zastupiteľstva (MsZ) a vyvolala medzi poslancami azda najväčší rozruch. Ich reakcia bola jednoznačná. Uzniesli sa trvať na zachovaní prevádzky SAD v Stropkove a poverili primátora mesta Ladislava Paňka rokovať v tomto smere s vedením SAD, š. p. Humenné, ako aj s ďalšími kompetentnými orgánmi.
Poslanci MsZ v Stropkove pristúpili k takémuto kroku aj napriek tomu, že zatiaľ ide iba o ústnu informáciu a ani Mestský úrad (MsÚ), ani Okresný úrad (OÚ) v Stropkove nemajú v tejto súvislosti žiadne písomné vyjadrenie od vedenia SAD, š. p. Humenné, pod ktorý stropkovská prevádzka SAD patrí.
Napriek všetkým nejasnostiam okolo zrušenia prevádzky SAD a skutočnosti, že prihraničné regióny severovýchodného Slovenska trpia nízkou vyťaženosťou autobusových spojov a tým aj stratovosťou dopravy, na zasadnutí MsZ ako jeden z možných dôvodov zaznel aj takýto dohad: "Odborári z našej prevádzky SAD požadujú zvýšiť mzdy o 10 percent a toto je reakcia zamestnávateľa." Zatiaľ je isté len jedno. V utorok je zvolané stretnutie riaditeľov závodov a prevádzok SAD, š. p. Humenné, na ktorom riaditelia SAD v Medzilaborciach, Svidníku a Vranove nad Topľou majú predložiť koncepcie pokrytia územia okresu Stropkov autobusovými spojmi svojimi dopravnými prostriedkami.
Zmeniť rozhodnutie podnikového riaditeľstva SAD v Humennom by sa mal pokúsiť aj prednosta OÚ v Stropkove Jozef Šimko, ktorý by mal tento týždeň rokovať s riaditeľom SAD, š. p. Humenné Jánom Cerulom.
Oslovili sme ho a on sa k zverejnenej informácii vyjadril takto: "Vyššia kolektívna zmluva nám presne určuje, o koľko sa mzdy zamestnancov majú zvyšovať, takže prípadné požiadavky odborárov zo stropkovskej prevádzky s jej rušením nemajú absolútne nič spoločné. Vzhľadom na zvýšenie platov zamestnancov o viac než 10 percent, mesačne to predstavuje okolo 1 500 korún, musíme hľadať rezervy. Riaditeľ odštepného závodu vo Vranove nad Topľou, pod ktorý patrí aj stropkovská prevádzka, sa rozhodol situáciu riešiť takto. Rozhodnutie má však ešte konzultovať s okresným úradom, aby to nebolo jednostranné. Zrušením prevádzky SAD v Stropkove by sa ročne získalo okolo päť miliónov korún len na energii. To je zároveň jeden zo spôsobov, ako sa dajú získať peniaze na zvyšovanie miezd zamestnancov. Nevidím v tom žiadnu politiku, či pomstu odborárom. To absolútne nemá s tým nič spoločné. Veď aj podnik SAD v Žiline zrušil hneď na začiatku prevádzku v Kysuckom Novom Meste, teraz Michalovce rušia Veľké Kapušany, Dunajská Streda zase Šaľu. Akurát Stropkov zostal tak, ako je. Ale teraz nás k takému kroku dotlačila ekonomická situácia. Čosi musíme urobiť, keď chceme prežiť."
Stropkovčania majú proti rozhodnutiu odštepného závodu SAD vo Vranove nad Topľou najmä dva argumenty. Prvým je zvýšenie aj tak vysokej miery nezamestnanosti v okrese, pretože po zrušení prevádzky SAD v Stropkove by vraj uplatnenie v okolitých závodoch našlo iba asi 10 až 15 terajších zamestnancov a najmenej 30 z nich by ich rozšírilo rady nezamestnaných. Druhý dôvod sa spomínal hlavne v kuloárnych rozhovoroch počas prestávok v rokovaní MsZ. Ak by si územie okresu pri zabezpečovaní autobusového spojenia mali rozdeliť susedné závody SAD vo Vranove nad Topľou, Svidníku a Medzilaborciach, tak sú schopné zabezpečiť ich iba na 70 percent terajšej prepravy. Aj na túto skutočnosť sme požiadali o reakciu podnikového riaditeľa SAD v Humennom Jána Cerulu: "Vodiči zostávajú. Možno by išlo o nejakých dielenských pracovníkov. Zabezpečenie dopravy by podľa vedúcich jednotlivých odštepných závodov nášho podniku nebol žiadny problém. Niektoré linky by išli z Vranova, ďalšie z Humenného, Medzilaboriec, Svidníka a jedna z Giraltoviec. Tým by ešte viac stúpla obslužnosť územia, než bola doteraz. Nebude sa obmedzovať ani jeden spoj."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.