súhrn výjazdov leteckej záchrannej služby, rýchlej lekárskej a rýchlej zdravotníckej pomoci, pričom ďalších takmer sedemtisíc výjazdov uskutočnila košická záchranka v rámci lekárskej služby prvej pomoci. Ako nás inormoval jej riaditeľ MUDr. Ladislav Šimák, väčšinu pozemných výjazdov tvoria inernistické a neurologické potiaže pacientov, asi jednu tretinu predstavujú rozličné úrazy, predovšetkým v dôsledku dopravných nehôd. V leteckej záchrannej službe dominujú prevozy na veľké vzdialenosti, no pomoc vrtuľníka je neoceniteľná najmä pri vážnych dopravných nehodách a tiež nešťastiach, ku ktorým dochádza v ťažko dostupných terénoch.
Príkladom je zranenie mladého cyklistu, ktorý sa vlani na jeseň zranil pri cyklistickej súťaži na Jahodnej, aj keď v tomto prípade sa už jeho život nepodarilo zachrániť. Podobná záchranná akcia bola i na Kapušianskom hrade, kde spadol jeden jeho návštevník a lekárka sa k nemu musela zlaniť z vrtuľníka. K zvýšenej produkcii adrenalínu však môže u pracovníkov záchrannej služby dochádzať aj počas iných zásahov, i pri pozemnej preprave. Neraz sa totiž pri svojej práci boria s rôznymi problémami či nepredvídateľnými okolnosťami. Taký pôrod v sanitke nie je ničím nezvyčajným a svoje si lekári užili napríklad aj počas minuloročnej snehovej kalamity, keď malo niekoľko vozidiel rýchlej lekárskej či zdravotníckej pomoci vážne problémy dostať sa k pacientom. Po tom, čo zapadli, boli odkázaní na pomoc snehových fréz a armádnych obrnených transportérov...
"Naši ľudia vyrážajú k rozličným udalostiam. Najčastejšie je to pomoc srdciarom či pacientom s neurologickými ťažkostami, ale aj najrôznejším úrazom, ako sú bodné, rezné či strelné poranenia, udusenie alebo utopenie. Žiaľ, stúpa nám počet dopravných nehôd a predovšetkým zrazených chodcov. Na niektorých miestach dochádza často i k niekoľkým udalostiam denne, pri hypermarkete TESCO v Košiciach či na frekventovanej Palackého ulici by sme mohli mať vysunuté pracovisko," konštatoval L. Šimák.
"Najčastejším miestom zrážok automobilov zas býva križovatka Toryskej a Popradskej, okolie amfiteátra a tiež Hlinkova ulica. Z okolia Košíc je to v zimných mesiacoch jednoznačne smer na Turňu nad Bodvou, najmä úsek v blízkosti Čečejoviec a Mokraniec. Účastníkmi niekoľkých nehôd boli i vodiči sanitných vozidiel, v minulom roku sme zaznamenali sedem kolízii našich sanitiek. Vzhľadom na počet výjadov, ktoré vodiči ročne urobia, to nie je až tak veľa, no mrzí nás, že až v štyroch prípadoch to dopadlo ta, že vina šla na vrub im. Veľakrát sa tiež stretávame s ignorovaním sanitných vozidiel zo strany ostaných účastníkov cestnej premávky," posťažoval sa vedúci dopravy ZS Košice Tibor Deržák.
Ako sme sa od neho dozvedeli, najďalej sa minulý rok letelo vrtuľníkom do Splitu, išlo o prevoz pacientky na Slovensko, ktorá sa počas letnej dovolenky takmer utopila v mori. Sanitka šla zas najďalej do Innsbrucku, nie však po pána prezidenta, ale po zraneného lyžiara. Zranil sa pri páde na svahu, keď mu iný lyžiar prešiel lyžami po sedacej časti tela a spôsobil mu tým závážne rezné zranenie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.