lístky museli rodičia detí, ktorí sú nútení denne dochádzať zaplatiť o 100 až 250 percent viac. Na vlnu nespokojnosti a sťažností však doteraz nikto z kompetentných nereagoval. Početné telefonáty do našej redakcie a ľudské príbehy nás presvedčili o tom, že mnohé rodiny zvýšené náklady na cestovné tvrdo pocítili na svojich aj tak skromných rodinných rozpočtoch. Obyvatelia z 11 obcí okresu Prešov sa preto rozhodli využiť zákon č. 85 z roku 1990 o petičnom práve.
Iniciátora petície, starostu obce Široké Stanislava Bartoša, sme sa opýtali, ako ju občania formulovali. "V petícii žiadajú navodiť taký právny stav, aby výška žiackeho cestovného v autobusovej doprave neprekročila zvýšenie o dvadsať percent voči cestovnému, ktoré platilo do 1. februára 2001," vysvetlil nám včera starosta Širokého S. Bartoš. Od 6. februára sa pod petíciu podpísalo už 2000 ľudí, ale jej uzávierka bude až zajtra. Podľa starostu Šindliara Stanislava Imricha, oprávneného vystupovať za petičný výbor, dovtedy pribudne ešte najmenej stovka podpisov. "Len pred chvíľou som dostal fax z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR zo sekcie cestnej dopravy, v ktorom nám riaditeľ Jaroslav Hnatič oznamuje, že v pondelok 19. februára prijme troch zástupcov petičného výboru na pôde ministerstva," povedal nám najčerstvejšie informácie S. Bartoš a dodal, že ešte začiatkom mesiaca sa pokúšali dostať zo spomínanej sekcie stanovisko.
Po urgencii sa dozvedeli, že na otázky im plánujú odpovedať až v lehote 30 dní, alebo sa majú obrátiť na riaditeľa SAD v Prešove Vladimíra Hajdua. Tam však dostali tiež vyhýbavé odpovede podľa hesla "to nie ja, to oni" a ďalšou zaklínacou formulkou bol nedostatok kompetencií. Iniciátori petície však nie sú ochotní pokorne čakať do chvíle, kedy rodičia budú musieť aj ďalší mesiac kupovať žiacke lístky za rovnakých podmienok. Ľudia, s ktorými sme mali možnosť hovoriť pripúšťali 20 aj 30 percentné navýšenie, ale 100 až 250 percent nie sú ochotní akceptovať.
Na našu otázku, ako si iniciátor petície vysvetľuje tento krok ministerstva dopravy nám S. Bartoš odpovedal: "Zodpovednosť za tvorbu cien je jednoznačne na nich, nikto iný a najmä nie ministerstvo financií, na ktoré sa vyhovárajú kvôli schváleniu cenového výmeru, nemôže detailne ovládať náklady SAD. Neposudzuje, akú čiastku nákladov bude financovať štát a akou čiastkou zaťaží občanov, to navrhujú odborníci ministerstva dopravy. Také bremeno, aké sa teraz rozhodli uložiť ľuďom je však v regióne s veľmi nízkymi príjmami a vysokou nezamestnanosťou nezvládnuteľné."
Otázkou je, akú odozvu bude mať argumentácia zástupcov petičného výboru pred generálnym riaditeľom sekcie dopravy Jaroslavom Hnatičom. Napokon, nie je to problém len jedinej obce, či okresu, ale celého Slovenska. Podľa našich informácií cestujúci začínajú čoraz častejšie využívať železničnú dopravu, ale ani to nie je riešením, lebo nie všetci majú k svojim školám či pracoviskám vlakové spojenie. Možno by si mali kompetentní položiť otázku, či sa odliv cestujúcich, ktorí uprednostnia železnicu, alebo osobnú dopravu neprejaví negatívne na príjmoch podnikov SAD.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.