nemu bohatá kytica pranostík - práve Matej spoľahlivo signalizuje, že sa blíži jar. Potvrdzujú to slová z českej zbierky Pranostiky selské z roku 1676:"Svatý Matěj milý otvíra zemi i zemské žíly. A ten čas se lomí led, třeští jako mnohá zeď. Plouh se nám ukazuje a léto se přibližuje. Ptactvo se obveseluje a vesele prospěvuje."
Slová z dávnej kroniky potvrdzuje aj pôvabná pranostika: "Na sv. Matěje lidské srdce okřeje, slunce pozře závěje, nad polem si skřivan vesele zapěje". Aj slovenské pranostiky pripisujú Matejovi "ľadoborecké" vlastnosti: "Na Mateja ľad už ani líšku neudrží," či "Matej zimy tratí" a tiež "Chotár v kožuchu, veď Matej mu ho vyzlečie". Deduškovia však bývali opatrní, pretože nie vždy bolo pomatejské predjarie vľúdnym slnečným obdobím. Istili sa inými pranostikami, čo potvrdzuje napr. konštatovanie: "Matej ľady láme, ak ich nenájde, narobí ich" a tiež: "Svätý Matej zimu tratí alebo bohatí alebo Na Mateja mráz potom ešte 4O ráz".
Kým ľudoví pranostici vítali Matejov deň so záujmom, slovenskí vidiečania nemávali v minulosti tento termín v láske. Dodnes ho niekde považujú za nešťastný. Neodporúča sa napríklad začínať novú robotu a bývalo prísne zakázané vykonávať niektoré činnosti, napr. šiť, prať a tkať. Chovatelia hydiny niekde dodnes pozorne označujú vajcia, znesené 24. februára a zásadne ich vyraďujú, pretože sa z nich vraj vyliahnu iba kuracie, kačacie a husacie nepodarky. Aj o matejských jahňatách a teliatkach sa verilo, že z nich nič poriadne nevyrastie, čo potvrdzoval zvýšený výskyt znetvorených mláďat.
Do týchto pesimistických názorov ako keby sa premietal aj tragický osud apoštola Mateja. Ten medzi Ježišovými učeníkmi vystriedal Judáša Iškariotského a svoju apoštolskú misiu plnil v Judei. Uznávali ho i ako liečiteľa - skončil však ako mučeník. Mateja ukameňovali, keď predtým katov poprosil, aby mu kamene vložili do hrobu ako svedectvo mučeníctva za vieru. V umeleckých dielach je apoštol Matej zobrazovaný už tradične so sekerou, preto ho tesári a mäsiari považujú za svojho patróna. Sekera však symbolizuje i to, že po kameňovaní, keď Matej pod údermi klesol a vystrel ruky k nebu, sťali mu hlavu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.