vyvinúť úsilie naladiť sa s komunikačným partnerom na rovnakú "vlnovú dĺžku", je v mnohých prípadoch príčinou nedorozumení a hádok. V každodennom živote, v kontakte so spolupracovníkmi, s predavačkou v obchode nie sú výnimočným javom. Vážnejšie však je, ak k nim dochádza v partnerskom vzťahu a sú výsledkom dlhšie trvajúcej "nekomunikácie". Ak totiž s niekým, ako sa dnes hovorí, "chodíte" a istá skutočnosť vo vašom vzťahu vám prekáža tak, že na ňu neustále myslíte a neviete ju prekonať napriek tomu, že druhú osobu milujete, je nevyhnutné svoje pocity vyjadriť. V opačnom prípade sa teplota vašej telesnej schránky bude stupňovať a vy jedného dňa vybuchnete ako sopka. Následky výbuchu sopky však môžu byť omnoho bolestnejšie, než popálenie malým lávovým potôčikom.
Jednou z problematických oblastí komunikácie v partnerskom vzťahu je sexuálne spolužitie. Nemálo partnerských dvojíc si pri riešení otázok z uvedenej sféry vezme na pomoc odborníka sexuológa. O svojej práci nám porozprával MUDr. Martin Hrivňák z urologickej kliniky Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach.
"Ja sa venujem andrologickej sexuológii, to jest takzvanej mužskej časti sexuológie, kde riešime dva hlavné okruhy problémov. Jednou je mužská neplodnosť a druhou erektílna dysfunkcia. V druhom prípade sa pejoratívne často hovorí o impotencii, správny názov je erektílna dysfunkcia. Dvakrát týždenne mám vo vyhradenom čase andrologickú poradňu, kde sa venujem pacientom so spomínanými problémami. Sem - tam sa vyskytnú aj nejaké psychické poruchy, tie však nie sú typické pre mojich pacientov, pretože s psychickými poruchami chodia ľudia väčšinou k psychiatrovi. Ide napríklad o transvestitov, transsexuálov", popisuje náplň svojej práce MUDr. Hrivňák.
* Aký je vek najmladších pacientov?
"Niekedy prichádzajú aj pätnásťroční chlapci, skôr však s rodičmi a zvyčajne ide o problémy pridružené k inej chorobe. Od osemnástich, sú už častejšie prípady, keď prichádzajú sami. Prevládajú tu dva problémy. Sú to prvé zlyhania pri pohlavnom styku, to znamená, že sa nepodarí pohlavný styk alebo prvýkrát sa podarí a potom sa už nepodarí, vôbec nedôjde k erekcii alebo trvá krátko, alebo nedôjde k ejakulácii. Druhý okruh tvoria problémy ako predčasná ejakulácia, teda k ejakulácii dôjde skôr ako si to pacient predstavuje. Je to individuálne, každý človek môže za optimálny považovať iný časový interval, ale je to minimálne tých päť minút."
* Čo je najčastejšou príčinou spomínaných problémov mladých chlapcov?
"Pri poruchách erekcie, je to väčšinou stres. Napríklad z prvého pohlavného styku, z novej partnerky. Často dôjde k zlyhaniu preto, že sa muž veľmi sústredí na pohlavný styk, vníma ho ako vyvrcholenie určitého vzťahu, alebo ako prejav svojej mužnosti. Môže sa napríklad stať, že s jednou partnerkou erekcia funguje, s druhou partnerkou nie.
Psychika a obava zo zlyhania teda môže byť príčinou problémov muža s erekciou. Práve tu je na mieste psychoterapia."
* Využívajú sa pri terapii tejto skupiny pacientov lieky v prípade, že slovné povzbudenie nepomôže?
