nafty
Iveta BENKOVÁ
Prešov - Zvýšenie cestovného o 20 percent a zníženie zliav časových týždenných, mesačných jedno i obojsmerných cestovných lístkov o desať percent bolo témou včerajšej tlačovej besedy na pôde štátneho podniku SAD Prešov.
Pripomíname, že zníženie štátom poskytovaných zliav o desať percent vyvolalo medzi cestujúcou verejnosťou, zvlášť u rodičov detí, ktoré dochádzajú do školy, vlnu nevôle. Tá, ako sme v našom denníku už informovali, vyvrcholila v zorganizovanie petície, ktorú podpísalo 2721 občanov z jedenástich obcí západnej časti Prešovského okresu. Iniciátori petície ju v pondelok 19. februára osobne zaniesli generálnemu riaditeľovi sekcie verejnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jaroslavovi Hnatičovi do Bratislavy. Zvýšenie ceny žiackych časových lístkov totiž dosiahlo nie 20, ale v niektorých prípadoch až 220 percent.
Riaditeľ štátneho podniku SAD Prešov Vladimír Hajdu (na obr.) skonštatoval, že od čias fungovania ČSAD, poskytoval štát štandardné zľavy vo výške 80 percent z ceny mesačného cestovného lístka. "Zníženie zliav cestovného o 10 percent treba chápať ako určitú formu kompenzácie strát, ktoré štátne podniky SAD zaznamenávajú pri poskytovaní žiackych zliav. Zároveň ide o určité vyrovnanie, respektíve spriemerovanie zliav poskytovaných v štátoch Európskej únie, kde sa ich priemer pohybuje od 55 do 70 percent. Na zvýšení cien, ako aj na znížení zliav cestovného, sa výraznou mierou podpísala snaha podnikov SAD o elimináciu cenového nárastu nafty, ktorá medziročne vzrástla o 53 percent," povedal riaditeľ Vladimír Hajdu.
Zároveň dodal, že podniky SAD, ktoré sa musia ekonomicky správať a nedostávajú žiadne finančné prostriedky od štátu na svoju činnosť, majú snahu, aby sa tieto náklady stali normálnym zdrojom kompenzácie poskytnutých zliav. Zároveň chcú poukázať na to, že sociálnu politiku je potrebné riešiť v širších súvislostiach, nielen cez dopravcov.
Na vysvetlenie uviedol, že v tarifnom pásme 30 až 33 kilometrov stál mesačný obojsmerný žiacky cestovný lístok 203 korún. Od 1. februára po zohľadnení dvadsaťpercentného zvýšenia a pri desaťpercentom znížení zliav, stojí tento lístok 408 korún. Až dve tretiny z cenového rozdielu tvorí podľa slov riaditeľa Hajdua desaťpercentné zníženie poskytovanej zľavy. Len jednu tretinu z rozdielu tvorilo dvadsaťpercentné zvýšenie ceny.
V tejto súvislosti nás zaujímalo, aký objem finančných prostriedkov predstavovali v minulom roku zľavy poskytnuté štátnym podnikom SAD Prešov, respektíve koľko z tohto objemu vykryl štát formou dotácií. Chceli sme tiež vedieť, ako by to malo po zmenách cien vyzerať v tomto roku. Podľa riaditeľa Hajdua v roku 2000 poskytol podnik SAD Prešov zľavy v objeme 62 miliónov korún. Formou dotácií vykryli 49 miliónov. Zvyšných 13 miliónov doplnil podnik z komerčnej činnosti. Na našu otázku, či sa zníženie zliav o desať percent v tomto roku prejaví na vyrovnaní spomínaného rozdielu, riaditeľ odpovedal, že to nepredpokladá. Môže však zmierniť spomínanú stratu.
Pri dodržaní počtu a štruktúry cestujúcich z minulého roku predpokladá podnik dosiahnuť zvýšený príjem 41 miliónov korún. Pri minuloročnom zvýšení cien cestovného o 20 percent zaznamenal podnik reálne zvýšenie tržieb len o 12 percent. Dotácie na jeden kilometer predstavovali v prešovskej SAD-ke 4,52 koruny, pričom podnik stojí jeden kilometer 19,53 koruny. SAD Prešov je v celoslovenskom meradle v nákladovosti na jeden kilometer na druhom mieste. Medziročný nárast ceny nafty predstavoval 6 korún. Pri doterajšom počte kilometrov a súčasnej spotrebe nafty, potrebuje podnik v tomto roku na pokrytie rastu ceny nafty 25 až 30 miliónov. "Pokiaľ by sme dosiahli, že by spomínaných 41 miliónov vykrylo cenu nafty, boli by sme veľmi radi," povedal Hajdu.
Zdôraznil, že za posledné tri roky dostali SAD-ky na pokrytie strát z tržieb za poskytnuté zľavy dotácie od štátu v rovnakom objeme - jednu miliardu korún. Rast ceny nafty za rovnaké obdobie predstavoval 80 percent. "Z miliardy v roku 1999, je v tomto roku už iba pol miliardy," dodal na vysvetlenie. Na otázku, či sa zvýšenie cien prejavilo i na počtoch cestujúcich, riaditeľ Hajdu odpovedal, že podnik túto situáciu monitoruje. Keďže ubehol pomerne krátky čas, do ktorého prišli i prázdniny, správanie sa ľudí v budúcnosti dnes ešte nevie presne určiť. Skonštatoval však, že niekde už zaznamenali pokles cestujúcich.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.