historické objekty, alebo majú svoj obchodík priamo v takejto budove, poučiť, aby sa maximálne snažili prispôsobiť svoj vývesný štít s reklamou a názvom firmy historickému rázu námestia. Napriek našim doporučeniam, niektoré vyzerajú naozaj hrozne," skonštatoval Miroslav Angelovič, majiteľ renomovanej popradskej reklamnej agentúry Art atelier, ktorá sa okrem iného zaoberá aj návrhmi a výrobou reklamných tabúľ. Z úst M. Angeloviča odznela myšlienka, aby mestský architekt dohliadal na určitú estetickú kvalitu jednotlivých reklám a vývesných štítov, keď už nie v iných častiach, aspoň v centre mesta a mestských pamiatkových zónach, akou je napríklad Spišská Sobota.
Ing. Jarmila Vojtaššáková, architektka z mestského úradu tvrdí, že magistrát sa touto otázkou zaoberal. "Pred dvoma rokmi sme v komisii pre výstavbu, rozvoj a životné prostredie schválili všeobecné zásady na osadzovanie reklamným tabúľ. Týkali sa najmä farebnosti, počtu a samotného osadenia reklamy na budove. Ani nám sa niektoré pútače a štíty nepáčia. Chceli by sme v budúcnosti tento problém komplexne riešiť, ale v prvom rade by sme privítali užšiu spoluprácu s majiteľmi budov a samotnými podnikateľmi," hovorí J. Vojtaššáková.
Ďalším problémom je skutočnosť, že mesto nechce pôsobiť vo vzťahu k podnikateľom kontraproduktívne, tým pádom je podľa architektky ťažké nariadiť niekomu, ako by mala vyzerať jeho vývesná tabuľa. Úplne odlišná situácia je v meste Kežmarok, ktoré má štatút mestskej pamiatkovej rezervácie. Pri mestskom zastupiteľstve pracuje komisia pre ochranu a tvorbu architektúry, kde tím odborníkov schvaľuje, respektíve odborne sa vyjadruje k návrhom reklamných tabúľ. Tieto musia miestni podnikatelia a organizácie predložiť komisii na schválenie. "Snažíme sa o to, aby vývesné štíty harmonizovali s barokovým a renesančným koloritom mesta," povedal nám predseda komisie Ing. arch. Miloslav Neumann. "Vieme, že je to niekedy pre podnikateľov ťažké, najmä z finančného hľadiska, ale snažíme sa vždy nájsť kompromis," dodal architekt.
Vrásky na čele mu spôsobujú veľké spoločnosti, ako sú napríklad Coca Cola, alebo Globtel, ktoré disponujú štandardizovanými reklamnými pútačmi. Tie dostávajú majitelia prevádzok grátis a snažia sa ich, napriek tomu, že pôsobia ako päsť na oko, za každú cenu osadiť.
Autor: olo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.