Korzár logo Korzár
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Ženeva žije do nedele autosalónom

V nedeľu 11. marca o siedmej večer sa uzavrú brány tohtoročného, už 71. ženevského autosalónu, ktorý sa po dvadsiaty raz koná v modernom výstavnom

areáli Palexpo, situovanom v tesnej blízkosti ženevského letiska. Autosalón v Ženeve nie je síce najväčší čo do výstavnej plochy (tá je najväčšia vo Frankfurte), ani čo do počtu návštevníkov (tých je najviac v Tokiu), ale spomedzi všetkých autosalónov pritiahne najväčší počet reprezentantov všetkých médií každoročne sa na tomto autosalóne akredituje okolo 5000 novinárov z približne 80 krajín. Tohtoročný autosalón priniesol jednu zmenu, ktorú však bežný návštevník či novinár vlastne ani nepostrehol. Po 38 rokoch, počas ktorých autosalónu šéfoval legendárny Rodolphe Huser (s ktorým sa poznám od mojej prvej návštevy autosalónu v roku 1969), sa totiž autosalón konal pod vedením nového riaditeľa, pána Bruna Luratiho. Druhou, a pre všetkých tých, ktorí sa do areálu Palexpo "trepali" autom nepríjemnou zmenou, bol mierny dopravný chaos a problémy s parkovaním, spôsobené výstavbou novej haly 6, ktorá sa stavia priamo nad príjazdovou diaľnicou a ktorá vytvorí prepojenie medzi terajšími halami 5 a 7.

Ale poďme k autám, ktoré mali či vlastne ešte majú v Ženeve svetovú premiéru. A začneme temer "našou" Škodou. Treba podotknúť, že škodovky majú v Švajčiarsku veľmi dobrý zvuk a ich predaj tam vlani stúpol v porovnaní s rokom 1999 o tretinu. Firma Škoda si zvolila ženevský autosalón za miesto svetovej premiéry až troch svojich noviniek. Prvou z nich je Fabia sedan, ktorá sa od doterajšej Fabie odlišuje stupňovitou zadnou časťou a teda aj podstatne väčším kufrom. Sedan je dlhý 422 cm a je teda o 26 cm dlhší ako päťdverová Fabia so zošikmenou zadnou časťou. Batožinový priestore má úctyhodný objem 438 litrov, čo je viac ako v mnohých modeloch strednej triedy. Sklopením delených zadných sedadiel možno batožinový zväčšiť až na 789 litrov. Technicky sú obe karosárske verzie Fabie zhodné. Druhou svetovou novinkou na stánku českej firmy Škoda bola limuzína Octavia 4 x 4. Pravda, nejde o nijakú prevratnú novinku. Týmto modelom iba vychádza Škoda v ústrety tým záujemcom, ktorí požadovali, aby pohonom všetkých štyroch kolies nebola vystrojená len Octavia kombi, ale aj limuzína. Octavia 4x4 má v porovnaní s bežnými Octaviami podvozok zvýšený o 17 mm a na jej pohon slúži prepĺňaný 1,8-litrový päťventilový motor výkonu 110 kW. Maximálna rýchlosť tohto vozidla, ktoré z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,1 s, je 211 km/h. Treťou a do konania autosalónu v podstate utajenou novinkou na škodováckej expozícii bola štúdia Montreaux (pomenovaná po idylickom mestečku na brehu Ženevského jazera). Štúdie, ktoré predstavovali dizajnérsku "soľ" tohtoročného autosalónu, síce predstavíme až na piatkovej motostrane, ale v prípade Montreaux vlastne ani o štúdiu v pravom slova zmysle nejde. Montreaux totiž okrem typicky škodováckej prednej časti pripomína Volkswagen Passat (aj keď je vraj postavené na predĺženom podvozku Octavie) a je tiež zrejmé, že sériová verzia tohto vozidla vyššej strednej triedy, ktorá bude predstavená na frankfurtskom autosalóne (a ktorá sa bude možno volať inak), sa bude od teraz predstavovanej štúdie len minimálne odlišovať.