"Niekedy môže byť aj u mladých chlapcov opodstatnené podanie Viagry. Možno ju predpisovať až u dospelých, teda najskôr osemnásťročným. Podávanie je individuálne. Väčšinou ide o jednorazovú záležitosť s cieľom podporiť sebavedomie mladého chlapca, napríklad po viacerých neúspešných pokusoch. Mladý muž sa bojí, že zlyhá a zlyhá preto, že sa bojí. Viagra pomôže skôr z psychického hľadiska, trochu naštartuje a vytvorí pocit, že keby náhodou vznikol v budúcnosti problém, je tu riešenie. Väčšinou ale po niekoľkých tabletkách všetko funguje tak, ako má. Ide teda o pomoc pri prekonaní bloku. Viagra nezvyšuje chuť na sex, ale podporí prirodzenú erekciu. U mladých chlapcov je však prvoradá psychoterapia, čo znamená presvedčiť ich, že sú v poriadku nie je vážny dôvod na znepokojovanie.
* Môžu spomínané ťažkosti súvisieť s vekom? Kedy sa z psychologického hľadiska odporúča začať s pohlavným životom?
"Ak má mladý človek stabilnejší vzťah. Nedá sa striktne povedať v akom veku. Keď má niekto taký vzťah ako sedemnásťročný, začína pohlavný život ako sedemnásťročný. Ak ako dvadsaťpäťročný, tak ako dvadsaťpäťročný. Je to naozaj individuálne a súvisí to s vyspelosťou každého človeka. Pohlavný styk má byť vyvrcholením milostného vzťahu, lásky. Nemal by byť vnímaný ako jednorazová, náhodná záležitosť, napríklad podiskotékový styk. Neodporúča sa to ani zo sexuálneho, ani z psychologického hľadiska. Vysoké je aj riziko prenosu pohlavných chorôb, a to aj pri použití prezervatívu. Vieme však, aká je realita."
* Aký je postoj sexuológov k chápaniu pohlavného styku ako aktu plodenia detí?
"Pohlavný život by samozrejme mal byť súčasťou partnerského vzťahu, pretože upevňuje, respektíve neupevňuje partnerský vzťah. Vnímať ho len ako akt plodenia nie je celkom prirodzené, i keď to niektoré cirkevné teórie prezentujú. Ale podľa všeobecnej sexuologickej mienky, by sexuálny styk mal byť výsledkom lásky a citu, nielen aktom plodenia detí. Často vznikajú problémy v dôsledku tabuizovania predmanželského pohlavného styku. Je mnoho prípadov, keď partneri po svadbe zistia, že sa nedokážu zosúladiť v pohlavnom živote a výsledkom je rozpad manželstva. Príčinou takýchto situácií je vo veľkej miere nedostatočná komunikácia, nedostatok informácií vhodne podaných mladým ľuďom."
* Kto by mohol byť najvhodnejším sprostredkovateľom informácií pre dospievajúcich?
"Ideálne by bolo, ak by tým zdrojom boli rodičia, no v skutočnosti málo detí má s rodičom taký vzťah, aby sa otvorene porozprávali. A ak, väščinou je to dialóg matky s dcérou a otca so synom. Pravdepodobne najvhodnejším a zároveň prístupným zdrojom by mohli byť učitelia na hodinách sexuálnej výchovy. Podľa môjho názoru je dnes na školách málo sexuálnej výchovy. Sú snahy zaradiť ju do učebných osnov, i keď stále existujú určité protitlaky. Výsledkom je, že chýba vhodné sprostredkovanie a názory dospievajúcich sú skreslené."
* Je možné stanoviť optimálny vek pre začatie sexuálnej výchovy? Čo by prípadné učebné osnovy mali obsahovať?
"Dnes už sú rozpracované syláby pre prvý a druhý stupeň základnej školy. Veku prístupnými formami sú v nich spracované okruhy, o ktorých by sa malo hovoriť.
Na niektorých školách už niečo podobné zavedené je, no zatiaľ len formou prednášok. Sexuálna výchova by však mala byť zaradená do učebných osnov. S výchovou by teda bolo vhodné začať už u školopovinných. Vek sa presne nedá vymedziť, no primeraným spôsobom možno začať aj od prvej triedy základnej školy."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.