kolégia ministra obrany SR Jozefa Stanka. Nič však ešte nie je na sto percent jasné a pôvodné zámery zrušiť výcvikové stredisko letectva a letku presunúť na Sliač môžu byť nakoniec naplnené. Ako sme sa dozvedeli, mala by vzniknúť výcviková letka - podriadená Vojenskej leteckej akadémii (VLA) - ktorej základ by mali tvoriť práve Biele albatrosy.
"Všetko je však v rovine úvah, ako to bude vyzerať, je zatiaľ predčasné hovoriť a ešte sa dokonca nedá povedať, či to naozaj bude. Ja bojujem za to, aby tu albatrosy zotrvali," informoval nás rektor Vojenskej leteckej akadémie gen. M. R. Štefánika plk. Ing. Miroslav Grega.
Táto myšlienka však nadchla tak pilotov, ako aj vedúceho skupiny pplk. Ivana Chvojku (na snímke na titulnej strane).
"Myšlienka to je veľmi dobrá a dúfam, že sa bude realizovať. Je len prirodzené, že pokiaľ ešte Vysoká škola letecká existuje a cvičí leteckých odborníkov, tak by mala existovať letka, ktorá vykonáva praktický výcvik. Samozrejme, že by mala byť k VLA organizačne pričlenená. Realizácia tejto alternatívy by určite skvalitnila spoluprácu so školou. Nehovorím, že je momentálne zlá, ale predsa len ide o dva oddelené celky, takže je to na dlhé lakte. Dúfam, že myšlienka bude schválená a od jesene tohto roku aj zrealizovaná," myslí si Ivan Chvojka, pričom dodáva, že úvahy ministra obmäkčilo pravdepodobne viacero prúdov.
Rektor Leteckej akadémie sa o podriadenie letky pod krídla VLA snažil aj v minulosti, preto rozhodnutie vyplýva z dlhodobého procesu.
"Okrem nás je u letky ešte mnoho ľudí, ktorí zabezpečujú potrebné záležitosti v súvislosti s lietaním. Možno aj preto sa nikto v minulosti neponáhľal s rozhodnutím ohľadom začlenenia letky pod školu. Títo ľudia by totiž museli byť prevelení do iných zložiek. Mnoho ľudí prejavilo hrôzu nad tým, že by sme mali ísť preč. My by sme potrebovali podporu ľudí, ktorí o týchto pohyboch rozhodujú. Samozrejme, že všetko je výsledkom prípravy vstupu do NATO. Je jasné, že reorganizácia je potrebná. Človeka sa najviac dotkne osud vlastneho útvaru. Do budúcnosti si však netrúfam robiť prognózu, čo sa stane v najbližších rokoch," hovorí vedúci skupiny.
Vzájomná spolupráca Bielych albatrosov a VLA je daná určitými vojenskými normami. Piloti predpokladajú, že keď dôjde k realizácii úvah, vznikne výcviková letka, ktorej veliteľ bude komunikovať priamo s rektorom a s jeho zástupcami.
"Oni nám budú zadávať konkrétne úlohy, ktoré my následne splníme. Určite nadviažeme bližšiu spoluprácu so študentmi, pretože sa im budeme môcť venovať aj v inú dobu, ako sú hodiny určené na lietanie," poznamenal I. Chvojka.
Jeho kolega, pilot číslo päť Marián Koňár dodáva, že s otázkou premiestnenia letky pod školu sa už kompetentní zaoberajú asi päť rokov.
"Nikdy nevystala otázka, že by sa malo výcvikové stredisko rušiť. Až teraz, keď došlo k tomu, že by sa to malo rozpustiť, sa otázke pričlenenia k škole venuje väčší dôraz," poznamenal Marián.
Nadsadene povedané, útek hrobárovi z lopaty, čo sa bielych albatrosov týka, je v rukách nadriadených orgánov a posledná inštancia - Rada obrany štátu - musí takýto krok schváliť.
"Dúfam, že zvíťazí zdravý rozum a problém zažehnáme. Aspoň zatiaľ, pretože aj Letecká akadémia má existenčné problémy. Faktom je, že keď sa človek díva na existenciu strediska výcviku, prichádza na to, že lietať kvôli malému počtu študentov sa neoplatí. Druhou stranou mince je naopak tradícia. Keď k nej pridáme možnosť získania zahraničných študentov, akadémia by mala existovať ďalej," hovorí Ivan Chvojka.
O skutočnosti, že by mala letka zaniknúť, si už šepkajú vrabce pomaly v celej Európe. Za hranicami totiž skupiny, ktoré majú 20-30-ročnú tradíciu začali brať pilotov slovenskej skupiny za rovnocenných kolegov.
"Informácie o prípadnom zrušení sa dostali k ľuďom v celej Európe, dostávame rôzne odozvy, pýtajú sa, čo by mali urobiť. Bola by veľká škoda zo dňa na deň zrušiť skupinu. Chceli by sme vycvičiť novú zdravú krv. Naše rezervy nie sú veľké a pokiaľ chceme skupinu rozširovať, musíme siahať do iných útvarov. Vieme, že tam sú ochotní a šikovní chlapci, ktorí by radi v našej skupine lietali. Verím, že za rok-dva by sme vedeli vychovať za nás vhodné náhrady," zamýšľa sa nad budúcnosťou vedúci skupiny.
Príchodom pod VLA by sa však nesporne zlepšila i kvalita technického zabezpečenia.
"Celkom určite nás však zaujíma v prvom rade fakt, aby všetko fungovalo. Aj renomé skupiny určite napomáha pri nákupe a získavaní náhradných dielov. Lietadlá už totiž nie sú najmladšie a súčiastok je čoraz menej," dozvedáme sa od I. Chvojku.
V tomto roku pomôže albatrosom aj plánovaný výcvik letcov z Ugandy. Je podpísaná zmluva o budúcej zmluve na výcvik pilotov z tejto krajiny.
"Pomaly sa na nich pripravujeme, pretože kontakt i na zemi, ako aj vo vzduchu bude v angličtine. Musíme si teda odbornú terminológiu jazyka zopakovať," hovoria piloti.
Skupina Biele Albatrosy sa s problémami potýka už dlhú dobu.
"Keď počúvame, že tá, či tá reprezentácia dostala peniaze na propagáciu Slovenska, až nás zamrazí. My predsa tiež Slovensko reprezentujeme, no napríklad kombinézy, v ktorých vystupujeme, sme si museli kúpiť za vlastné. A táto situácia trvá, odkedy sme do skupiny prišli," ťažká si Marián Koňár.
V sobotu si členovia bielych albatrosov zaplesali v priestoroch Vojenskej leteckej akadémie. Dúfajú, že v poradí tretí ples nebol posledným...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.