Magnetom na stánku talianskej firmy Fiat bol nový model Stilo, ktorý nahrádza dvojmodel Bravo/Brava. Kompaktné Stilo sa bude vyrábať v trojdverovej i päťdverovej verzii, pričom obe verzie majú takpovediac rôzny charakter. Trojdverová verzia vyžaruje dynamickosť a športovosť, zatiaľ čo u päťdverovej verzie (ktorá je o 7 cm dlhšia a 5 cm vyššia) sa kladie dôraz na priestrannosť, pohodlie a všestrannú využiteľnosť. Pre obe verzie, ktoré môžu byť vystrojené až ôsmimi airbagmi, sú k dispozícii štyri zážihové a dva turbodieselové motory.

Svetovú premiéru mal v Ženeve aj nový compact trojkového radu BMW. Automobilka BMW označuje názvom compact skrátenú trojdverovú verziu trojkového radu, ktorú po prvý raz uviedla na trh v apríli roku 1994. Terajší compact druhej generácie predstavuje už piatu verziu trojkového radu, odlišujúcu sa od ostatných verzií (limuzína, kupé, kombi, kabriolet) markantnou prednou časťou s dvojitými reflektormi. Svetová novinka sa skrýva aj pod kapotou tohto vozidla, ktoré príde na trh v lete. Compact 316ti je totiž prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete, ktoré je vystrojené motorom s variabilným zdvihom nasávacích ventilov. Tento motor, ktorý firma BMW označuje názvom Valvetronic, nemá žiadnu škrtiacu klapku (prostredníctvom ktorej sa reguluje výkon bežných motorov), ale je vystrojený systémom plynulej regulácie zdvihu nasávacích ventilov. Zmenou zdvihu (v rozsahu od 0 do 9,7 mm) sa reguluje výkon motora, pričom pri bežnom režime činnosti motora sa zdvih pohybuje od 0,5 mm do 2 mm. Motor, vystrojený systémom Valvetronic, má približne o 10% nižšiu spotrebu ako bežný motor. V modeli 316ti compact je inštalovaný 1,8-litrový motor Valvetronic, ktorého maximálny výkon je 85 kW a priemerná spotreba 6,9 l/100 km.

Hlavným magnetom na tradične rozľahlom stánku francúzskej firmy Renault bola nová limuzína vyššej triedy, nazvaná Vel Satis (priznám sa, že už som zabudol, čo tento výraz znamená). Avantgardne tvarovaný Vel Satis má konečne preraziť relatívny neúspech, ktorý Renault zaznamenal so svojimi predchádzajúcimi luxusnými modelmi Safrane, R25 a R30. Štvordverový Vel Satis je postavený na podvozku so skutočne mimoriadne veľkým rázvorom 2840 mm a je dlhý 4860 mm. Svojou výškou 1580 mm prekonáva Vel Satis všetky konkurenčné modely. Už uvedené rozmery naznačujú, že nový luxusný renault, ktorý sa začne predávať na jar budúceho roka, má skutočne priestranný a pohodlný interiér. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii prehrávač DVD diskov, z ktorého obraz sa premieta na obrazovku, vysúvajúcu sa z operadla medzi prednými sedadlami. Vel Satis môže byť poháňaný buď zážihovým 3,5-litrovým vidlicovým šesťvalcom, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s firmou Nissan a ktorého výkon je 170 kW, alebo trojlitrovým turbodieselovým šesťvalcom výkonu 130 kW.

S novou malou "šelmou" prišla do Ženevy britská firma Jaguar (dnes už súčasť amerického koncernu Ford). Od nového modelu X, ktorý má byť priamou konkurenciou bavorákom trjkového radu a modelom Audi A4 a Mercedes triedy C, si firma Jaguar sľubuje zdvojnásobenie počtu predávaných vozidiel. Jaguar X má typické dizajnérske rysy svojich väčších bratov a je vystrojený permanentným pohonom všetkých štyroch kolies. Nový Jaguar je dlhý 4672 mm a na jeho pohon sú k dispozícii dva moderné vidlicové šesťvalce, odvodené od motorov, poháňajúcich väčší model S. Slabší 2,5-litrový motor vyvíja maximálny výkon 145 kW, výkonnejší trojlitrový motor má výkon až 172 kW. Na výrobu nového Jaguara bola nákladom 300 miliónov libier zmodernizovaná továreň v Halewoode, v ktorej sa predtým vyrábali vozidlá Ford Escort.

