tešiť. Ako nám prezradil predseda komisie dopravy Magistrátu mesta Ing. Ján Šarak, momentálne sa pripravuje obnova, respektíve prestavba systému cestovných lístkov. Nateraz totiž na území mesta nie je vyriešený problém prestupných lístkov, pravda, ak si človek nekúpi mesačník. Riaditeľ DPMK Igor Reiprich, Magistrát i predseda komisie dopravy sa zaviazali, že najneskôr do prvého polroka 2002 bude aj táto nedokonalosť doriešená a v prevádzke MHD sa zavedú bezkontaktné čipové karty.
"Máme hotový projekt, ktorý hovorí o systéme vypravovania cestujúcich čípovými kartami. V podstate pôjde o zariadenie, pri ktorom systém bezkontaktnej čípovej karty zvýši komfort cestujúcich. Použitím týchto zariadení získa dopravný podnik informácie o prepravných prúdoch, či počte cestujúcich v jednotlivých linkách. Práve vďaka týmto údajom budú mať prepravcovia možnosť pružne reagovať na skutočnosť posilnenia toho ktorého spoja. Dnešné problémy s preplnenými, či poloprázdnymi spojmi by teda konečne odpadli," hovorí Ing. Šarak.
Cestujúcim v meste by malo byť takto umožnené využívať i prestupnú tarifu. Pri návrhu tarify odznelo, že tento systém vstúpi v Košiciach do prevádzky počnúc budúcim rokom.
"My sme si uplatňovali nárok na určité finančné prostriedky v rámci projektu Phare. Žiaľ, neuspeli sme, preto budeme musieť hľadať náhradné zdroje. Projekt je v papierovej forme hotový, avšak peniaze zatiaľ chýbajú. Tak, ako to robia všade vo svete, nemusí ísť o peniaze z domácich zdrojov, ale v zahraničí si na to nachádzajú rôzne fondy. U nás zatiaľ nevieme preraziť. Smolou tarify je, že sa stále sústreďujeme na jeden problém, ktorý nás akoby postaví pred hotovú vec, že už vlastne niet kam cúvať a niet čo riešiť. Robíme systémovú vec, snažíme sa kráčať s dobou, ale nepredpokladal som, že to bude také náročné," vysvetľuje problém financovania predseda komisie dopravy.
Najväčším zádrhelom sú spravidla peniaze. Tých nie je nikdy dosť. Nájde sa teda na finacovanie zavádzania čípových kariet potrebných 40 miliónov?
"Zdroje budeme zháňať buď pôžičkou dopravného podniku, alebo peniazmi z fondov. Vo vzťahu k občanom sme obrovskými dlžníkmi a preto sa musí jednoducho tento projekt nejako financovať. Musíme urobiť spravodlivú prestupnú tarifu, ktorá by vyhovovala všetkým."
A akým systémom by mali čípové karty fungovať?
"Pôjde o trocha odlišnejší systém, ako majú v Bratislave. Mnohí ľudia ho iste poznajú, tam si cestujúci zakúpi cestovný lístok na určitý čas. Podľa môjho názoru však nie je správne, keď musí vo vozidle trpnúť, či do zvolenej zastávky v stanovenom čase dôjde. Náš systém bude o niečo dokonalejší. Samozrejme, že k dispozícii časové i jednorázové čípové lístky. Stačí ak sa cestujúci priblíži so svojou čipovou kartou na desať centimetrov od snímača a ten ho zaeviduje ako vstupujúci subjekt. Pri vystupovaní sa znova bude musieť ohlásiť snímaču a na základe odmerania precestovanej vzdialenosti sa cestujúcemu zúčtuje, koľko precestoval v akej cene," poznamenal Ing. Šarák.
Jedna čípová karta, ktorá sa dá samozrejme nabíjať, vyjde približne na 150 korún. Ak by sa otcom tejto myšlienky podarilo nájsť potrebné zdroje, radi by prvotnú kartu dali stálym predplatiteľom zdarma. Samozrejme, že následne si ľudia budú musieť túto náhradu cestovných lístkov, či mesačníkov dobíjať doplnením kreditu.
Skutočnosť, že aspoň vízia dopravy v Košiciach smeruje správnou cestou, dokumentuje i fakt, že minister dopravy SR na základe výsledkov Košíc poveril Ing. Šaraka vypracovaním manuálov na zovšeobecnenie podmienok a pripravením brožúrky, ktorá by platila na zavádzanie integrovaných systémov na Slovensku.
Na území mesta by malo v rámci integrovanej dopravy v prvej fáze fungovania projektu dovedna deväť prestupných terminálov. Poniektoré už existujú, iné bude treba dostavať.
Pre úplnosť informácie o vývoji podmienok KIDS je ešte nutné dodať, že v utorok sa na porade ministra dopravy v Bratislave uskutočnilo aj rokovanie na túto tému o materiáli, ktorého autorom bol Ing. Šarák.
"Materiál bol pozitívne hodnotený a prijatý pre praktické uplatnenie, čo znamená, že v košickej KIDS bola odstránená i posledná požiadavka vytvorenia legislatívneho prostredia tohto systému."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.