výročia prvej premiéry tejto opery. Hosťujúci režisér Martin Bendik, urobil v inscenácii časový posun. Situoval ju namiesto do 16. storočia do karnevalových Benátok začiatku 20. storočia.
Nadčasovosť opery Rigoletto vidí režisér práve v zobrazení morálky spoločnosti, ktorá zbabelo prehliada špinu okolo. "Ide o problém, ktorý sa nás bytostne dotýka. Dodnes sa nevieme proti zlu jednoznačne postaviť. Prepadli sme akémusi ´démonu súhlasu´, ako ho pomenoval spisovateľ Dominik Tatarka. Jednotlivcovi je ľahšie nájsť achilovu pätu," tvrdí režisér.
Rigoletta alternujú František Balún, Jozef Havasi a hosťujúci Pavol Mauréry. Tento ho spieva aj na doskách Národného divadla v Bratislave. Do košickej opery sa vracia po mnohých rokoch. Debutoval tu práve v úlohe Rigolleta. Dielo vtedy študoval s dirigentom Holoubkom v taliančine. Čo bolo na tie časy dosť problematické, keďže sa takémuto niečomu väčšina spevákov bránila.
"Spievam Rigolleta už 30 rokov. Nazdávam sa, že preniesť dobu diela o toľko rokov je odvážne. Osobne zastávam názor, že by sa tvorcovia nemali natoľko vzdaľovať. Dôležitá je kvalita naštudovania, vybudovanie vzťahov postáv, dobre zvládnuté remeslo, aby bola nádstavba zreteľná. V našich divadlách ešte nedokážeme zvládnuť prevádzku tak, aby sa veci mohli študovať takto ďaleko dopredu. Ja som sa o toto v Bratislave pokúšal, ale nenašiel som odozvu," povedal Pavol Mauréry.
František Balún sa v postave Rigoletta sústredil na vzťah otca a dcéry. Dokáže prijať Rigoletta v súčasnom šate. Nevadí mu, že sa opera, ako napríklad v Londýne, odohráva v bare. "Ide o princíp dobra a zla. O to, ako sa človek rozhodne. Keď sa dotknú jeho cti, je schopný vraždiť. Preto si dovolím tvrdiť, že je to nadčasová téma. Sám som otec dcéry a keby sa jej niekto dotkol, vyviedol by som tiež čosi podobné," vyznal sa František Balún.
Martin Benedik zastáva názor, že trendy takéhoto posunu deja sú v európskom divadle bežné. Ide vlastne o pokus pohnúť sa dopredu týmto smerom.
Minimalistická scéna Marije Havran zámerne nedefinuje nijaké miesto. Konkrétnejšie sú iba kostýmy Mony Hafsahl, ktorá naznačuje 20. storočie.
Dielo hudobne naštudoval dirigent Karol Kevický, ktorý sa bude za pultom striedať s Igorom Dohovičom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.