podobnej situácie dostanú či už vlastným pričinením, alebo z objektívnych dôvodov. Na našu redakcia sa s prosbou o pomoc obrátila zúfalá čitateľka, ktorá viac ako pol roka nedokáže v Sociálnej poisťovni vybaviť invalidný dôchodok pre svojho syna. V čom je problém?
Ako nám povedala, jej syn je od narodenia zdravotne ťažko postihnutý. Matka sa musí o neho starať nepretržite 24 hodín denne, čo jej neumožňuje niekde sa zamestnať. "V septembri syn dovŕšil osemnásť rokov a tak som predvídavo už vopred dala do Sociálnej poisťovne (SP) žiadosť o invalidný dôchodok. Hoci máme koniec januára, dôchodok stále nechodí. Keď som si žiadala vysvetlenie, povedali mi, že bol nejaký problém s poštou. To však nepokladám za dostatočný dôvod pre nepoberanie dôchodku pre syna, zvlášť, keď som celý život na neho poberala rôzne formy príspevkov kvôli jeho postihnutiu. Jeho diagnóza nemá šancu zmeniť sa a tak nechápem, prečo mi automaticky nedali pre syna dôchodok. Zvlášť je moja situácia akútna preto, že sa o dieťa starám sama, keďže som rozvedená a tak som nevyhnutne odkázaná na pomoc štátu. Tá však neprichádza ani po viac ako pol roku, hoci rodinné príspevky už od septembra na dieťa nepoberám," opísala nám svoje problémy nešťastná matka.
So žiadosťou o vysvetlenie sme si zašli do košického pracoviska Sociálnej poisťovne za jej riaditeľkou PhDr. Ingrid Orgonášovou. Zamestnankyne poisťovne, ktoré mali s prípadom čo do činenia, teda tajomníčka posudkovej komisie Erika Šebeöová, predsedkyňa posudkovej komisie MUDr. Alica Sovová a vedúca oddelenia dôchodkového zabezpečenia Emília Bučková nám objasnili sled udalostí a dokladovali ho príslušnou dokumentáciou. V čom teda spočíva jadro problému? Opäť sa potvrdilo, že najväčšie problémy zvyčajne vznikajú z banálnych maličkostí. V tomto prípade došlo ku skratu v komunikácii.
"Žiadosť o priznanie invalidného dôchodku si vaša čitateľka uplatnila 10. mája minulého roku, kedy jej na dávkovom oddelení vydali príslušné tlačivá, ktoré mala vyplniť, okrem iného aj tlačivo pre lekára. Lekársku právu matka priniesla späť do poisťovne 14. júna. Žiadosť sme vzápätí prerokovali a prvýkrát sme ju predvolali ku nám na 11. júl. Predvolanie sme zaslali na ňou udanú adresu, ktorú uvádzala na všetkých dovtedajších dokumentoch a ktorú mala aj v občianskom preukaze," informovala nás riaditeľka SP Ingrid Orgonášová.
Až do tohto momentu všetko išlo hladko. Problém nastal v doručení predvolania. Šesťkrát poisťovňa vyzvala našu čitateľku, aby sa dostavila, na žiadnu zo žiadostí však nemali spätnú väzbu. A to poisťovňa skúšala zaslať predvolania na viacero adries, o ktorých sa zamestnankyne dozvedeli, že by sa na nich naša čitateľka mala zdržiavať. Po šiestich neopätovaných výzvach došlo napokon k pozastaveniu konania, o čom rozhodlo samotné ústredie poisťovne v Bratislave.
Ako sme zistili, problém bol v tom, že zásielky síce chodili na udanú adresu, ale keďže meno syna čitateľky je totožné s menom jeho otca, zásielky preberal on. Matka totiž prikázala poštárke ešte dávno predtým, aby poštu pre jej bývalého manžela posielala na jeho adresu. Exmanžel sťažovateľky po troch prevzatých zásielkach síce prišiel do poisťovne a udal pracovníčke adresu jeho exmanželky, ale povedal jej ju len medzi dverami. Zamestnankyňa SP ho poprosila, aby chvíľku počkal, kým vybaví stránku, aby si mohla adresu zaznamenať. Otec však odišiel a pracovníčka teda presnú adresu nezistila. Aj tak sa poisťovňa pokúsila dvakrát zaslať predvolanie na adresu, o ktorej sa zamestnankyňa domnievala, že by mohla byť správna. Ale v skutočnosti to tak nebolo.
Matka prišla aj so synom do poisťovne až v polovici novembra a začala sa zaujímať o to, prečo nepoberá na syna dôchodok. Až vtedy sa veci vyjasnili a zamestnankyne SP získali správnu adresu. A mohlo sa vo veci konať. Po posudkovej hospitalizácii na prelome novembra a decembra sa pripravili materiály do posudkovej komisie v prvom januárovom termíne. Ďalej v súčinnosti s čitateľkou bolo potrebné aktualizovať žiadosť a preukázať jej aktuálne sociálne príjmy. Až po týchto úkonoch je možné zaslať celú agendu do Bratislavy na ústredie SP, aby mohlo rozhodnúť o priznaní dôchodku. Po kladnom verdikte matka dostane aj omeškaný dôchodok.
A tak za celý problém môže zdanlivá maličkosť jedna nesprávna adresa. Aj preto, ako zdôraznila riaditeľka SP I. Orgonášová, už pri prvom styku s pracovníkmi inštitúcií či už štátnej správy alebo samosprávy treba si jasne dohodnúť spôsob komunikácie. Udanie presnej adresy, telefónneho čísla či mena kontaktnej osoby, alebo zmeny adresy či iných dát je nevyhnutným základom.... Ako dodala I. Orgonášová, ich inštitúcia dôsledne dbá na dodržiavanie interného etického kódexu, ktorý pamätá aj na vzťah a spôsoby správania sa voči stránkam. Ak by aj napriek tomu mal niekto pocit, že sa s ním nezaobchádzalo dostatočne, ak má výhrady voči práci zamestnancov SP, riaditeľka odporúča, aby sa svojimi sťažnosťami obrátili na nadriadených pracovníkov priamo v pobočke SP.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.