Patrí sa spomenúť aspoň jednu-dve novinky neeurópskych výrobcov. Japonská firma Suzuki predstavila v Ženeve svoj nový minivan Liana. Tento minivan však nie je pomenovaný podľa ženského mena Liana, ale jeho názov je skratkou výrazu Life In A New Age, čiže život v novom veku. Minivan Liana je dlhý 4230 mm a môže byť poháňaný buď 1,3-litrovým motorom výkonu 66 kW alebo 1,6-litrovým motorom výkonu 76 kW. V spojení s výkonnejším motorom možno vozidlo vystrojiť pohonom všetkých štyroch kolies. Firma Honda predstavila v Ženeve okrem trojdverovej verzie typu Civic aj svoj nový viacúčelový kompaktný automobil Stream (prúd), ktorý nedávno získal v Japonsku titul Auto roka 2001. Stream je určený na pohodlnú dopravu piatich osôb, ale z podlahy v zadnej časti vozidla možno vyklopiť ďalšie dve sedadlá, takže vo vozidle môže cestovať až sedem osôb. Na pohon tohto vozidla s variabilným vnútorným priestorom slúžia dva motory, vystrojené variabilným časovaním ventilov. Výkonnejší dvojlitrový motor má výkon 115 kW, slabší 1,7-litrový motor vyvíja výkon 92 kW.

Ďalšie novinky, prezentované na tohtoročnom ženevskom autosalóne, predstavíme postupne na piatkových motostranách. Do nedele však stále máte možnosť absolvovať približne 1650 kilometrov dlhú cestu do Ženevy a všetky novinky si pozrieť vlastnými očami a ohmatať vlastnými rukami. Ak disponujete pripojením na internet, môžete na adrese www.salon-auto.ch absolvovať virtuálnu návštevu 71. ženevského autosalónu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 994
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 12 791
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 915
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 043
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 357
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 978
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 4 535
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 161
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 151
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 071

Blogy SME

  1. Nicholas Wintzler: EP - Kde je koniec radu
  2. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom.
  3. Jano Richter: Smer je super strana a zaslúži si od nás propagáciu
  4. Rasťo Valent: Koľko trval vývoj vakcíny proti Covid-19?
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Čo ak sa klient príliš pripúta na svojho terapeuta?
  6. Věra Tepličková: Keď sú NE/Obyčajní vzorom pre obyčajných
  7. Marek Mačuha: Utečenci, migranti a francúzske pokrytectvo
  8. Štefan Vidlár: Čerťík Peťík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 705
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 144
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 021
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 877
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 683
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 647
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 252
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda schválila nové opatrenia v súvislosti s novým koronavírusom. Pravidlá začnú platiť od piatku 10. decembra.

Vláda schválila opatrenia do 9. januára.


50m
Koronavírus na Slovensku.

Vláda stanovila hranicu pre sprísnenie opatrení.


a 5 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Nicholas Wintzler: EP - Kde je koniec radu
  2. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom.
  3. Jano Richter: Smer je super strana a zaslúži si od nás propagáciu
  4. Rasťo Valent: Koľko trval vývoj vakcíny proti Covid-19?
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Čo ak sa klient príliš pripúta na svojho terapeuta?
  6. Věra Tepličková: Keď sú NE/Obyčajní vzorom pre obyčajných
  7. Marek Mačuha: Utečenci, migranti a francúzske pokrytectvo
  8. Štefan Vidlár: Čerťík Peťík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 705
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 144
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 021
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 877
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 683
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 647
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 252
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu