súčasnosti prebiehajú jeho intenzívne skúšky.
História tohto lietadla siaha až do konca 80. rokov, keď sa už zreteľne ukazovalo, že len výrobou vojenských lietadiel (L-39 Albatros) sa vtedy ešte československý podnik Aero Vodochody zrejme neuživí. Už v októbri 1989 vznikla preto v uvedenom podniku štúdia jednomotorového hornoplošníka s turbovrtuľovým motorom a s označením L-270. Ukázalo sa však, že z rôznych dôvodov je výroba takéhoto hornoplošníka neperspektívna a preto už v roku 1990 došlo k radikálnej zmene koncepcie. Z hornoplošníka L-270 sa stal dolnoplošník Ae-270 s pretlakovou kabínou a so zaťahovacím podvozkom, určený na kombinovanú dopravu osôb a nákladov. Pretože však po roku 1989 došlo k drastickému útlmu výroby vojenských lietadiel, podstatne klesli aj finančné zdroje, ktoré mohlo Aero uvoľniť na vývoj nového lietadla. Podnik sa preto niekoľko rokov snažil získať pre spoluprácu na projekte Ae-270 finančne silného partnera. Toto úsilie bolo korunované úspechom až v roku 1997, keď bola s taiwanskou firmou AIDC podpísaná dohoda o vytvorení spoločného podniku IBIS Aerospace. Spolupráca firiem Aero a AIDC viedla k intenzívnemu rozbehnutiu vývojových prác na lietadle, ktoré dostalo doplnkové označenie Ibis.
Lietadlo Ae-270 Ibis je určené na dopravu osôb, nákladu a na rôzne špeciálne účely a je navrhnuté podľa amerického konštrukčného predpisu FAR Part 23. Podľa tohto predpisu môže lietadlo prepravovať najviac deviatich cestujúcich, pričom ho pilotuje jeden alebo dvaja piloti. Ibis má rozpätie krídiel 13,82 m, jeho dĺžka je 12,23 m a výška 4,78 m. Pretlakový trup je zhotovený z duralových plechov a profilov, spájaných nitovaním. Dĺžka kabíny pre cestujúcich je 550 cm, jej najväčšia šírka je 145 cm a výška len 136 cm (v lietadle nemožno stáť). Na pohon lietadla slúži turbovrtuľový motor, ktorého výrobcom je kanadská firma Pratt and Whitney a ktorého maximálny výkon je 634 kW. Pripravuje sa aj verzia s nepretlakovým trupom, poháňaná motorom českej firmy Walter, ktorý má však nižší výkon (580 kW). Prázdne lietadlo váži 1788 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 3300 kg. Dĺžka vzletu cezprekážku výšky 15 m je približne 500 metrov, dĺžka pristátia cez rovnakú pekážku je okolo 850 metrov. Maximálna cestovná rýchlosť v letovej výške 6000 mje niečo vyše 400 km/h, dolet s maximálnym množstvom paliva (1034 kg) je 2603 km. Moderné prístrojové vybavenie umožňuje lietanie a pristávanie i v zhoršených povetrnostných podmienkach. Predpokladá sa, že lietadlo Ae-270 Ibis bude certifikované niekedy koncom tohto roka alebo začiatkom budúceho roka. Potom si ho už bude môcť kúpiť každý, kto bude ochotný zaplatiť sumu 1895000 dolárov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.