Korzár logo Korzár

Ženeva žije do nedele autosalónom

V nedeľu 11. marca o siedmej večer sa uzavrú brány tohtoročného, už 71. ženevského autosalónu, ktorý sa po dvadsiaty raz koná v modernom výstavnom

areáli Palexpo, situovanom v tesnej blízkosti ženevského letiska. Autosalón v Ženeve nie je síce najväčší čo do výstavnej plochy (tá je najväčšia vo Frankfurte), ani čo do počtu návštevníkov (tých je najviac v Tokiu), ale spomedzi všetkých autosalónov pritiahne najväčší počet reprezentantov všetkých médií každoročne sa na tomto autosalóne akredituje okolo 5000 novinárov z približne 80 krajín. Tohtoročný autosalón priniesol jednu zmenu, ktorú však bežný návštevník či novinár vlastne ani nepostrehol. Po 38 rokoch, počas ktorých autosalónu šéfoval legendárny Rodolphe Huser (s ktorým sa poznám od mojej prvej návštevy autosalónu v roku 1969), sa totiž autosalón konal pod vedením nového riaditeľa, pána Bruna Luratiho. Druhou, a pre všetkých tých, ktorí sa do areálu Palexpo "trepali" autom nepríjemnou zmenou, bol mierny dopravný chaos a problémy s parkovaním, spôsobené výstavbou novej haly 6, ktorá sa stavia priamo nad príjazdovou diaľnicou a ktorá vytvorí prepojenie medzi terajšími halami 5 a 7.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ale poďme k autám, ktoré mali či vlastne ešte majú v Ženeve svetovú premiéru. A začneme temer "našou" Škodou. Treba podotknúť, že škodovky majú v Švajčiarsku veľmi dobrý zvuk a ich predaj tam vlani stúpol v porovnaní s rokom 1999 o tretinu. Firma Škoda si zvolila ženevský autosalón za miesto svetovej premiéry až troch svojich noviniek. Prvou z nich je Fabia sedan, ktorá sa od doterajšej Fabie odlišuje stupňovitou zadnou časťou a teda aj podstatne väčším kufrom. Sedan je dlhý 422 cm a je teda o 26 cm dlhší ako päťdverová Fabia so zošikmenou zadnou časťou. Batožinový priestore má úctyhodný objem 438 litrov, čo je viac ako v mnohých modeloch strednej triedy. Sklopením delených zadných sedadiel možno batožinový zväčšiť až na 789 litrov. Technicky sú obe karosárske verzie Fabie zhodné. Druhou svetovou novinkou na stánku českej firmy Škoda bola limuzína Octavia 4 x 4. Pravda, nejde o nijakú prevratnú novinku. Týmto modelom iba vychádza Škoda v ústrety tým záujemcom, ktorí požadovali, aby pohonom všetkých štyroch kolies nebola vystrojená len Octavia kombi, ale aj limuzína. Octavia 4x4 má v porovnaní s bežnými Octaviami podvozok zvýšený o 17 mm a na jej pohon slúži prepĺňaný 1,8-litrový päťventilový motor výkonu 110 kW. Maximálna rýchlosť tohto vozidla, ktoré z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,1 s, je 211 km/h. Treťou a do konania autosalónu v podstate utajenou novinkou na škodováckej expozícii bola štúdia Montreaux (pomenovaná po idylickom mestečku na brehu Ženevského jazera). Štúdie, ktoré predstavovali dizajnérsku "soľ" tohtoročného autosalónu, síce predstavíme až na piatkovej motostrane, ale v prípade Montreaux vlastne ani o štúdiu v pravom slova zmysle nejde. Montreaux totiž okrem typicky škodováckej prednej časti pripomína Volkswagen Passat (aj keď je vraj postavené na predĺženom podvozku Octavie) a je tiež zrejmé, že sériová verzia tohto vozidla vyššej strednej triedy, ktorá bude predstavená na frankfurtskom autosalóne (a ktorá sa bude možno volať inak), sa bude od teraz predstavovanej štúdie len minimálne odlišovať.

SkryťVypnúť reklamu

Magnetom na stánku talianskej firmy Fiat bol nový model Stilo, ktorý nahrádza dvojmodel Bravo/Brava. Kompaktné Stilo sa bude vyrábať v trojdverovej i päťdverovej verzii, pričom obe verzie majú takpovediac rôzny charakter. Trojdverová verzia vyžaruje dynamickosť a športovosť, zatiaľ čo u päťdverovej verzie (ktorá je o 7 cm dlhšia a 5 cm vyššia) sa kladie dôraz na priestrannosť, pohodlie a všestrannú využiteľnosť. Pre obe verzie, ktoré môžu byť vystrojené až ôsmimi airbagmi, sú k dispozícii štyri zážihové a dva turbodieselové motory.

