ktorého by sa za cestovný lístok od marca malo platiť 12 namiesto 10 Sk a za mesačník 390 namiesto 350 Sk.
Predseda poslaneckého klubu SDĽ Michal Kopka si nemyslí, že by zvýšením cien v DPMK mesto len prehodilo zodpovednosť na bedrá občanov, pretože náklady neustále stúpajú, stúpa cena nafty a podnik je už na hranici svojich rezerv.
"Väčšina poslancov z klubov SDĽ-SOP-SDSS podporí túto zmenu, dopravná komisia pripravila kompromisný návrh, podľa ktorého by sa cena lístka zvýšila nie na 12, ale na 11 korún. Dotáciu do DPMK zvýšil štát, uznesením zvýšilo svoj príspevok aj mesto a očakáva sa zvýšenie aj od občana, aby sa mohli posilniť spoje v špičky na najviac vyťažených linkách. Keď nechceme zvyšovať ceny znovu, tých 12 korún je reálna cena a myslím, že aj sociálna pre občanov," informoval nás predseda poslaneckého klubu SDĽ Michal Kopka. Rovnaké stanovisko zastávajú aj predsedovia poslaneckých klubov SOP a SDSS Vladimír Janočko a Štefan Dutko.
Zmena v cestovaní nastane aj pre nositeľov zlatej a diamantovej Jánskeho plakety za darovanie krvi. Doteraz cestovali v MHD bezplatne a mesto za nich uhrádzalo cestovné Dopravnému podniku.
"Snaha pomôcť darcom krvi zostáva, ale rozhodovanie, kto bude bezplatne cestovať, chceme ponechať na Červený kríž. V programe zastupiteľstva je návrh na úpravu rozpočtu, podľa ktorého sa 400 tisíc korún presunie z DPMK do Červeného kríža," vysvetlil Kopka.
Situácia v DPMK je skutočne zložitá. Za predchádzajúce roky neprišlo do dopravného podniku sľúbených 46 miliónov korún z mestskej pokladne, na tento rok je plánovaná dotácia vo výške 50 miliónov Sk.
Námestník primátora Boris Farkašovský, ktorý v DPMK zastupuje aj valné zhromaždenie, tvrdí, že inej cesty ako zvýšiť ceny v súčasnej dobe niet. Od zvýšenia cien v DPMK sa očakáva prínos v roku 2001 v objeme 30,9 milióna korún. Miestne zastupiteľstvo v Šaci na základe nového Štatútu mesta už odsúhlasilo príspevok vo výške 40 miliónov, ktoré v tomto roku poputujú do DPMK.
Iný názor majú poslanci z klubu KDH. Za zvýšenie cien v MHD hlasovať nebudú, pretože to nepovažujú za systémové a spravodlivé riešenie žalostného stavu v Dopravnom podniku.
"Na zasadnutí nášho klubu sme sa zhodli na tom, že príčinou navrhovaného zvýšenia cien je neplatenie sľúbených a v rozpočte odsúhlasených čiastok do Dopravného podniku. Nesúhlasíme s tým, aby za neplnenie povinností zo strany vedenia mesta, ktoré malo finančné prostriedky pre Dopravný podnik zabezpečiť, znášali dôsledky občania. Bol medzi nami riaditeľ DPMK, uznávame, že je v ťažkej situácii, ale povedali sme mu, že už pri prvej meškajúcej splátke mal trúbiť na poplach, informovať zastupiteľstvo a žiadať mesto, aby hľadalo financie na tak dôležitú službu pre občanov a nie teraz postaviť občanov pred hotovú vec," vysvetlil názor poslaneckého klubu KDH Martin Boritáš.
Poslanecký klub DS návrh na zvýšenie cien cestovných lístkov v MHD nepodporí z viacerých príčin.
"Niekoľkokrát sme už verejne povedali, že DPMK potrebuje systémové riešenia. Nie sme presvedčení, že sa v tomto podniku podarilo využiť a nájsť všetky rezervy. V živej pamäti máme správu kontrolóra, kde sa jasne konštatovalo, že priestory sú prenajímané pod cenu, aj za reklamu sa peniaze nevyberali tak, ako by sa mali. Podľa grafov, ktoré sú v materiáli, je jasné, že najväčšia ťarcha za chod podniku už leží na občanoch a s tým nemôžeme súhlasiť. Iba Košice a Banská Bystrica neprispeli minulý rok na mestskú dopravu ani korunou, keby si mesto splnilo povinnosť a dalo DPMK sľúbených 46 miliónov, nemuselo k zdraženiu prísť. To povedal aj riaditeľ DPMK," informoval nás poslanec DS Jozef Halász.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.