Korzár logo Korzár

Spokojný zákazník povie o priaznivej skúsenosti len trom osobám, nespokojný sa sťažuje až jedenástim

V čase obeda sme hľadali možnosť rýchleho občerstvenia. Našli sme, vošli, najedli sa. Až potiaľ by bola príhoda bežnou, nebyť dodatku. Pri odchode

nás zastavil majiteľ a s príjemným úsmevom sa nás opýtal, ako sme boli spokojní. To, čo do tejto chvíle bolo pre nás samozrejmosťou, sa pri jeho otázke stalo niečím príjemne výnimočným. Dobre nám padlo, že si nás niekto všimol a chcel vedieť, s akým pocitom od neho odchádzame. Chválili sme jeho správanie, ale zároveň nám prišla na um otázka, dokedy to bude robiť. Vydrží mu tento dobrý zvyk dlho?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Každý z nás je denne niekde zákazníkom. Vieme, ako by sme si želali, aby sa s nami zaobchádzalo. Aj predajca vie, ako by sa malo jednať so zákazníkom. Napriek tomu sú medzi týmito názormi priepastné rozdiely. Namiesto toho, aby sa zákazník cítil príjemne, často má pocit, že je prosebník. O spokojnosti zákazníka sme hovorili s PhDr. Evou Sklenárovou z košickej personálno poradenskej spoločnosti Person.

SkryťVypnúť reklamu

"Reakcia zákazníka nesúvisí s tým, čo mi predajú, ale hlavne s tým, ako so mnou zaobchádzajú. Ak dobre, tak som spokojný a prídem znovu. Ale ak mi v obchode predajú napríklad nesprávny diel a ja si ho chcem vymeniť, pretože mi nepasuje a oni sa zdráhajú, tak pravdepodobne túto neochotu budem posudzovať tak, že tu nebudem viac nakupovať. Dobrí a ziskoví predajcovia sa poučili, že musia počúvať svojho zákazníka, jeho túžby, želania, predstavy. A majú poskytovať takú kvalitu služieb a tovaru, akú si žiada zákazník. Existujú štúdie, podľa ktorých sa zistilo, že len tie firmy dosiahli vysoké zisky, ktoré vedeli dať na prvé miesto spokojnosť zákazníka. Ak bola spokojnosť zákazníka na posledných miestach, zisky boli polovičné. Poskytovať produkty v kvalite, akú požaduje zákazník, to znamená zamerať sa na dve veci: kvalitu výrobkov a kvalitu služieb."

SkryťVypnúť reklamu

Viem si predstaviť, že bežne ľudia rozlíšia kvalitu výrobkov podľa toho, ako dlho alebo spoľahlivo a bezchybne im slúžia. Ale pri kvalite služieb existuje iste veľa subjektívneho.

"Iste, ťažšie sa meria kvalita služieb. Ak vám v banke dajú neúplný, či nesprávny výpis, to je jasné kritérium. Ako ale zmerať neochotu, či zrozumiteľnosť návodu na použitie výrobku? Ťažšia porovnateľnosť ešte neznamená, že je to zanedbateľné. Až 70 percent dôvodov odchodov ku konkurencii je charakteru : ako so mnou jednajú. Len asi v 15 percentách je dôvodom kvalitnejší výrobok, v ďalších 15 percentách nižšia cena, ale až v 20 percentách nedostatok osobnej pozornosti a v 49 percentách to, že služby boli nedbanlivé, nemali úroveň."