Svetovú premiéru mal v Ženeve aj nový compact trojkového radu BMW. Automobilka BMW označuje názvom compact skrátenú trojdverovú verziu trojkového radu, ktorú po prvý raz uviedla na trh v apríli roku 1994. Terajší compact druhej generácie predstavuje už piatu verziu trojkového radu, odlišujúcu sa od ostatných verzií (limuzína, kupé, kombi, kabriolet) markantnou prednou časťou s dvojitými reflektormi. Svetová novinka sa skrýva aj pod kapotou tohto vozidla, ktoré príde na trh v lete. Compact 316ti je totiž prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete, ktoré je vystrojené motorom s variabilným zdvihom nasávacích ventilov. Tento motor, ktorý firma BMW označuje názvom Valvetronic, nemá žiadnu škrtiacu klapku (prostredníctvom ktorej sa reguluje výkon bežných motorov), ale je vystrojený systémom plynulej regulácie zdvihu nasávacích ventilov. Zmenou zdvihu (v rozsahu od 0 do 9,7 mm) sa reguluje výkon motora, pričom pri bežnom režime činnosti motora sa zdvih pohybuje od 0,5 mm do 2 mm. Motor, vystrojený systémom Valvetronic, má približne o 10% nižšiu spotrebu ako bežný motor. V modeli 316ti compact je inštalovaný 1,8-litrový motor Valvetronic, ktorého maximálny výkon je 85 kW a priemerná spotreba 6,9 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným magnetom na tradične rozľahlom stánku francúzskej firmy Renault bola nová limuzína vyššej triedy, nazvaná Vel Satis (priznám sa, že už som zabudol, čo tento výraz znamená). Avantgardne tvarovaný Vel Satis má konečne preraziť relatívny neúspech, ktorý Renault zaznamenal so svojimi predchádzajúcimi luxusnými modelmi Safrane, R25 a R30. Štvordverový Vel Satis je postavený na podvozku so skutočne mimoriadne veľkým rázvorom 2840 mm a je dlhý 4860 mm. Svojou výškou 1580 mm prekonáva Vel Satis všetky konkurenčné modely. Už uvedené rozmery naznačujú, že nový luxusný renault, ktorý sa začne predávať na jar budúceho roka, má skutočne priestranný a pohodlný interiér. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii prehrávač DVD diskov, z ktorého obraz sa premieta na obrazovku, vysúvajúcu sa z operadla medzi prednými sedadlami. Vel Satis môže byť poháňaný buď zážihovým 3,5-litrovým vidlicovým šesťvalcom, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s firmou Nissan a ktorého výkon je 170 kW, alebo trojlitrovým turbodieselovým šesťvalcom výkonu 130 kW.

S novou malou "šelmou" prišla do Ženevy britská firma Jaguar (dnes už súčasť amerického koncernu Ford). Od nového modelu X, ktorý má byť priamou konkurenciou bavorákom trjkového radu a modelom Audi A4 a Mercedes triedy C, si firma Jaguar sľubuje zdvojnásobenie počtu predávaných vozidiel. Jaguar X má typické dizajnérske rysy svojich väčších bratov a je vystrojený permanentným pohonom všetkých štyroch kolies. Nový Jaguar je dlhý 4672 mm a na jeho pohon sú k dispozícii dva moderné vidlicové šesťvalce, odvodené od motorov, poháňajúcich väčší model S. Slabší 2,5-litrový motor vyvíja maximálny výkon 145 kW, výkonnejší trojlitrový motor má výkon až 172 kW. Na výrobu nového Jaguara bola nákladom 300 miliónov libier zmodernizovaná továreň v Halewoode, v ktorej sa predtým vyrábali vozidlá Ford Escort.

Patrí sa spomenúť aspoň jednu-dve novinky neeurópskych výrobcov. Japonská firma Suzuki predstavila v Ženeve svoj nový minivan Liana. Tento minivan však nie je pomenovaný podľa ženského mena Liana, ale jeho názov je skratkou výrazu Life In A New Age, čiže život v novom veku. Minivan Liana je dlhý 4230 mm a môže byť poháňaný buď 1,3-litrovým motorom výkonu 66 kW alebo 1,6-litrovým motorom výkonu 76 kW. V spojení s výkonnejším motorom možno vozidlo vystrojiť pohonom všetkých štyroch kolies. Firma Honda predstavila v Ženeve okrem trojdverovej verzie typu Civic aj svoj nový viacúčelový kompaktný automobil Stream (prúd), ktorý nedávno získal v Japonsku titul Auto roka 2001. Stream je určený na pohodlnú dopravu piatich osôb, ale z podlahy v zadnej časti vozidla možno vyklopiť ďalšie dve sedadlá, takže vo vozidle môže cestovať až sedem osôb. Na pohon tohto vozidla s variabilným vnútorným priestorom slúžia dva motory, vystrojené variabilným časovaním ventilov. Výkonnejší dvojlitrový motor má výkon 115 kW, slabší 1,7-litrový motor vyvíja výkon 92 kW.

Ďalšie novinky, prezentované na tohtoročnom ženevskom autosalóne, predstavíme postupne na piatkových motostranách. Do nedele však stále máte možnosť absolvovať približne 1650 kilometrov dlhú cestu do Ženevy a všetky novinky si pozrieť vlastnými očami a ohmatať vlastnými rukami. Ak disponujete pripojením na internet, môžete na adrese www.salon-auto.ch absolvovať virtuálnu návštevu 71. ženevského autosalónu.

Autor: Ženeva

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 060
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 095
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 011
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 004
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 469
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 080
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 540
  1. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  2. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  3. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  4. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  5. Ján Valchár: O Máriových muliciach II.
  6. Aleksander Prętnicki: Slepý bod - Bratislavský expres
  7. Martin Turčan: Daň Igora Matoviča
  8. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 415
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 662
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 467
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 9 007
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 718
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 172
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 541
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 267
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  2. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  3. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  4. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  5. Ján Valchár: O Máriových muliciach II.
  6. Aleksander Prętnicki: Slepý bod - Bratislavský expres
  7. Martin Turčan: Daň Igora Matoviča
  8. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 415
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 662
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 467
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 9 007
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 718
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 172
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 541
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 267
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu