napríklad známe, že automobilka Volkswagen, ktorá by sa už podľa svojho názvu mala orientovať na "ľudové autá", pripravuje výrobu luxusného vozidla. Naopak, firma Mercedes-Benz, ktorá zase celý svoj "život" vyrába vozidlá vyššej triedy, prekvapila pred niekoľkými rokmi dvaapolmetrovým Smartom, a malý automobil chystá aj bavorská automobilka BMW. Aj americká firma cadillac, tradičný výrobca tých najluxusnejších limuzín, sa pred niekoľkými rokmi rozhodla rozšíriť svoj sortiment o veľké terénne vozidlo Escalade. Typ Escalade je postavený na báze modelu Chevrolet Tahoe a debutoval v roku 1998.
Začiatkom tohto roka predstavila firma Cadillac novú verziu typu Escalade, ktorá má doplnkové označenie EXT. Toto označenie nie je nijakou skratkou, ale sú to prvé písmená výrazu "EXTending the possibilities", čiže rozširovanie možností. Myslí sa tým to, že Escalade EXT má ešte širšie uplatnenie než základný model. Model Escalade EXT má totiž vzadu objemný priestor pre batožiny či náklad. Po demontáži trojdielneho krytu tohto priestoru vznikne z vozidla vlastne luxusný pikap. Keď sa zložia zadné sedadlá a sklopí sa deliaca priečka za nimi (je zhotovená z kompozitného materiálu), možno vo vozidle prepravovať náklad dĺžky temer 2,5 metra. Keď je priečka postavená, je dĺžka ložného priestoru 1,6 metra.
Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 3302 mm a je dlhé 5623 mm, vysoké 1921 mm a široké 2018 mm. Nezávisle zavesené predné kolesá sú odpružené skrutnými tyčami, vzadu je viacprvková náprava. Zadné tlmiče sa automaticky prestavujú tak, aby sa bez ohľadu na zaťaženie vozidla udržiavala konštantná výška karosérie nad vozovkou. Na všetkých kolesách sú kotúčové brzdy. Do výstroja vozidla patrí antiblokovací systém, protipreklzový systém i stabilizačný systém StabiliTrak. Prázdne vozidlo váži 2609 kg, maximálne zaťažené vozidlo môže mať hmotnosť až 3175 kg.
Na pohon modelu Escalade EXT slúži šesťlitrový vidlicový osemvalec, ktorý vyvíja maximálny výkon 257 kW pri 5200 ot/min. Motor je vystrojený statickým zapaľovacím systémom (každý valec má samostatnú indukčnú cievku) a sviečkami s platinovým povlakom, ktoré majú mimoriadne dlhú životnosť. Motor poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom štvorstupňovej automatickej prevodovky, pričom medzi prednou a zadnou nápravou je viskózna spojka. Escalade zrýchli z 0 na 96 km/h (60 míľ za hodinu) za 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť niečo vyše 170 km/h. Americkí výrobcovia udávajú spotrebu paliva opačne ako európski, teda počtom prejdených míľ na galón paliva. Po prerátaní na u nás používané kilometre a litre to vychádza tak, že s jedným litrom paliva prejde Escalade v meste 6 kilometrov, mimo mesta 7,2 kilometra. Z týchto údajov potom možno vypočítať dojazd vozidla, ktorého palivová nádrž pojme úctyhodných 117 litrov benzínu. Do sériového výstroja modelu Escalade EXT, ktorý príde na trh koncom tohto roka ako model2002, patrí aj ultrazvuková parkovacia pomôcka, elektronicky riadený klimatizačný systém a navigačno-komunikačný systém OnStar.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.