mesto novelizovalo na základe platnosti zákona o slobodnom prístupe k informáciám, sa už zaoberala aj okresná prokuratúra. Tá ho určila ako nezákonné a podala protest. Prešovská samospráva, ako sme vás už informovali, nemieni nariadenie zrušiť, iba modifikovať tri jeho ustanovenia (z 83 a z jedenástich napadnutých). Ako mesto Prešov odôvodňuje ponechanie ostatných ustanovení bez zmeny?
Podľa prokurátora nie je v súlade so zákonom, že mesto zaradilo medzi utajované skutočnosti aj údaje o platoch a odmenách zamestnancov, ktorí sú platení z verejných prostriedkov mesta, či obce. "Pre ilustráciu je potrebné uviesť, že platové pomery ústavných činiteľov, sudcov nevynímajúc, ale aj prokurátorov, sú upravené zákonmi NR SR, ktoré sú publikované v Zbierke zákonov SR, teda sú verejne prístupné," namieta v proteste okresný prokurátor Michal Glevaňák. "Nedá sa s ním súhlasiť," zareagoval primátor Juraj Kopčák na to, že spomínaná časť mestského VZN je protizákonná. Podľa jeho slov sa prokurátor odvoláva na ustanovenia, ktoré sa nedajú použiť. "Platové pomery samospráv sú rovnako verejne prístupné, ako pomery iných verejných činiteľov," skonštatoval Juraj Kopčák, pričom podčiarkol, že konkrétne údaje platov zamestnancov sú osobné údaje, na ktoré sa plne vzťahuje zákon na ochranu osobných údajov. "Nemienime od tohto odstúpiť," uzavrel primátor.
Prokurátor tiež namietal, že právne neobstojí ani nesprístupnenie informácií o výkazoch a údajoch o zostatkoch a stavoch na peňažných účtoch mesta. Juraj Kopčák uviedol, že tieto údaje sú chránené zákonom o bankách. Na výber takéhoto údaju je potrebný súhlas štatutára mesta, teda primátora. "Ak chce zodpovedná pracovníčka mesta, či dokonca môj zástupca, vedieť, koľko sa na účte nachádza, musí prísť osobne ku mne a až vtedy môžeme dostať údaj k danej minúte," povedal J. Kopčák s tým, že nie je možné podať takúto informáciu napríklad po telefóne, pretože že údaje na účtoch sa "menia každú minútu a pre väčšinu ľudí sú dávané do súvislosti s rozpočtom mesta. Sú to pritom dva odlišné veci". Ako príklad uviedol, že ak sú na účte peniaze, ktoré má mesto presne vymedzené napríklad na umorovací fond pre splatnosť dlhopisov, nemôžu byť použité na iné účely. "Všetky údaje, ktoré súvisia s ekonomikou mesta sú prerokované v zastupiteľstve a sú verejné," skonštatoval primátor a dodal, že každý kvartál sa vyhodnocuje plnenie finančného plánu a aj tieto informácie sú verejné.
Prešovská samospráva nebude súhlasiť ani s ďalším bodom prokurátorovho protestu, aby sprístupnila bankové podmienky úverov a iných finančných vzťahov, okrem tých, ktoré prerokovalo zastupiteľstvo. Ako uviedol J. Kopčák, pri tomto existujú dve zmluvné strany a mesto nemôže "a priori zverejniť zmluvné podmienky, ak na to druhá strana nedá súhlas".
Prešovský primátor odôvodňoval aj to, prečo mesto nesprístupnilo prehľad centrálnej evidencie sťažností a petícií, čo bola ďalšia z vecí, ktoré sa v proteste spomínali. Podľa Kopčákových slov mesto môže zverejniť a zverejňuje počet podaných sťažností a petícií avšak nie ich obsah. Ten je vraj častokrát príliš osobný a môže poškodiť meno občana. "Sused sa sťažuje na suseda, popíše tam, že sa stýka s tým a s tým, chodí k nemu takáto žena a ďalšie delikátne veci,"
demonštroval primátor na príklade svoj nesúhlas so sprístupnení týchto informácií. Rovnaký názor zdieľa aj pri žiadostiach o prideľovanie bytov, či prechod nájmu bytu, ktoré sú plné osobných údajov. Podľa neho by mesto tieto údaje sprístupnilo len ak by malo na to súhlas od druhej strany, v čo neverí.
Poslanci na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva budú môcť protest buď prijať alebo zamietnuť. Dá sa predpokladať, že ho zamietnu a zároveň znovelizujú VZN. Ak sa s týmto okresná prokuratúra neuspokojí, môže podať protest na generálnu prokuratúru, z ktorej by potom putoval až na Ústavný súd SR.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.