Medzi predajcami však panuje dosť rozšírený názor, že zákazníkom sa nedá zavďačiť, že sú prieberčiví, špekulujúci a dokonca niektorých hašterivcov by v predajni ani nechceli vidieť. Akoby chceli mať len poslušných zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu

"Tak ako sú ľudia rôzni, tak je prirodzená aj rôznosť zákazníkov. Nedá sa očakávať, že budeme mať vždy do činenia len s milými a usmievavými. Na druhej strane má však dobrý predajca vedieť, ako splniť očakávania zákazníka. Aj nepríjemného, náročného, či prieberčivého. Pred nespokojnosťou zákazníka by sa mal vystríhať každý predajca. Je totiž známe, že spokojný zákazník povie o priaznivej skúsenosti len trom osobám, kým nespokojný sa sťažuje až jedenástim a tí ešte ďalším. Tento negatívny dopad poškodzuje povesť obchodníka a nehrá rolu to, či je to objektívna pravda. Aj fámy poškodzujú povesť. Získať naspäť stratenú dôveru, to stojí veľa času i peňazí. Každá firma, ktorá má záujem zotrvať na trhu, v popredí pozornosti, musí neustále sledovať svoje renomé, povesť, spokojnosť zákazníkov."

Osobný prístup predajcov je určite najdôležitejší. Mnohokrát nás ale odbijú slovami: Ak na to nemáte, choďte inde. Ja cenu netvorím.

"Tovar si nekupujeme pre pekné oči predavačky, ani preto, že s nami príjemne jedná, ale preto, že ho potrebujeme. Rozhodnutie kde si ho kúpime, záleží vo veľkej miere od toho, aké máme minulé skúsenosti s jednaním v daných predajniach. Ako zákazník očakávam, že ma predajca presvedčí, že cena, ktorú platím za tovar alebo služby nie je vysoká s ohľadom na to, čo za ňu dostanem. Ak to nedokáže, vtedy mám zlý pocit, že niekto bohatne z mojich peňazí. Dnes sú na trhu rôzne produkty, ktoré sa svojimi vlastnosťami podobajú. Napríklad chladničky. Zákazník si ju kúpi tam, kde si ho vážia, venujú mu dostatočný čas na premyslenie, vysvetlia mu výstižne fungovanie, obsluhu, záruku, servis. Pritom je rozhodujúce ako sa tvária. Či ich to otravuje, alebo naopak, sú radi, že ste vyhľadali práve ich a dajú vám to najavo. Tieto prejavy odlišujú predajcov od konkurencie. Mnohé prieskumy dokazujú, že príčinou straty zákazníkov je v 68 percentách správanie sa personálu. Platí to pre tie produkty, kde je väčšia konkurencia a zákazník si môže predajcov vyberať."

Čo teda v konečnom dôsledku rozhodne o tom, či budem ako zákazník spokojná alebo nespokojná?

"Každý zákazník očakáva kvalitné služby a kvalitný tovar, či už ide o súčiastku, pero, bankový účet alebo lekárske ošetrenie. Zaplatil za to svojimi peniazmi. Samozrejmosťou je, aby pero písalo, súčiastka fungovala, bankový účet realizoval finančné prevody včas a presne. Vtedy je postoj zákazníka ešte neutrálny. Nespokojnosť vzniká, keď súčiastka síce funguje, ale asi päťkrát sme ju museli urgovať, pero síce píše, ale na obsluhu sme museli čakať večnosť. Pre spokojnosť zákazníka sú obzvlášť dôležité osobné vzťahy. Pri podobných produktoch s rovnakými technickými parametrami sa objavujú už len maličké rozdiely. Preto sa zákazníci rozhodujú na základe emocionálnych kritérií. Materiálne kritéria nie sú stredom predaja, okolo ktorého sa točí spokojnosť a vernosť zákazníka. Do hry vstupuje zaobchádzanie so zákazníkom, priebeh samotného poskytnutia služby, priamy vzťah k nemu. Dnes rozhoduje zákazník, či si tovar kúpi, či bude pre neho užitočný a za akú cenu."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 267
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 175
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 735
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 861
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 484
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 264
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 230
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 197
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 165
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 042
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 761
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 077
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 996
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 422
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 687
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 197
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 165
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 042
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 761
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 077
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 996
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 422
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 687
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu